Jump to content

Ståltank


Jolla

Recommended Posts

Sitter og surfer og finner dette vedrørende diesel ståltank http://www.nauticat.nu/teknik/tank/tank.htm.

 

Har selv stål diesel tank i snart 20 år gammel båt.

 

Disse blir nok rimelig umulige å få ut dersom noe slikt skulle hende. :yesnod:

 

De er forøvrig originalt koblet mot båtens offeranoder.

 

Noen med erfaring rundt dette.

 

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Har selv skiftet ut ståltanker i min forrige båt. De var begge koblet sammen med zinkanodene på båten.

Første indikasjon på at noe var galt fant jeg i vannutskilleren, det lå rustpartikler i bunnen av denne da jeg undersøkte den.

Nærmere undersøkelse viste at den ene tanken var helt fin, den andre var nesten gjennomrustet fra innsiden.

Måtte løfte ut begge motorene for å få tankene ut, så det var en ganske omfattende jobb.

Fikk sveiset nye tanker i syrefast stål med de gamle tankene som mal.

Tankene var 15 år da de ble skiftet. Utenpå var de gamle tankene nesten som nye, det var kun rust innvendig.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Har ikke rust i vannutskillerene til noen av tankene. Siden Chrian hadde en tank som var bra og en annen som var dårlig kan dette tyde på dårlig kontakt mot offeranodene på den ene tanken.

 

 

Hvordan type epoxy burde man benytte hvis hvis det viser seg at tilstanden ikke er god.

 

Legger man epoksyen innvendig eller utvendig i tanken.

 

 

 

 

Jolla

Link to post
Share on other sites

Har alu tanker. Den ene har hatt lekasje pga tering fra innsiden. Når de byttes blir det plast.

Meninger for/imot ??????????.

Årsaken til tæringen var manglende jording.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...