MajorAndy Startet 24.April.2011 Del på Facebook Startet 24.April.2011 Hej, jeg er ved at servicere min Yamaha 9.9 4t påhænger. Det er første år, så jeg ved ikke hvad normalen er. Men nu ser jeg, at der under gang kommer vand ud nede fra undervandshuset der hvor styrestangen til gearet går ned. Jeg vedlægger lige et foto: Er dette normalt? Jeg ser jo ikke dette sted normalt, da det er under vand. Noget siger mig, at det ikke er helt godt. Det har jo været en kold vinter og jeg tænker i retning af frostsprængning et sted? Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Bumper lige denne med nyt foto af vand, der komme op gennem pakningen hvor gearvælgerstangen går ned i undervandshuset: Ingen der kan give mig et bud på om dette er et problem eller ej? Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Ser ikke normalt ut synes jeg Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Min gamle suzuki spruter det friskt med vann opp der nede fra en plass iallefall og har ikkje merket noe unormalt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Heisann ! Ta en titt Yamaha partlist for å finne modellen din. Sjekk så part-tegning for å sjekke evt. tetning rundt trekkstanga. Ser at det kan være en liten O-ring som skal tette?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Om en ser på f.eks denne videoen så ser en samme sak Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joakim Brunsvik Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det han gjør med motoren sin her er ikke bra! man skal ikke starte motoren uten at motoren kan suge opp vann fra undervannshuset, selv om man kobler på hageslangen så har jeg fått høre fra bestefaren min som jobber med båtmotorer at det kan ødelegge deler. Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Det der er heilt vanlig å gjøre. At noe skal skades kan eg aldri forestille meg, det blir ikkje store trykket av det da klokkene ikkje sitter så hardt. Einaste minuset med å gjøre slik er at en ikkje ser om den greier pumpe vann sjøl Redigert 25.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Det han gjør med motoren sin her er ikke bra! man skal ikke starte motoren uten at motoren kan suge opp vann fra undervannshuset, selv om man kobler på hageslangen så har jeg fått høre fra bestefaren min som jobber med båtmotorer at det kan ødelegge deler. Jeg tror feilen som gjøres er at man setter på alt for høyt trykk og glemmer at motoren skal suge vannet inn og ikke få det blåst inn med høyt trykk. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Også skal man ikke sette på vannet før motoren er i gang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 at det var? snakka meg om tullball. trykket er hverken høyt samma hva kranen står på og sjølvsagt må en sette på vannet FØR man starter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg fikk rådet fra importør Bare tullball det Jeg har slange med kran rett ved enden. Setter på vannet et par sekunder etter start Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Ja men så får du bare kjøre impelleren din tørr du da i tiden det tar fra motoren starter til man rekker få skrudd på vannet og det faktisk kommer frem så kan vi andre heller sikre levetiden med å sette på vannet først Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Heller det enn å fylle motoren med vann Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joakim Brunsvik Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Når man kobler på hageslangen til motoren er det bare for å spyle systemet rent for skit. Når man har skjørt motoren i saltvann, forurensett vann osv, burde man koble til en slange, men da skal ikke motoren gå. Hvis man kobler til slangen og tror det at det er greit så tror dere feil. Hvis dere skal teste motoren burde dere heller ha en liten tank som motoren står i (bare undervanshuset) sånn at den suger inn vann. Gode tips fra Bestefaren min som jeg har lært Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Og hvordan skal det gå for seg Bitteliten?? Der er kun 2 måter å gjøre dèt på. Du kan sette hageslangen inni luftinntaket på forgasseren eller du kan putte den oppi eksosutløpet. Og ingen av desse metodene har vel vært anbefalt her så vidt eg kan sjå.. Jada det er råd fra Besten men det er tydelig du ikkje har forstått innholdet å rådet Redigert 25.April.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Man fyller vel ikke motoren med vann dersom vannet settes på før start? Hvor mange motorer hadde vært ødelagt da?? Men man skal self ikke sette på 500 bars trykk!! Selv om klokke er helt ok, bruker jeg stamp på min lille 15 hk. Jeg har ikke klokke. På min F 225 er det en spyleslangetilkobling på siden, hvor man kan koble til skylling etter bruk. Da skal motoren IKKE startes, da det kan medføre skade. Men for all del, ikke start motoren før vanntrykket settes på Redigert 25.April.2011 av tkb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) ..årsaken til at det KAN gjøre skade er at vanntrykket KAN snu vingene på impelleren. Disse er uni-directional når de er nye, meeen etter at de er tatt i bruk skal man ikke montere vingene mot rotasjonsretning, da oppstår brudd med større sansynlighet enn om man ikke gjør det. Jo større trykket er, desto større er sjansen for at det skjer... Godtar ikke uten vidre at å kjøre motoren med vannklokker er skadelig, men dersom surrer de fast med skireimer eller bagasjestrikk slik jeg har sett seriøse marinaer gjør, da ville jeg ha vært litt mer forsiktig. Bruker man flush-hullet gjelder det samme, vis fornuft... du trenger ikke sette vannet på full fres, ta rett og slett og les litt i instruksjonsboka, påhengsene er ikke helt like her, men ingenting blir bedre av full fres på vannet... Redigert 25.April.2011 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Til beroligelse vil jeg lige sige, at jeg har startet MIN motor op i et lille bassin, så jeg risikerer ikke impeller-kollaps eller det, der er værre. Tak til mateco for link til dele-liste. Det er nyttig info! Hvis jeg læser dette rigtigt burde der ikke komme vand ud der. Gearolien ser fin ud og der er meget fin kontrolstråle, så der kan være en defekt o-ring eller måske er røret, der fører vand fra impelleren op til sladrestrålen ødelagt? Nå, men jeg må vel have den til en "doktor". Motoren er under et år gammel så jeg vil ikke begynde at "mekke" på den selv. Hvis andre har ideer eller holdninger til mit oprindelige spørgsmål tages det også imod med tak! Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Vel om du ser de første 18 sekundene av videoen eg la inn så har den motoren akkurat det samme. Om det skal være slik er vel kansje fortsatt like uklart men du er ikkje alene om saken så det bedrer jo oddsene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Når man kobler på hageslangen til motoren er det bare for å spyle systemet rent for skit. Her snakker du vel om flushing via eget inntak uten at motoren startes (skal ikke), og ikke bruk av øreklokker hvor motoren startes. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg så at yamaha har flush kobling på sine motorer nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joakim Brunsvik Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Jeg har akkurat kjøpt meg en splitter ny yamaha F9,9FMHS så det jeg mener er at man heller burde ha et kar med vann under motoren i stedet for å koble til hageslangen, men det høres ut som det er noen som har annderledes motor enn meg da Sitér dette innlegget Joakim Brunsvik Link to post Share on other sites More sharing options...
MajorAndy Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 Opdatering på dette: Snakkede netop med værkstedet: Når motoren ikke er i brug kan pakningen godt blive lidt tør og dermed utæt. Det fortager sig når båden kommer i brug igen. "Det tror jeg ikke du skal være nervøs over", var hans ord Det kan jo også forklare hvorfor der også kommer vand ud her på den video som Plutonium linkede til. Alarm afblæst - ny lektie lært igen! Andy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.