Jump to content

lurer på å kjøpe brukt Sea Ray, men er skeptisk pga vann i båten


vidared

Recommended Posts

Hei

 

Finnes det der ute noen som kan svare meg på følgende utfordring;

En Sea Ray som fortsatt ligger i opplag på henger og selges på rot. Det var en liten sprekk i underkant på kjølen (foran på båten) og det gammle bunnstoffet har skallet av i en lengde på ca 15 cm og 3-4 cm bredt. Her drypper det ut vann... bitte litt, men du får dråpe på fingeren om du kjenner under.

Vannet har vel vært i båten gjennom vinteren, da båten er tildekket med presenning. (kanskje en teoretisk mulighet at regn og snø kan ha kommet inn under presenningen, da den har stor luftåpning ved båtens akterende) Selger har tilbudt seg og reparere denne skaden. Jeg er skeptisk ut ifra følgende; Om vannet har vært i båten siden i høst, kan vannet da ha ført til innvendige frostskader som ikke synes? (det er ingen andre steder på skroget hvor bunnstoffet har flasset av) Man kommer jo ikke til på en Sea Ray og får sett ned i kjølen, men det står litt vann fremst i dørken over teppe. Båten står i helling, slik at baugen er det laveste punkt.

 

Vi dette vannet også ha trekt seg inn i glassfiberen på båten?

 

Håper at noen tar opp hansken...

Link to post
Share on other sites

Min båt, en Style 215 hentet jeg i Rørvik i 2010. Den hadde stått under presening i 2 år. Det hva helt tett rundt båten.

Men båten var full av vann alikevell. Det stod over innebygd bensintank.

 

Jeg drenerte vel sikkert 200 liter.

 

Så DET kan komme vann inn i båten. Ikke noe er skadd som jeg har oppdaget. Bortsett fra plastslange til vask.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post
Share on other sites

Hei du.

 

Takk for svar.

 

Men, det jeg sikter til er at det faktisk er hull i båten og vannet renner nå innenfra og ut. Kan vannet ha trekt inn i glassfiber/gelcoat og gjort noen skade der? Frostskade?

 

Er det slik plastpest kan starte også? Vann trekker seg inn i glassfiberen, utvider seg ved is, etterlater seg luftbobler...

 

Er på syltynn is her...

 

Det mest usikre på jord er en kjøper....!!

 

Noen som har synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Et par spørsmål;

Hva slags sea ray er det? Hliken årsmodell? Har selger fortalt at den har gått på grunn?

Har selv en sea ray 290 og under dørken så lå det litt vann, men pga skummet så var det ikke mulig å

lense dette. Hadde en lekasje i ankerromluka foran og på vinteren så sprengte isen opp litt av glassfiberen...

Føler vel at det skal mye til at is kan "sprenge" glassfiberet i bunnen av skroget og lage hull igjennom, men jeg heller isteden mot at skaden har skjedd med en kraft utenfra (evt påkjørsel). Uansett så ville jag ha åpnet dørken inne, tatt vekk skummet og sjekket skaden grundig selv. Ikke overlatt dette til selgeren...

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Raptor

 

Det er en 28ft Sea Ray. Båten har nok sikkert gått på grunn, slik at skaden har kommet utenfra. Selger skal bare betale reparasjonen og noen andre utfører arbeidet.

 

Så, skaden er nok ikke forårsaket av is, men kan det ha blitt skade på båten om dette ikke synes utenfra?

 

Vet du noe om hvordan kjølen/skroget er bygget opp?

Link to post
Share on other sites

Skal svært mye til at det er frostskader, det skyldes så godt som sikkert at den er kjørt på grunn. Hvis det er dobbelt dørk med skum vil nødvendigvis ikke en slik skade oppdages før båten kommer på land etter sesongen. Da kan vannet han funnet vei rundt i alle små hulrom i skummet.

Du trenger ikke å tenke på plastpest i denne sammenheng.

 

Men skaden må jo repareres, og da må glassfiberen være 100% tørr. Er det, som raptor sier, er det skum på innsiden må dette fjernes, iallfall i det området skaden er. Helst alt.

 

Selger skal vite hva han driver med her, har selv sett reparasjon som nærmest har falt ifra hverandre av seg selv fordi det ikke var tørket opp skikkelig. Det var gjort av profesjonell mot klekkelig betaling.

 

Vanskelig å vurdere dette skikkelig uten å inspisere båten, men bilder hadde vært nyttig.

Link to post
Share on other sites

Guest Princess Ess

Enig med Ingar ang. plastpest.

I forbindelse med innsetting av baugprop så måtte jeg skjære hull i

dørken. Dørken er forseglet ned til skummet og etter det jeg kunne se så har ikke båten min dobbeltskrog.

Du skriver ikke hvilken årsmodel denne båten er fra, men sea rayen min er fra 2001.

Skulle jeg kjøpt båten så hadde jeg fått en fagkyndig til å komme og inspisere, få et prisoverslag og la selgeren betale reperasjonen. Har du spurt selger om båten har grunnstøtt?

En annen ting jeg hadde tenkt på er; om og hvor det er fuktskader Inne i båten ettersom det tydeligvis har vært slurvet med tekking i vinter...

Vet ikke om dette bildet hjelper deg noe...

 

baugpropp_inne_sea_ray__290_2001_2.jpg

 

Hilsen Raptor

Redigert av Princess Ess (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Raptor

 

Det er en -89 modell.

 

Det er ikke tegn til noen nye fuktskader i båten og den lukter heller ikke noe innvendig (spor etter tidligere jordslag i tak pga utett ved feste av utv. rekke på et par steder)

Men det står nå vann over teppe fremst på dørken helt forrest ved byssa (2-3 cm). Dette vannet tror jeg kanskje har overvintret...? Båten ligger som sagt med baugen som laveste punkt.

Selger driver med båter og båtutstyr og har kontaktet en person som han benytter til skrogskader.

 

Mulig jeg er litt overnervøs her, men gode råd er lette å bære.....

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Her er bilde av båten tatt i dag.

 

Bildet viser dørken ved byssahvor det lå 2-3 cm vann. Dette ble tørket opp i går og det tyder ikke på at mere vann har kommet frem/opp.

 

056.jpg

 

 

Dette bildet viser skade på kjølen

 

072.jpg

 

Tidligere eier hevdet at båten var slik når han kjøpte den for 3 år siden. Han utbedret skaden på kjølen i fjor, men han lot det ikke tørke før han sparklet.

 

 

Noen som blir noe klokere av dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...