Jump to content

Batteriplassering og funksjoner i 1984 Scand Baltic?


NovaMan

Recommended Posts

Hei

 

Jeg holder på med et omfattende oppussingsprosjekt på en 1984 Scand Baltic, og har bl. annet tatt ut motoren. Av den grunn er det akkurat nå problematisk å få testet alt det elektriske, så derfor dette spørsmålet. I båten sitter det 2 batterier i akterkabinen som er merket med motor og utstyr, men i hovedsalongen under gulvet sitter det også en batteribank med 3 batterier. Noen som vet hva denne batteribanken har som funksjon? Jeg har helt gitt opp å følge ledningenettet da dette er svært amatørmessig lagt opp og gir meg ingen svar Jeg kan heller ikke se at det går noen form for lading til disse batteriene. Noen som vet om dette er normalt?

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har selv en Baltic av samme årsmodell som jeg har hatt et drøyt år nå, det er litt utfordringer med så gamle båter. Men samtidig er trøsten at man kan kan fikse opp i sakene, og dermed er det så godt som nytt. Min er en halvfabrikat med mye lure løsninger, ikke minst på det elektriske systemet. Men hos meg sitter batteribanken under køya i AC, to batterier til til forbruk og et til start. Andre løsninger jeg har sett her på BP er batteripakken under trinnet ned til AC. Jeg er ikke kjent med batterier foran, jeg antar at du mener cabinen under dekk foran? Jeg vet at noen bruker et eget batteri til baugpropellen som plasseres forut.

Forøvrig kan jeg bare tenke meg at det er en tidligere eier som har funnet det praktisk og fornuftig å ha en løsning slik du skisserer forut. Sjekk litt rundt eierskap og se om du kan finne navn på tidligere eiere som kan hjelpe deg litt på veg. Selv har jeg fått full historikk på min Baltic ved å ringe ex-eiere. De er som regel hyggelige så lenge de ikke tror at du er ute etter å plassere ansvar eller feil tilbake i tid.

 

Lykke til, se forøvrig egen tråd for Scand Baltic, der finner du flere entusiaster.

 

Fortsatt god påske, mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...