Jump to content

hvor høy bør en stikkabin vere?


eysteind

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt(skal) å ha en enkel stikkabin under salongen i Halcoen. Den skal gå langs skroget. Lengden og bredden er ingen problem, men høgden  er det verre med. Båten er en halvmeter for lav! Problemet er bare at dørknivået er likt i hele båten unntatt i forkabinen. Og for det det ikke skal bli for høgt trinn opp til salongen, og at man ikke skal sitte med hodet i taket, kan ikke stikkabinen vere høyere enn nødvendig. Har ikke tenkt å lage den for store personer, heller mindre/barn. Har prøveligget og målt, men blir aldri sikker med meg selv. Har dere noen tips om hvor høy den bør vere? Bilder kommer....

Link to post
Share on other sites

Send meg en PM hvis du er intr. i målene.

Hei kjma!

 

Vi er flere med interesse for Halco her, og jeg antar at mange av oss er opptatt av køyekapasiteten ombord. Det vil derfor være fint om du kan dele målene og gjerne en beskrivelse av løsningen (evnt. et bilde) med oss alle.

 

For øvrig har jeg sett et par eksempler (bilder i salgsannonser) på Halco 29 der det er bygd en ekstra køye over den ordinære køya, ett tilfelle med ekstrakøya på babord og ett annet med ekstrakøya til styrbord. Kanskje et alternativ (eller suplement?) til eysteininds stikk-køye?

 

Her er annonsene:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=454...315&pos=3&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=464...15&pos=11&rub=7

 

Vår Halco har et kleskap foran styreposisjonen (på styrbord side), og det passer å fortsette med en køye forut for denne. Dette blir en løsning som passer for små barn. Ved å bygge køya på babord kan den bli lengre, men vil samtidig gjøre det litt vanskeligere å komme inn og ut av den ordinære køya.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Vet det ikke akkuratt, men mener at det er ca. 190cm fra gulvet i stikkabinen til taken i salongen (ferdig tak). Som sagt er det ikke rare høyden, men eg har hørt om flere som har laget stikkabin i halco 26

Dersom hodeenden kan stikke ut i et rom med større fri høyde, kan vel den delen fra brystet og nedover klare seg med 60-70cm eller mindre.  Et poeng er at knær ikke slår i taket når når man snur seg i senga. Altså det må være nok høyde til at man får bevege seg neonlunde fritt i søvne.  Pass i allefall på at bredden er min. 120 cm dersom dette er en dobbelkøy.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Hei kjma!

 

Vi er flere med interesse for Halco her, og jeg antar at mange av oss er opptatt av køyekapasiteten ombord. Det vil derfor være fint om du kan dele målene og gjerne en beskrivelse av løsningen (evnt. et bilde) med oss alle.

 

For øvrig har jeg sett et par eksempler (bilder i salgsannonser) på Halco 29 der det er bygd en ekstra køye over den ordinære køya, ett tilfelle med ekstrakøya på babord og ett annet med ekstrakøya til styrbord. Kanskje et alternativ (eller suplement?) til eysteininds stikk-køye?

 

Her er annonsene:

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=454...315&pos=3&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=464...15&pos=11&rub=7

 

Vår Halco har et kleskap foran styreposisjonen (på styrbord side), og det passer å fortsette med en køye forut for denne. Dette blir en løsning som passer for små barn. Ved å bygge køya på babord kan den bli lengre, men vil samtidig gjøre det litt vanskeligere å komme inn og ut av den ordinære køya.

 

Brigg

Ja klart det, Halcoeigere vet at køyplassen i båten ikke er av de beste i orginalversjonen.

Stikk køyen i min båt er slik at en voksen - 185 cm - kan ligge i den.

Hodet og deler av overkroppen stikker ut i lugaren foran når en ligger i køyen.

Over stikk køyen - på babord side oppunder taket - har båten og en køy som egner seg til barn.

På styrbord side har båten en dobbel køye der det kan ligge 2 voksne.

Mener da at båten er godt utnyttet da dne har 3 faste køyplasser til voksne og 1 fast til barn.

Har ikke passaskjer sete i innredningen på min Halco, det er montert en salong fra en Viksund båt som går helt frem til veggen mellom forkabinen og hovedkabinen.

Stikk køya går da under nesten hele den delen av sittegruppen som en sitter i med ryggen mot fartsretningen. Videre går den under golvet i sittegruppa - den er oppbyggd fra resten av dørken i hovedkabinen - til stikk køya ender ved festeanordningen for bordet til sittegruppa.

 

Dette gir stikk køya 3 forskjellige høyder, bakerste tredjedel er meget lav, midterste er god høyde, under benken foran på sittegruppen og siste tredjedelen har høyde lik takhøyden i forkabinen.

 

Har ikke bilder tilgjengelig av dette nå, men for de som venter tolmodig så kan noe komme...

 

PS Min Halco 29 Offshore har vert båten som er brukt til Sotra Havfiskere sine aktivitetet ute i havet 04.

Båten har gitt oss mange positive erfaringer ang sjøegenskaper, vi har vert langt ute i åpent hav i opptil 12m/sek og båten klarte seg meget godt. Våre erfaringer er at: Halcoen tåler mer sjøgang enn folket ombord :smiley:

Link to post
Share on other sites

Mener da at båten er godt utnyttet da dne har 3 faste køyplasser til voksne og 1 fast til barn.

Dette må være bortimot verdensrekord for køyeplasser i en Halco.

 

Vi har løsningen med dobbelt passasjersete i kjøreretningen, noe som vi synes er kjekt spesielt under lengre turer. En stikk-kabin er dermed ikke preferert løsning for oss, men en ekstra barnekøye forut tror jeg nok blir et prosjekt etter hvert. Så får vi heller satse på at økonomien tillater en annen båt med større køyekapasitet etter hvert som lettmatrosen blir tyngre og lenger. Ved behov kan vi jo re opp for to i salongen, og i tillegg er det plass for tre personer under kalesjen bak på dekket.

 

Når det gjelder Halcoens sjøegenskaper så samsvarer det du skriver med oppfatningen blant båtfolk langs kysten. Selv har vi ikke all verdens erfaring enda, men Halcoen har absolutt gjort jobben de gangene vi har kommet ut for grov sjø.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dette må være bortimot verdensrekord for køyeplasser i en Halco.

 

Vi har løsningen med dobbelt passasjersete i kjøreretningen, noe som vi synes er kjekt spesielt under lengre turer. En stikk-kabin er dermed ikke preferert løsning for oss, men en ekstra barnekøye forut tror jeg nok blir et prosjekt etter hvert. Så får vi heller satse på at økonomien tillater en annen båt med større køyekapasitet etter hvert som lettmatrosen blir tyngre og lenger. Ved behov kan vi jo re opp for to i salongen, og i tillegg er det plass for tre personer under kalesjen bak på dekket.

 

Når det gjelder Halcoens sjøegenskaper så samsvarer det du skriver med oppfatningen blant båtfolk langs kysten. Selv har vi ikke all verdens erfaring enda, men Halcoen har absolutt gjort jobben de gangene vi har kommet ut for grov sjø.

 

Brigg

Har har i tillegg til stikkabinen og de 2 soveplassene i forkabinen planer om å lage enda en stikkabin bak i båten på babord side ved siden av motoren. Motorrommet er jo mer en stort nok og høgden er også god. Så planen er å lage en "halvvegg" bak salongen der man går inn.

Må legge til at min salong er noe større en originalen da bakveggen er trekt lengre bak og med skråvegg. Lengden på motorrommet er ca 3 meter. Og dekket på min båt er hevet ca. 10cm. Selv om eg skal ha en Volvo AD41P motor så tror eg likevel det er god plass på sidene.

Så da blir det fire faste køyplasser!

Link to post
Share on other sites

Da Norcraft på Askøy drev, solgte de mal til ny innredning på Halco 29. Usikker på om det var Halco 870 som passet eller Norcraft 27. De bygget begge typer. Aner ikke hvor 870'en har tatt veien, mens Norcraft har havnet i midtnorge en plass. Begge disse hadde stikk køye under sittegruppen på babord side. Hvis motoren ikke var så omfangsrik kunne man og få en stikkøy akterover ved siden av maskinen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...