Jump to content

Hvilke olje i en gml Volvo Penta?


mazeno

Recommended Posts

Nå leste jeg meg opp en del på motorolje, viscositet osv, en jeg forstår meg ikke på slev til min gml Volvo Penta MD 7B.

 

I manualen står å bruke 20W30 på temperaturer over +10C. Den er grei. Men så står det å bruke single grade 10W på under 10C. Trodde single grade var for eldre type motorer, og multigrade for nyere, og her har Volvo brukt begge??

 

Jeg bruker moter som regel mellom +5 til +25 grader, så jeg burde vel helst hatt en olje med viskositet mellom de to type i spec fra Volvo. Kunne jeg da brukt en 15W30, eller 10W30 i stedet for single grade?

 

Hobbymek mazeno

Link to post
Share on other sites

Har sett det har blitt anbefalt singelgrade 30 på nyere bensin åttere fra 2004.

 

Men på din motor hadde jeg brukt en god 10w/15w-40 olje for å slippe slamdannelser og unødig ånding.

Aller helst 10w-40 om motoren ikke er totalt utslitt.

 

Om du er lur søker du på "Fuchs ofshore" eller "billig Castrol olje",da får du meget gode og rene oljer til en rimeligere pris enn på Biltema,Felleskjøpet osv

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke hvorfor jeg skulle velge en tykkere olje enn den i original spesifikasjonen? Skulle ikke 10W-30 passe best med det Volvo anbefaler?

 

Fikk en 0W-30 olje av en forhandler forrige gang, han mente at jo tynnere jo bedre når motoren skal brukes i kald vær. Det virker som en tabbe etter jeg leste meg opp på kompendiet fra Statoil. En for tynn olje smører mindre, og medvirker till større slitasje. Jeg bruker motoren mest i kortere perioder av bare ca en halvtime, og de er den jo relativ kald.

 

Motoren er overhalt en gang, og skulle da være i forholdsvis grei stand.

Link to post
Share on other sites

Nå er det noen år siden manualen til MD 7 ble skrevet...

 

Volvo Pentas egen olje er 15W-40.

Statoil lager fremdeles single-grade oljer, men det er typisk til kompressorer og anleggsmaskiner, samt spesielle motorer der dette er et krav.

 

Overhaling er et mangeslungent ord. Er motoren blitt jomruelig igjen?

Hvis det er begrenset til noen lagerbytter så er det ganske god "slark" fremdeles og tynne oljetyper kan medføre oljeforbruk.

 

Hva med oljeforbruket og avgassene fra motoren?

Hva er din egen eller forrige eiers erfaring med den oljen som hittil er brukt? Det kan lønne seg å ikke endre viskositeten.

 

En olje til en såpass "gammel" motor bør ikke ha for mye løsende/rensende midler (som VDS-3), men heller være "forseglende". (Les f.eks Statoil om "ClassicWay" for biler.)

Oljen bør være mineralsk og ikke (del-)syntetisk.

 

Å løse opp gammelt rusk i motoren kan i verste tilfelle tette kanaler.

Bedre da å bruke en "engine flush" - om du tør - for deretter tappe alt rusket ut gjennom bunnpannens avtapping.

 

Hvis motoren din står i seilbåt eller annet "glatt" deplasementskrog så går vel motoren for liten belastning. Hvis du heller ikke starter mye i kaldt vær kan det ikke være så farlig å bruke tykkeste kvalitet.

En MD 7 er vel ganske grovsmidd og oppnår arbeidstemperatur innen en halv time? Verre er det hvis du bytter oljetype og ikke får motoren "tett" igjen.

 

I eldre motorer med slepende kammer er det viktig at oljen innholder nok sink-fosfor-forbindelser (ZDDP). Mengden er redusert i oljer for moderne motorer (forurensningskrav, katalysatorer m.m.).

Disse opplysningene fremgår ikke eksplisitt av databladene for oljen, men oppgis på forespørsel av Statoils kundetjeneste etter sigende fra bil-klubber med eldre motorer i stallen.

Link to post
Share on other sites

Vi hører jo ofte at vi skal bruke den oljen som motorprodusenten anbefaler. I mange tilfeller er nok dette feil, fordi motor med tilhørende veiledning stammer fra ei tid da det ikke var alternativer. Min motor fra 70 tallet skal i følge boka ha singlegrade 30, men på den tiden hadde man kanskje ikke multigradeoljer.

Jeg løper ikke rundt og leter etter det, for jeg vet at hadde motoren blitt laget i dag, hadde produsenten av motor anbefalt 15-40 eller noe i den retning, og slett ikke singlegrade.

 

Når multigradeoljene kom var det med mindre varisjon enn i dag. Da var ofte valget mellom 10-30 eller 15-40. Oljer som 10-50 var ikke å oppdrive før senere.

Det er altså ikke alltid boka stemmer når det gjelder eldre motorer.

Link to post
Share on other sites

Det anbefales fortsatt singelgrade 30 i bensinmotor til fritidsbåt. Det er jo enkelt nok fordi det kun er til sommerbruk. Men det er jo sjølvsagt bare tull sånn sett for motorene brukes jo i alskens installasjoner og hovedsaklig i bil og da anbefales det en heilt annen olje igjen og alltid multigrade. Og alle bruksanvisninger sier alltid 'use ONLY X brand quality oil'. X etter hvilket merke som står på den ferdige installasjonen :giggle:

Ta GM's V8 som er brukt i millioner av biler gjennom fleire tiår og er også den mest brukte bensinmotoren i båt- altså en motor som har gått på de fleste oljer av alle slags kvaliteter, . Når en da leser i merc sin bruksanvisning at bruk KUN merc sin egen olje art# xx-xx x så er det lite troverdig.

Det er ikkje så farlig hvilken olje du bruker bare den ikkje er for tynn i gamle greier.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det dreier seg om en diesel fra '83. Og den står i en seilbåt, og har nok liten belastning. Tror den kommer på stabil arbeidstemperatur etter ca en time.

 

Hva overhaling angår, fant jeg bare en gml kvittering uten dato, eller forklaring på hva som ble gjort. Eneste indiksjon jeg har er oljeforbruk, og det er lite. Har aldri måttet etterfylke i de fire år jeg har hatt båten.

 

Jeg vet ikke hvilken olje forrige eier brukte, men etter jeg byttet til 0w-30 ble det lettere å starte beistet om vinteren. Denne oljen er foresten syntetisk.

 

Forstår det er likevel best å gå for en tykkere olje enn originalen. Skal da se etter en mineral 15W-40.

 

Takk for alle gode råd :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg bruker Felleskjøpes Super Turbo Pluss på min VP MD7B '83 modell,

lurer på om det ikke var her inne et sted jeg leste at den kunne være gunstig,

men bruker ikke båten på vinteren.

 

Har ikke merket noe til nå som skulle tilsi at dette ikke er en egnet olje, men correct me gjerne.

 

Søk etter "Super Turbo Pluss" her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...