Jump to content

Topplading av batteri


ares

Recommended Posts

Hvis det er noen måneder siden syrevekten var helt på topp, kan batteriet vere litt sulfatert.

Da kan det ta lang tid å lade det helt opp.

Prøv med boost-funksjonen en time slik at du får litt omrøring i syra. Hvis ingen endring, ville jeg satt laderen på "vinter" en eller flere uker.

Link to post
Share on other sites

Klarer ikkje denne laderen å fylle batteriet ???

Det skal jeg ikke si noe om, men hva med litt opplysninger om batteriet ditt?

- Er det 2 eller 10 år eller hva?

- Hvor lenge har det stått uten lading?

- Hvordan har det vært behandlet tidligere?

 

Lars H.

pt. på Kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er flere som har utstyr for å sjekke batteritilstand, og da får du et klart bilde av hvordan tilsdanden på batteriene er. Jørg Becker (Link) har jeg ekstremt god erfaring (han har utstyr for å sjekke batteritilstand, men selger ikke batterier) han har også kommet med gode råd i forhold til å utnytte batteriene maksimalt.

 

Ville vel kanskje også ha kikket litt på ladingen din. 14.15V hørtes litt tamt ut :-)

Redigert av NorSiglar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normal levetid for et blybatteri er vel ca 5-7 år. Så med 8 års bruk og litt dårlig stell oppover er det neppe mer å hente. Jeg ville ha brukt batteriene så lenge de ellers fungerer som de skal, og begynt å forberede meg til bytte. De holder nok uansett neppe mer enn et år til...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...