Jump to content

Hvor ofte skifte girolje utenbordsmotor?


roesok

Recommended Posts

Har som regel skiftet girolje, motorolje og filter annet hvert år. Men tenker at er så hyppig skifte av girolje nødvendig? Er enig at det ikke er den store kostnaden, og at det kan være en grei sikkerhet/sjekk om det f.eks. skulle være vann i girolja. Men en kan skrur opp en plugg og sjekke om olja virker ren og fin.

 

I en bil så skifter en motorolje og filter etter visse intervall (20.000 km), men giroljen er gjerne den samme i hele bilens levetid. Om en overfører dette til utenbords så er det svært lite tid en girolje blir brukt i forhold til i en girkasse i en bil. Mange skifter også motor- og girolje hvert år på utenbordsmotoren.

 

Jeg tenker at kanskje er motorolje og filter greit å skifte annet hvert år. Så kan en nå og da sjekke giroljen, og om den ser fin ut så kanskje skifte hvert 4. år. Synspunkter på dette?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har råd til å kjøpe en drøy liter girolje hvert år (kjøper en fem-liters dunk og heller over på en pumpekanne) så på en større og dyr motor så bytter jeg helt ukritisk hvert eneste år. Koster maks en hundrelapp og tar ti minutter eller så. På en mindre motor som kun brukes noen få timer (10/15 timer?) så bytter jeg ikke hvert år, men kanskje hvert annet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har råd til å kjøpe en drøy liter girolje hvert år (kjøper en fem-liters dunk og heller over på en pumpekanne) så på en større og dyr motor så bytter jeg helt ukritisk hvert eneste år. Koster maks en hundrelapp og tar ti minutter eller så. På en mindre motor som kun brukes noen få timer (10/15 timer?) så bytter jeg ikke hvert år, men kanskje hvert annet.

Enig i dette, og som jeg også skrev, ikke et kostnadsspørsmål. Det er mer det maskintekniske, er så hyppige skifter overkill? Og er sammenligningen med bilmotor reell så er nok de fleste av oss vel ivrig med disse skiftene. Godt pushet på av motorverksteder som vil skifte, reparerer og naturlig nok tjene mest mulig penger.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Husk å kjenne etter at tette-skruene til oljen i drevet er trukket til hvis andre har gjort servicen. Kjenner en pålitelig kar hvis drev havarerte fordi skruen løsnet. Han bedyrer at han ikke hadde rørt skruen etter service. Verkstedet innrømmet ingen ting og han fikk regningen.

 

Her er en FAQ hos Mercury om dette som beskriver nærmere hva du skal se etter i oljen:

Link

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skiftet på Evinruden før sjøsetting i vår, selvom det ikke skulle være nødvendig før om et år i følge Evinrudes 3 års intervaller. Gjorde det kun for å sjekke om det var vann eller spon i olja. Og sålenge motoren ikke tar skade av ny olje, var det vel anvendte penger. Nå vet jeg at alt er iorden...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Husk å kjenne etter at tette-skruene til oljen i drevet er trukket til hvis andre har gjort servicen. Kjenner en pålitelig kar hvis drev havarerte fordi skruen løsnet. Han bedyrer at han ikke hadde rørt skruen etter service. Verkstedet innrømmet ingen ting og han fikk regningen.

 

Mener det var en tilsvarende sak på en bil hvor et verksted hadde skiftet olje/filter, ikke godt nok skrudd på plass og motor skar seg. Bileier tok saken "hele veien" og vant frem. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tappa gearolje av min 2008 Suzuki 90hester idag ,

 

Den så ubrukt ut, - helt som ny - men likevel skifter jeg hvert år ,

inkl nye pakninger under skruehodene og kommer til å fortsette med det.

 

motoren går ca 100timer pr år ca 70% av tiden i sakte fart,

 

er billig forsikring hvis det ikke er OK .

Link to post
Share on other sites

I en bil så skifter en motorolje og filter etter visse intervall (20.000 km), men giroljen er gjerne den samme i hele bilens levetid. Om en overfører dette til utenbords så er det svært lite tid en girolje blir brukt i forhold til i en girkasse i en bil. Mange skifter også motor- og girolje hvert år på utenbordsmotoren.

 

Jeg tenker at kanskje er motorolje og filter greit å skifte annet hvert år. Så kan en nå og da sjekke giroljen, og om den ser fin ut så kanskje skifte hvert 4. år. Synspunkter på dette?

 

Synspunkter på dette? JA

 

I bil er ikke girkassen generelt nedsenket i vann (dog også ofte i sjøvann)... det er en vesentlig forskjell :diving:

 

Girkasser på båtmotorer er også oftest utstyrt med utgående akslinger som sliter med dynamiske krefter. Tettningene er sårbare og en tynn fiskesene kan være nok til å ødelegge tettningen. Det kan skje på første eller siste turen i din fireårs-periode....

Jeg sjøsetter i mai og tar opp båtene i oktober, ca 5 mnd på vannet, ved opptak vasker, ferskvannskjører, konserverer og tapper jeg girolje. Heller den brukte girolja på en rengjort 4 liters kanne, putter en magnet i og inspiserer etter en måneds tid. Det forteller meg myyye.

På en påhenger tar det 10min og koster med billigste olje nesten ingenting.

 

Helt ærlig, jeg har ingen forståelse for å bruke mere tid på å forsøke å finne en luguber grunn til å slippe unna vedlikehold, enn å bare gjøre det... For meg er det helt åpenbart hva som lønner seg.

 

Håper du merker det du skal selge brukt på skikkelig måte...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mouche hvor får man kjøpt femliterskanner med girolje og hvilken type?

 

Reginol gear Universal EP SAE 80W/90

 

Er vel fire/fem år siden jeg kjøpte denne dunken så må vel dit en tur til høsten. Har også kjøpt to-taktsolje i fire liters dunker der merket med Texaco.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I en bil så skifter en motorolje og filter etter visse intervall (20.000 km), men giroljen er gjerne den samme i hele bilens levetid.

Hvis du tar en titt i serviceheftet ditt er jeg sikker på at det står at den skal skiftes ved 80000 km eller hvert 4 år

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Min bil var på service nylig (50.000) og jeg spurte om det ikke var tid for å skifte giroljen snart.

Fekk svar at den skiftes ikke. Skal vare bilens levetid..... Jeg kommer til å bytte uansett men drøyer noen KM til..

MEN dette var svært OT da dette ikke kan sammenlignes som flere over er inne på..

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å sjekke at oljepluggene til giret er dratt til når man får motoren tilbake fra service bør man også sjekke oljenivået. Jeg har ved ett tilfelle opplevd å få tilbake motor med for lite olje på giret, og ved et annet tilfelle med for lite olje på motoren. Faktisk var det ikke olje opp til peilepinnen en gang. Begge gangene var service utført ved to forskjellige kjente merkeverksteder i Oslo-regionen. Skummelt...

 

Må man bruke verksted til service pga. nyere motor og reklamasjonstid er det nok tryggest å sjekke oljenivå, oljeplugger etc. når man får motor tilbake om våren, selvom dette blir litt dobbeltarbeid. Har man motor som er utenfor reklamasjonstid er det best å ta servicen selv, syntes jeg.

 

I tillegg til å få motor tilbake med for lite olje har jeg også fått utlevert motor med gamle tennplugger og gammelt oljefilter, selvom kvitteringen viste at jeg hadde betalt for både nye plugger og nytt filter (hadde merket både gamle plugger og gammelt filter med årstall). Da jeg begynte å ta servicen selv oppdaget jeg også at pakningene til oljepluggene på giret aldri hadde blitt byttet, selvom motoren da hadde blitt servet av merkeverksteder i 5 år (det var original motorlakk på pakningene). Disse skal vel byttes hvert år eller annet hvert år...? Jeg tror det slurves mye ved slike servicer...

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Ser at flere er skeptisk til den servicen som verkstedene gir, mye slurv. Personlig har jeg alltid tatt den enkle servicen selv. Dvs. olje- og filterskift, girolje, zinkanoder, smøring av nipler og annet standard arbeid. Fordelene med det er flere: En er selv ansvarlig og vet at dette blir gjort og er i orden, en lærer motor å kjenne, sparer penger.

 

Skal kommende uke ta årets servicerunde. Usikker om jeg samtidig skal skifte plugger; det har ikke vært gjort på mange år. Men her er det vel stor forskjell på 2- og 4-takt. En annen ting noen nevnte er at det er zinkanoder også inne i selve motoren... Dette er noe jeg aldri har reflektert over. Bør vel i så fall også sjekkes/skiftes?

 

Har tidligere kjøpt "merkevare" når det gjelder motor- og girolje, men vurderer i år et besøk hos Biltema. Vil tro det er like bra, og mye billigere.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Har sagt det før og sier det igjen. Biltema er greit hvis det det ting man kjøper som ikke har noe å si for funksjon. Kan godt kjøpe et batteri, hvis det ryker, ryker bare det. Står man på Biltema og tar seg selv i å tenke: "Hm, burde jeg kjøpe dette eller merkevare, hva er tryggest?" da lar man det ligge og kjøper originalt. Er det noe man plukker opp og ikke trenger tenke over følgene ved at produktet ikke holder mål, er det greit nok. Ser fra tid til annen at man spør om olje fra Biltema kan brukes ved service på sin nye D6. Hvis man har kjøpt en så dyr motor til å ha i kjelleren, burde man ha råd til å la være å tenke Biltemaservice. Jeg kan godt kjøre Biltemaolje på motoren i min 67 mod Cadillac. Skjer det noe med den fremskynder det kun det faktum at jeg skulle gått over motoren. Men jeg bruker ikke olje fra BT på Land Cruiseren.

Samme med at jeg kunne brukt BT deler i en påhengs som det ikke hadde gjort noe om havarerte og jeg "mistet" på sjøen uten å merke det i lommeboka, men deler til Evinruden kjøper jeg originalt.

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...