Jump to content

Hvordan fisker du fra båt?


Sjøogvind

Recommended Posts

Pilkestang hvis jeg bare er ute en liten snartur. Ellers så har jeg to juksahjul som jeg bruker både til pilking og dorging, og en 5-6 snikliner som jeg egner med makrell og setter ut om jeg skal fiske noen timer. Setter linene, fisker med annen redskap en time eller to og drar linene etterpå. Og det hender faktisk at jeg får fisk også. Men jeg har ikke brukt sniklinene på en stund, de har en lei uvane med å tiltrekke seg pigghå og jeg er ikke så begeistret for fisk med giftige pigger...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.......... og en 5-6 snikliner som jeg egner med makrell og setter ut om jeg skal fiske noen timer. ...........

 

 

Har du en god forklaring ( etter teskje-metoden ) på hvordan du setter denne sniken?

Har en slik en, men har enda ikke fått den ut, uten at det ender i "vase og forbannelse" :blush::headbang:

Link to post
Share on other sites

Har på et lodd på en liten kilo i enden, og slipper ut til den når bunn. Gir den et par meter slakk, og setter som regel en fryseklemme på linetauen for at ikke alt gjenværende skal spole seg ut når jeg tar den opp igjen. Men lav båt tar man bare tak i isoporplaten og løfter den opp, men hos meg med høyt selvlensende dekk så blir det å ta tak i linetauet med båtshaken. Og da spoler man lett ut mye tau om det ikke er festet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har på et lodd på en liten kilo i enden, og slipper ut til den når bunn. .........

 

 

Det er denne biten....... fra du fester loddet, til du slipper ut til den når bunnen, som er problemet :blush: .Når du har satt på agnet...... hva/hvor gjør du av krokene da? Legger du de fint i en stamp med papir underlag som for en vanlig line... eller henger du krokene på en "bøttekant" eller noe..?

Å ha alt ( kroker og agn ) surret opp på isoporen går iallefall "rett vest" når jeg forsøker :cryin:

Link to post
Share on other sites

Jeg har dem hengende løst på isoporplaten. Men jeg kveiler ut for hånd da, slipper ikke bare platen uti med alt oppkveilet. Det er jo bare en 6-7 kroker på hver line, så det er relativt overkommelig å holde orden på. Men det går jo an å hengde dem over kanten på en bøtte da, om du føler det er lettere. Vær imidlertid obs på knutene på de medfølgende kroksettene, jeg mistet tre fine blylodd på grunn av sene som røk før jeg begynte å lage dem selv i stedet. Jeg støpte meg også lodd av benong oppi halve tennvæskeflasker, men etter at jeg begynte å lage kroksettene selv har jeg ikke mistet et eneste lodd...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ok, det er slik jeg har forsøkt meg, uten særlig hell, men øvelse gjør mester skjønner jeg :thumbsup:

Jeg fekk en hjemmelaget snik, som en ville kaste, som jeg forsøker med. Det var bare loddet som manglet, så der bruker jeg en halv beleggningstein som jeg borte ett hull igjennom, festet ett tynnt tau gjennom steinen og festet snøret til dette. Nå gjelder det bare å få redskapen ut... :rolleyes:

Takker for tips iallefall :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

har rigget båten med 2 dyprigger og dorger med disse. setter ellers garn ,fisker med bom og agn på dypt vann , setter en snik nå og da og setter teiner.

 

har også planerbordmast og planlegger å bruke denne etter laksen i sommer. synd det bare er lov med 2 stenger ved dorging etter laks. det burde heller vært en bag limit-regel , så fikk man fiske med så mange stenger man ville.

 

jeg er som en kanskje ser litt fiskegal. problemet nå er at fryseren snart er full ......av fisk.

 

hadde forøvrig piggvar til middag i dag, rett opp fra havet og inn i stekeovnen. det var deilig.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...