markus10012 Startet 24.April.2011 Del på Facebook Startet 24.April.2011 Hei. For ikke lenge siden kjøpte familien min en Hansvik 380 sport (13,5 fot) med en Suzuki DT30C 3cyl, 2 takt, 1995-modell for å ha som en ekstra båt for fisking i tillegg til en annen større båt vi har. Båten har el-start, starter på sekundet, og går fint på tomgang. (Plugger og propell etc. har nylig blitt skiftet.) Siden dag en har jeg hatt et problem. Båten kommer seg fint i plan og går som en kule! MEN når jeg gir FULL gass kommer det en slags "skurre/rumle lyd", og etter 5-15 sekunder med full gass mister den gass. Den stopper ikke, men senker ned rpm så jeg mister minst 5 knop. Hva kan være feil? Hva bør testes? Noen som har erfaring? Mvh. Markus Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maxpower Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Når den begynner å miste turtall har du forsøkt å pumpe på belgen på bensinslangen? Dersom det hjelper og turtallet tar seg opp, kan du ha en dårlig bensinpumpe. Sjekk også bensinkoblingene både på tank og motor for lekkasjer eller at de kan slippe til luft i bensinen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 I forgårs pratet vi med en person i området rundt hytta som hadde litt peiling. Han sa akkurat det samme som du foreslår. Jeg prøvde å pumpe på slangen i det den senket turtallet, men det var ingen forskjell. Slangen ligger helt fint uten noen som helst fare for en knekk eller lignende. Og det skjer ALLTID. Det er nok at jeg gir full gass og at den går på fullt en liten stund for at den stiller seg ned. Så snart jeg slakker ned, og legger den opp i plan igjen kan jeg gi full gass, og det samme skjer atter en gang! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 det er vel ikke turtallsperra som slår inn? isåfall må du ha en propell med større vridning... Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
Maxpower Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Ok, da antar jeg at signalet fra tps (throttle position sensor) som er plassert på den midtre forgasseren fusker når du gir full gass. Signalet fra denne regulerer tenningsforskyvningen på motoren. Tps kan justeres, men med mindre du er i besittelse av servicemamualen er det alt annet enn enkelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Fikk jo to svar her. Er dere sikre på at det er en av de to feilene? Bør jeg ta kontakt med noen som har peiling for dette egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 Sjekket impeller / termostat i det siste? Hvis det blir for varmt, kan bensin fordampe før den når forgasseren. Hadde tilsvarende problem, riktignok på en mindre motor, og der viste det seg at termostaten var helt gåen - ga ingen kjøling i det hele tatt. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Hvor ligger termostaten? Hva skal den ligge på? Impellern så ut til å fungere. Den pisser bra. Pissvannet er ganske varmt, men det skal vell være det? Og uansett er det rart. Den justerer jo seg ned etter 5-10 sekunder på full gass uansett. Uansett om den har stått kaldt etc. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 ang. turtallsperra, dra båten opp i plan, og så slå av til ca 80-90% av full gass, hvis du da kan kjøre en stund sånn uten at noe skjer, tror jeg nok at det er sperra..... er det turteller, så er det bare å øke på gradvis og se når det skjer.... er ikke sikker på hva som er max turtall på den motoren Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 Har prøvd det. Å da kan jeg kjøre langt. er bare på full rulle at den lager en ekstra lyd og justerer seg ned. Men selv synes jeg ikke den har et veldig høyt turtall. Kan ikke måle det, men jeg synes ikke den oppnår noe veldig drøyt i hvert fall. Selv tror jeg det må ha noe med det elektriske inni motoren å gjøre (spenning etcetc.). men jeg står ganske stille for øyeblikket. Kan du finne ut hvordan turtall den bør ligge på? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 ring en suzukiforhandler etter påske, så får du riktig svar på max turtall.... sikkert noen andre her som vet det også....... har du hørt ei turtallsperre slått inn før? helt spesiell lyd hvertfall. Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) Nei. aldri :S Har du en youtubelink/lydfil? Har såklart hørt det på en moped f.eks men regner med det er litt annet på båten? Redigert 24.April.2011 av markus10012 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dilla Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 her høres sperra før 2. giret legges inn, samme lyd som i min 4-taktscrosser, kom til å tenke på en ting: din motor er 2-takt, men det er vel sperre i den også tenker jeg..... Sitér dette innlegget den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt...... Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 hei har samme motor og har det problemet nå og da. den lyden er en "buzzer" som varsler at noe er galt og kutter da turtallet på motoren. Det er føler på temperatur, oljenivå og vanntrykk etter det jeg har hørt, min sluttet med å senke turtallet etter en stund da tydligvis føleren ble "løsnet" , får sikkert problem igjen nå når den settes ut så kommer til å gå over den nå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 24.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.April.2011 er ikke snakk om en sånn form for lyd dilla. Er mulig Bukt er inne på noe der. Bukt, hva kan jeg gjøre for å få det fiksa??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 24.April.2011 Del på Facebook Svart 24.April.2011 (redigert) du har en føler på oljetanken, må sjekke om den er ok, så sjekke tempgiver og vanntrykkgiver som sikkert er ok hvis pipet ved start forvinner fort. kan og være dårlig kontakt et sted og hvis alle er ok. ikke lokalisert temp og vanngiver enda , busserlyden kommer fra trottleboxen så lett å sjekke om det er den lyden. leste innlegget ditt igjen, ser du kun mister 5 knop, med den kutten jeg tenker på møter du liksom veggen og du taper ca 3000 omdr . Kan være bensinen din som får falsk luft og, sjekk belgpumpe når du kjører og får problemet. pump hvis dette oppstår , forsvinner dette så er det det. hadde en 90hp suzuki før den hadde for lite tverrsnitt på bensinslange og fikk forlite av den grunn.. Redigert 24.April.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 er gangen på motoren helt jevn og fin etter turtallsfallet? skjer turtallsfallet uten at den "hoster og harker" eller arter turtallsfallet seg som om du kun reduserte gassen på spaken, altså jevnt og fint? -jeg er fristet til, nok en gang denne våren, å spørre: bensinen på tanken, er den fra forrige eier, fra sist sesong eller eldre, er det evt rester av gammel bensin i tanken? jeg tenker da naturligvis på kondens i bensinen. Dersom bensinen er gammel, tøm tanken, drener slangen, filter, innvendige slanger og forgasser. Jeg tror de klunkene du hører kommer av feiltenning, dårlig tenning på en sylinder. når du gir gass virvles kondensrester i systemet opp pga økt forbruk og det når helt frem til forbrenningen. -men ta vare på bensinen til senere bruk dersom det viser seg at det ikke forandrer noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Den justerer seg ganske kjapt nedover under turtallsfallet. På et viss punkt er det som om den går normalt, bare under mye mindre gass. Den hoster ikke. Det er kun på full gass at den gir en ekstra rumle/skurre lyd. Ja, etter turtallsfallet kan jeg redusere jevnt og fint uten noe harking etc.. Det er mulig du har rett. Virker bare så rart at den skal gå helt perfekt på tomgang og på annet turtall, bortsett fra full gass. Motoren går som en klokke hele tiden, bortsett fra etter 5-10 sek på full gass. Da justerer den seg ganske kjapt litt nedover og mister en del fart og rpm. Tanken har blitt kjørt tom et par ganger nå, men skader vell ikke å rense den. Redigert 25.April.2011 av markus10012 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Den justerer seg ganske kjapt nedover under turtallsfallet. På et viss punkt er det som om den går normalt, bare under mye mindre gass. Den hoster ikke. Det er kun på full gass at den gir en ekstra rumle/skurre lyd. Ja, etter turtallsfallet kan jeg redusere jevnt og fint uten noe harking etc.. . da høres det ut som at det er en krangletet føler eller at den virker og noe er feil så den kutter motoren Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Ja, men vet vell allerede at det må være en feil en plass. Lurer mer på hva som er feil, og hva jeg kan gjøre for å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 last ned boken over koblingsoppsett så ser du følerene, har den desverre ikke tilgjengelig her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
markus10012 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 link? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjornas Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg vet ikke hvor termostaten sitter på din motor; det kan kanskje bruksanvisningen hjelpe deg med? Poenget mitt var bare at den skal være relativt å sjekke ut - er den irrete, kan den være "faulty" - ser den grei ut, er det kanskje andre tips i denne tråden som er mer verdifulle. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Er nå mest spent på hvordan denne " skurre/rumle-lyden" arter seg eg. Hva er det for slags spetakkel Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bukt Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) http://www.danssouthsidemarine.com/assets/layouts/main_layout/parts/DT25c(89-99)DT30c(88-97).pdf prøv linken over der ser du motoren i deler med de diverse følerene , da burde jobben gå glatt.. bla(fig17) Redigert 25.April.2011 av bukt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.