Bamse_65 Startet 24.April.2011 Del på Facebook Startet 24.April.2011 (redigert) Hei Satte ut båten før påske og brukte den noen timer i 2 dager, inntill den stoppet fredag ettermiddag. Det kom en liten "alarm", og da jeg ikke viste hva dette var, stoppet jeg motoren - og siden har den ikke startet. Trodde først det var fordeler/ -lokk e.l, etter som det ikke var antydning til tenning når jeg forsøkte å starte. Etter noen forsøk luktet det så mye bensin, at jeg regnet med at alt var blitt "surt". Alt av plugger, ledninger, og fordeler ble tatt av og sjekket, men ingen ting hjalp. Så bare for å ha gjort det, sjekket jeg oljen og den var blitt helt GRÅ, og litt skummet - noen timer før var den helt blank og fin... - Når starteren drar rundt motoren høres alt fint ut, bortsett fra at det ikke er antydning til tenning. Er det noen som kan tenke seg til hva som er skjedd ? Redigert 24.April.2011 av Bamse_65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Grå olje er tegn på vann i oljen, hvor vannet kommer fra er vanskelig å svare på, men de vanlige stedene er eksosmanifolder, risere eller lignende som lekker, toppakning eller andre pakninger som er defekt osv. Det hjelper en del om man vet om det er saltvann eller ferskvann, slik at man vet hvilken krets man skal feilsøke på. Det kan også være at det ikke er noe galt med motoren, men at vannet på et eller annet vis har kommet inn under kjøring, da ofte ved rask stopp og bølger mot hekken, bakking e.l. Prøv å skift olje først, og se om den blir grå igjen, men følg nøye med så du ikke skjærer alt av lager pga. dårlig olje, og ta ut pluggene og kjør motoren noen runder på starteren slik at du er sikker på at det ikke er vann i sylindre når du starter opp igjen. Grunnen til at du ikke har gnist er sannsynligvis at en eller annen sensor har oppdaget noe feil ved oljenivået og kuttet tenningen til motoren. Prøv med ny olje til riktig nivå og se om motoren starter da. Dersom det fortsatt ikke er gnist må du feilsøke tenningsanlegget, men det kan vi komme tilbake til ettersom det sannsynligvis løser seg når motoren får riktig oljenivå uten vann i oljen. Redigert 24.April.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bamse_65 Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 Takk for svar. Har i dag byttet olje og forsøkt igjen. Alle 4 sylindere blåser luft når pluggene er ute og starter drar motor rundt. Etter forsøk på å starte, noe som ikke gikk, tok jeg ut pluggene på nytt og forsøkte å dra rundt motoren vha starteren. Fortsatt luft fra sylindrene 2,3 og 4, men nr 1 sprutet "vann-veske-damp". Olje er igjen like grå. Har også sjekket at gnist er ok på alle fire plugger. Ingen ulyder fra veivhus e.l ved forsøk på å starte - kun manglende tenning - dog kom en antydning til tenning de 2 første sekundene... Kan dette tyde på defekt topp/ toppakning ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Jepp, dersom det kun kommer vann i en sylinder så er det sannsynligvis toppakningsbrudd. Sitér dette innlegget Link to post
Bamse_65 Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 (redigert) Har demontert toppen, oppdaget mengder med vann i eksosmanifolden, og ingen tvil om at det hadde vært vann i cylinderne og manifolden (i feil kanal). Fikk trykktestet både resieren og eksosanifolden, men begge var heldigvis tette. Toppen så tilsynelatende bra ut, og jeg skaffet nye pakninger hele veien rundt, og monterte alt sammen tilbake igjen. Alt gikk greit på plass, og ingen problemer med å dra systemet rundt. 2 runder med oljeskift ga fin farge på oljen, og nye plugger ble satt inn før jeg forsøkte å starte. 3 puff og ett lite paff i forgasseren, så var det ikke lenger antydning til tenning. Bensintilførsel og gnist på pluggene ok. Tenkte derette å sjekke kompresjonen i cylinderne , men før jeg kom så langt hadde jeg allerede ombestemt meg og tatt av topplokkdekselet for å sjekke ventilklareringene. Oppdaget der med en gang at en ventil ikke lukket seg, fjær og ventil var trykt sammen, så det var ingen tvil om at ventilen stod åpen. Demonteret alt igjen, og levert toppen inn i dag for sjekk, og den er heldigvis tett, men ventiler/ seter og plan må repares. Nå lurer jeg på: 1) Kan det være vannet, som ikke lar seg komprimere, som kan være årsaken til at ventilen(-e) er ødelagt, eller kan det være andre årsaker ? 2) Vannet i oljen - Kan det ha trengt mellom stemplene og cylinderne eller evt gjennom den åpne ventilen? Hvis ikke, hvor kan vannet i oljen da ha kommet i fra ? 3) Når nesten alt er testet og tett, men ventilene defekte - og det har vært vann inne i systemet - bør jeg allikevel få sjekket oljekjøleren for lekasje ? Eller er det nå mindre sannsynlig at den er defekt ? 4) Hvor stor er sjangsen for at noe annet er defekt ? F.eks, veiven, lager, stempler/ stempelstenger etc ? Redigert 28.Juni.2011 av Bamse_65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 (redigert) En ventil kan helt fint bli stående åpen uten at det er noe annet galt, det vil si noe galt er det selvfølgelig, men mest sannsynlig er det ventilfjær, ventilstyring eller rett og slett skjev ventil som er problemet. Normalt sett så ødelegges ikke ventilene av vanninntregning, men de kan selvfølgelig bøye seg dersom det er motstand i sylinderen i form av vann og man drar motoren på starteren, så det er en helt plausibel grunn. Begynn med å finne ut akkurat hvorfor ventilen henger, og selv ville jeg nok reparert den ventilen for deretter og forsøke å starte motoren under nøye oppsyn med regelmessige stopp hvor olje sjekkes og plugger tas ut for å sjekke at det ikke er vann i sylindre osv. Lagerhavari, rådebank og andre elendigheter hører man når motoren starter, er det tyst så er det normalt i orden, og jeg hadde ikke tatt jobben med å begynne å demontere hele motoren bare for å sjekke at alt er ok i bunndelen. Er det ikke orden må motoren uansett ut, og er det i orden så er det i orden, tut og kjør! Redigert 28.Juni.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bamse_65 Svart 14.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Toppen er reparert - ventiler (en var fastrustet) og seter er slipt, og toppen er planslipt. Nye pakninger satt inn hele veien rundt, impeller med o-ring er byttet, belger for både eksos og drev er byttet, og etter en del slit med justering av ventiler, startet motoren opp igjen Den gikk noen minutter inne i naustet med "klokker" på drevet for kjøling, og alt virket ok. Fargen på oljen var fin. Satte ut båten i går, startet opp på nytt, men etter noen minutter ble oljen grå igjen. Frustrasjonen er dermed komplett. Hva gjør jeg nå ? Det meste er trykktestet og sjekket, motoren starter og går fint, men oljen er og blir grå. Har byttet olje 2 ganger etter havariet - er det nok til å ha fått ut alt vannet ? Kan det være vann igjen ? Eller kan vannet komme inn andre plasser ? Evt hvor ? Nå er jeg virkelig åpen for gode ideer..... Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Du ble mye paget her Det kan enda være vann igjen i systemet. Har vært med på å måtte skifte olje 4 til 5 ganger for å bli kvitt alt vannet. Få tak i en rimelig olje og kjør moteren 2 til 5 min. før du skifter hver gang. Etter en 4 til 5 oljeskift skal normalt alt vannet være borte, da kan du fylle på den typen olje som du normalt bruker. Det skal ikke mye vann til før oljen blir grå. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 14.Juli.2011 Del på Facebook Svart 14.Juli.2011 Enig med Ellida, kjøp billig biltema olje og beregn noen bytter, du bør også bytte oljefilteret for hver gang, da rester ellers her sitter igjen. Det tar tid å få vannet ut av systemet, kryss fingrene for at dette er nok, og at ikke pakningen/pakninger har ryket igjen, eller du har en intern sprekk. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bamse_65 Svart 17.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 (redigert) 2 ekstra oljeskift med filter (tilsammen 5 stk) gjorde susen. Ikke mer grå olje, motoren gikk i ca 30 min ved kai, hvor alt var ok, før jeg satte kurs mot hjemhavn - Alt virker som det skal For meg har dette vært en lang (og dyr) prosses, men,- jeg har lært mye motor Takk til alle oppmuntrende og kvalifiserte tilbakemeldinger på mine spørsmål ! Redigert 17.Juli.2011 av Bamse_65 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 17.Juli.2011 Del på Facebook Svart 17.Juli.2011 Hyggelig det løste seg, erfarte det samme selv for 20 år siden på en B20 motor, utrolig hvor mange bytter som måtte til for å bli kvitt vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.