Jump to content

Skilsø 33- Øke fart v/1000 rpm v/å bytte propell fra C2 til C7 ?


dieselfan

Recommended Posts

Hei Alle,

 

Noen som har forsøkt følgende... eller har kunnskap til å forutse hva som vil skje når jeg bytter fra C2 til C7 ?? :crazy:

 

Har en Skilsø 33 motorisert med KAD44 DPE 1:1,78 og jeg bruker C2 stålpropeller til vanlig. Fordi jeg til stadig må slepe ungenes båter nedover eller tibeke fra sørlandet, ønsker jeg å øke hastigheten på båten v/1000rpm. Med C2 propeller er farten 5,5 kn.

 

Hva blir farten med C7 ?? :flag_bp:

 

Slep i planfart fungerer ikke så det er med i beregningen at jeg IKKE kan plane med C7. Motorstøyen er svært behagelig opp til 12-1400 omdr. Turen tar typisk 5 timer i 5,5 kn så dersom motoren orker å dra C7 vil det trolig gi meg betydelig fartsøkning. Det er ikke uvanlig med strøm opp mot 3 kn på strekningen...

 

Eksempler fra andre skrog på rundt 30 fot og med "vanlig planingsterskel" og DPE vil vel være relevante ??

 

Nå er jeg spendt på responsen... :thumbsup::flag_bp::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å nevne at jeg har C7 settet allerede.

 

Kan også nevne at toppfarten med C2 er ca 27 kn og med C7 vil den teoretiske hastigheten være 41 kn, bare for å sette det hele i en sammenheng....

 

På 1500 omdr vil kompressoren slå inn av og til, men jeg kan ligge på 1400... Bytte propell tar 3 min... så det er ikkeno pes.

Link to post
Share on other sites

Synes dette høres ut som en dårlig ide. Den vil jo orke men du må øke gasspådraget og det vil bli en mykje større belastning på motor og drev men kor vidt det blir overbelastning må en nesten inn i tabeller og sjå på anbefalt belastningkurve. Blir som å legge inn 5. giret i motbakken :sweat:

Ellers må eg sei dette høres forferdelig baklengs ut da det egentlige problemer er at båten du sleper ikkje lar seg slepe i planefart

Link to post
Share on other sites

Ellers må eg sei dette høres forferdelig baklengs ut da det egentlige problemer er at båten du sleper ikkje lar seg slepe i planefart

 

Da har jeg nok forklart meg unøyaktig... .ønsket mitt er å oppnå 9 kn FØR kompressoren på KAD'n slår inn, istedet for 6 kn som jeg oppnår idag v/1200 omdr og jolle på slep.

 

Gevinsten er først og fremst å holde reisetid nede på fornuftige 4 timer. (avreisetidspunktet er fiksert av jobben, og jeg kan ikke "bare reise tidligere" Disse faktorene kan jeg ikke gjøre noe med uten å bytte jobb og familie...

 

Så spørmålet er: Hva tror du farten blir med C7 når C2 gir 5,5 kn v/1000 omdr ??

Link to post
Share on other sites

Hei

Hvis det er rautinga fra kompressoren du vil bli kvitt kan du koble den ifra.Det er elektrisk ut/inn kobling på denne.Det går å legge en toleder opp til styreposisjon og plassere en bryter der.Da har du full kontroll på når du ønsker hjelp fra kompressoren.

Mvh Morten

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du vil få problemer med å få båt i plan når du øker fra C2 til C7. I tillegg kan du ikke se bort fra at selve belasting på motoren blir vesentlig større i området 1000-1500 RPM ved bruk av C7 kontra C2. Dette kan kanskje gå ut over kjøling av drevet ?

 

Du har en toppfart på 27 knop med C2. Du sier ikke hvilket turtall du har på motoren da, men jeg anslår det til ca 3800 rpm. For hver størrelse C-propell du går opp, går maks RPM ned med ca 200. Det betyr at ved C7 vil maks turtall du klarer å oppnå være ca 2800 RPM (2600-2900 RPM). Hvis du ser på momentkurven KAD44 og KAD300 moment ser du at for KAD44 (og KAD300) begynner denne å stige ved ca 1500 RPM. Under dette turtallet kan momentet være for lavt til at du får skikkelig drag med en C7 propell.

 

Det enkleste vil vel være å teste selv uansett. Du sier at du har C7 settet, og det tar deg bare 3 minutt å bytte. Foreslår da at du gjør dette, og skriver resultatet inn her. Men jeg er nysjerrig på hvordan du får til propellbytte på 3 minutt confused.gif. Trodde du måtte ta Skilsø'en opp av vannet, men du dykker kanskje ned ?

Link to post
Share on other sites

Som jeg skriver i mitt første innlegg så er jeg fullt klar over at jeg ikke har mulighet til å plane med C7 (Ikke med C4 engang...)

 

Båten står på land, ellers hadde jeg nok prøvd for lenge siden... :yesnod:

Med godt smurte splines og gjenger, propell orginalverktøy og en 200mm lang 2x4" imp, så bytter man propell på 3 min.. er det lov å vedde rødvin her på forumet ? Jeg er litt klomsete så jeg gjør det kun på grundt vann... :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...