Jump to content

Hva er trikset for å få montert et Alpha drev?


Ibiza 1

Recommended Posts

Sliter veldig med å få drevet på igjen. Alpha One gen II.

 

Har sjekket motortilpasning med tolk og det ser greit ut. Giret står forover. Får likevel ikke drevet helt inn - det stopper omtrent der boltene på transomen entrer hullene sine på drevet om dere forstår. Må drevet vris slik at sporene på aksklingen entrer sporene i koblingen eller skal det gå av seg selv?

Link to post
Share on other sites

Drevet må stå i forovergir, dette har du tydeligvis sjekket.

Mens du vrir girvelgeren med klokka, så vrir du propellakselen mot klokka til den låser i gir.

Hvis drevet hopper ut av gir under montering, eller du kommer borti og får vridd på propellakselen, så må du stoppe opp og sjekke at drevet er i forovergir.

 

Når du trer dette på må du føre drivakselen inn og på plass, når drevet stopper skal propellakselen dreies i motsatt retning for å få splinesene til å passe, hvis du vrir propellakselen feil vei hopper drevet ut av gir og du må sette det i forovergir igjen.

Når splinesene passer sklir drevet lenger inn, og noen ganger går det helt inn, men som regel ikke.

 

Hvis drevet stopper her, og ikke vil lengre inn, så må du sjekke girvelger tingene på drev og transom, og om de stemmer overens, har ikke manualen her så får ikke limt inn noen bilder, men det bør være innlysende hvordan det skal stå.

 

Ikke tving drevet på, dersom det stopper så stopper det i noe, og du vil helt garantert ødelegge noe hvis du bruker makt utover litt lett press, det skal skli lett på.

PS: har du smurt lager og splines osv.

 

Hvis du er helt sikkert på at alt stemmer, så kan du slå litt på det med en gummihammer, eller prøve å sparke det inn, hender det funker thumbsup.gif

 

Hvis ikke splines. lager osv. har skader, alt er smurt, du har sjekket innjustering med tolk, girvelgere stemmer overens, og drevet fortsatt ikke går på, så er det noe galt og du bør ta det av igjen og sjekke enda nøyere.

 

Sett på en mutter til å holde drevet når det er inne, så må du få vaieren boks, slik at fjernkontrollen virker som den skal, samt sjekke under drevet at du ikke har mistet noen tetninger eller o-ringer eller annet.

 

Burde være grei skuring.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp - en liten vridning på propellakselen så sklei drevet pent inn. Det eneste jeg lurer på nå er om det var smart å ikke lime o-ringen på transomen. Ser nå at noen sverger til lim for å sikre at den sitter på rett sted - jeg brukte litt fett, og det så klart ut som den satt riktig rett før jeg skrudde til. Hva pleier du å gjøre?

Link to post
Share on other sites

Hmm - googlet litt og fant flere steder som sier o-ringen, pakningen inne i transomen og tilogmed den store pakningen mellom transomen og drev skal limes. Kanskje jeg må gjøre dette på nytt for å sove godt om natten - det blir uansett ikke før ut i uka - må isåfall få fatt i riktig lim.

Link to post
Share on other sites

Holder på med noe på data'n slik jeg at jeg ikke kommer inn på filserveren min og får sett på manualene, men måtte finne frem usb tingen med backup og sjekke, da jeg kun pleier å lime pakningen inne i transomfestet, liker ikke å lime o-ringer, og har et syltynt lag med tetningslurium på pakningen mellom drev og transom.

 

Får angst når jeg ser de som har brukt en tube silikon mellom drev og transom, det skal holde med pakningen.

 

Limer litt fra manualen:

 

alpha1.gif

 

alpha2.gif

 

alpha3.gif

 

alpha4.gif

Link to post
Share on other sites

Da er det jo klinkende klart - lim må kjøpes for "bellhouse gasket" og limer sikkert o-ringen til vannintaket også for å være sikker på at den ikke rører seg ved montering. Hovedpakningen forblir uten lim. Gleder meg ikke akkurat til å ta av og på drevet igjen, men nå er jeg jo erfaren :-)

 

Takk igjen for supre svar.

Link to post
Share on other sites

Har gjort samme jobben som deg. Den gamle pakningen var definitivt ikke limt ved demontering.

Ingen spor av lim eller spor av vann. Den gamle pakningen kom hel og pen av uten bruk av verktøy eller vold.

Førstegangs service på drev skal i følge forrige eier være utført av anerkjent verksted.

Regner med alt lim hadde fulgt med i pakningssett om dette hadde vært nødvendig.

 

Jeg har valgt og montere uten lim.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...