Jump to content

Yamaha 9.9 4T - utæthed eller normaltilstand?


MajorAndy

Recommended Posts

Hej,

 

jeg er ved at servicere min Yamaha 9.9 4t påhænger. Det er første år, så jeg ved ikke hvad normalen er. Men nu ser jeg, at der under gang kommer vand ud nede fra undervandshuset der hvor styrestangen til gearet går ned. Jeg vedlægger lige et foto:

 

yamaha9.9.jpg

 

Er dette normalt? Jeg ser jo ikke dette sted normalt, da det er under vand. Noget siger mig, at det ikke er helt godt. Det har jo været en kold vinter og jeg tænker i retning af frostsprængning et sted?

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det han gjør med motoren sin her er ikke bra! man skal ikke starte motoren uten at motoren kan suge opp vann fra undervannshuset, selv om man kobler på hageslangen så har jeg fått høre fra bestefaren min som jobber med båtmotorer at det kan ødelegge deler.

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Det han gjør med motoren sin her er ikke bra! man skal ikke starte motoren uten at motoren kan suge opp vann fra undervannshuset, selv om man kobler på hageslangen så har jeg fått høre fra bestefaren min som jobber med båtmotorer at det kan ødelegge deler.

 

Jeg tror feilen som gjøres er at man setter på alt for høyt trykk og glemmer at motoren skal suge vannet inn og ikke få det blåst inn med høyt trykk.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Når man kobler på hageslangen til motoren er det bare for å spyle systemet rent for skit. Når man har skjørt motoren i saltvann, forurensett vann osv, burde man koble til en slange, men da skal ikke motoren gå.

Hvis man kobler til slangen og tror det at det er greit så tror dere feil. Hvis dere skal teste motoren burde dere heller ha en liten tank som motoren står i (bare undervanshuset) sånn at den suger inn vann.

 

Gode tips fra Bestefaren min som jeg har lært :thumbsup:

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Og hvordan skal det gå for seg Bitteliten?? Der er kun 2 måter å gjøre dèt på. Du kan sette hageslangen inni luftinntaket på forgasseren eller du kan putte den oppi eksosutløpet. Og ingen av desse metodene har vel vært anbefalt her så vidt eg kan sjå..

 

Jada det er råd fra Besten men det er tydelig du ikkje har forstått innholdet å rådet

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man fyller vel ikke motoren med vann dersom vannet settes på før start? Hvor mange motorer hadde vært ødelagt da?? Men man skal self ikke sette på 500 bars trykk!!

 

Selv om klokke er helt ok, bruker jeg stamp på min lille 15 hk. Jeg har ikke klokke.

 

På min F 225 er det en spyleslangetilkobling på siden, hvor man kan koble til skylling etter bruk. Da skal motoren IKKE startes, da det kan medføre skade.

 

Men for all del, ikke start motoren før vanntrykket settes på :lipseal:

Redigert av tkb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..årsaken til at det KAN gjøre skade er at vanntrykket KAN snu vingene på impelleren. Disse er uni-directional når de er nye, meeen etter at de er tatt i bruk skal man ikke montere vingene mot rotasjonsretning, da oppstår brudd med større sansynlighet enn om man ikke gjør det. Jo større trykket er, desto større er sjansen for at det skjer...

 

Godtar ikke uten vidre at å kjøre motoren med vannklokker er skadelig, men dersom surrer de fast med skireimer eller bagasjestrikk slik jeg har sett seriøse marinaer gjør, da ville jeg ha vært litt mer forsiktig.

 

Bruker man flush-hullet gjelder det samme, vis fornuft... du trenger ikke sette vannet på full fres, ta rett og slett og les litt i instruksjonsboka, påhengsene er ikke helt like her, men ingenting blir bedre av full fres på vannet...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til beroligelse vil jeg lige sige, at jeg har startet MIN motor op i et lille bassin, så jeg risikerer ikke impeller-kollaps eller det, der er værre.

 

Tak til mateco for link til dele-liste. Det er nyttig info! Hvis jeg læser dette rigtigt burde der ikke komme vand ud der. Gearolien ser fin ud og der er meget fin kontrolstråle, så der kan være en defekt o-ring eller måske er røret, der fører vand fra impelleren op til sladrestrålen ødelagt? Nå, men jeg må vel have den til en "doktor". Motoren er under et år gammel så jeg vil ikke begynde at "mekke" på den selv.

 

Hvis andre har ideer eller holdninger til mit oprindelige spørgsmål tages det også imod med tak! :smiley:

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Når man kobler på hageslangen til motoren er det bare for å spyle systemet rent for skit.

 

Her snakker du vel om flushing via eget inntak uten at motoren startes (skal ikke), og ikke bruk av øreklokker hvor motoren startes.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt meg en splitter ny yamaha F9,9FMHS så det jeg mener er at man heller burde ha et kar med vann under motoren i stedet for å koble til hageslangen, men det høres ut som det er noen som har annderledes motor enn meg da :lol:

Joakim Brunsvik

Link to post
Share on other sites

Opdatering på dette: Snakkede netop med værkstedet: Når motoren ikke er i brug kan pakningen godt blive lidt tør og dermed utæt. Det fortager sig når båden kommer i brug igen. "Det tror jeg ikke du skal være nervøs over", var hans ord :thumbsup:

 

Det kan jo også forklare hvorfor der også kommer vand ud her på den video som Plutonium linkede til.

 

Alarm afblæst - ny lektie lært igen!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...