Jump to content

Suzuki DT30C skurrer/mister plutselig fart på full gass


markus10012

Recommended Posts

Hei.

 

For ikke lenge siden kjøpte familien min en Hansvik 380 sport (13,5 fot) med en Suzuki DT30C 3cyl, 2 takt, 1995-modell for å ha som en ekstra båt for fisking i tillegg til en annen større båt vi har.

Båten har el-start, starter på sekundet, og går fint på tomgang. (Plugger og propell etc. har nylig blitt skiftet.)

Siden dag en har jeg hatt et problem. Båten kommer seg fint i plan og går som en kule! MEN når jeg gir FULL gass kommer det en slags "skurre/rumle lyd", og etter 5-15 sekunder med full gass mister den gass. Den stopper ikke, men senker ned rpm så jeg mister minst 5 knop.

 

Hva kan være feil? Hva bør testes? Noen som har erfaring?

 

Mvh. Markus

Link to post
Share on other sites

Når den begynner å miste turtall har du forsøkt å pumpe på belgen på bensinslangen? Dersom det hjelper og turtallet tar seg opp, kan du ha en dårlig bensinpumpe. Sjekk også bensinkoblingene både på tank og motor for lekkasjer eller at de kan slippe til luft i bensinen.

Link to post
Share on other sites

I forgårs pratet vi med en person i området rundt hytta som hadde litt peiling. Han sa akkurat det samme som du foreslår. Jeg prøvde å pumpe på slangen i det den senket turtallet, men det var ingen forskjell. Slangen ligger helt fint uten noen som helst fare for en knekk eller lignende.

 

Og det skjer ALLTID. Det er nok at jeg gir full gass og at den går på fullt en liten stund for at den stiller seg ned. Så snart jeg slakker ned, og legger den opp i plan igjen kan jeg gi full gass, og det samme skjer atter en gang!

Link to post
Share on other sites

Ok, da antar jeg at signalet fra tps (throttle position sensor) som er plassert på den midtre forgasseren fusker når du gir full gass. Signalet fra denne regulerer tenningsforskyvningen på motoren. Tps kan justeres, men med mindre du er i besittelse av servicemamualen er det alt annet enn enkelt.

Link to post
Share on other sites

Sjekket impeller / termostat i det siste? Hvis det blir for varmt, kan bensin fordampe før den når forgasseren. Hadde tilsvarende problem, riktignok på en mindre motor, og der viste det seg at termostaten var helt gåen - ga ingen kjøling i det hele tatt.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Hvor ligger termostaten? Hva skal den ligge på?

 

Impellern så ut til å fungere. Den pisser bra. Pissvannet er ganske varmt, men det skal vell være det? Og uansett er det rart. Den justerer jo seg ned etter 5-10 sekunder på full gass uansett. Uansett om den har stått kaldt etc.

Link to post
Share on other sites

ang. turtallsperra, dra båten opp i plan, og så slå av til ca 80-90% av full gass, hvis du da kan kjøre en stund sånn uten at noe skjer, tror jeg nok at det er sperra..... er det turteller, så er det bare å øke på gradvis og se når det skjer.... er ikke sikker på hva som er max turtall på den motoren

den som venter forgjeves, venter ALDRI på noe godt......

Link to post
Share on other sites

Har prøvd det. Å da kan jeg kjøre langt. er bare på full rulle at den lager en ekstra lyd og justerer seg ned.

 

Men selv synes jeg ikke den har et veldig høyt turtall. Kan ikke måle det, men jeg synes ikke den oppnår noe veldig drøyt i hvert fall. Selv tror jeg det må ha noe med det elektriske inni motoren å gjøre (spenning etcetc.). men jeg står ganske stille for øyeblikket. Kan du finne ut hvordan turtall den bør ligge på?

Link to post
Share on other sites

hei har samme motor og har det problemet nå og da. den lyden er en "buzzer" som varsler at noe er galt og kutter da turtallet på motoren.

Det er føler på temperatur, oljenivå og vanntrykk etter det jeg har hørt, min sluttet med å senke turtallet etter en stund da tydligvis føleren ble "løsnet" , får sikkert problem igjen nå når den settes ut så kommer til å gå over den nå..

Link to post
Share on other sites

du har en føler på oljetanken, må sjekke om den er ok, så sjekke tempgiver og vanntrykkgiver som sikkert er ok hvis pipet ved start forvinner fort. kan og være dårlig kontakt et sted og hvis alle er ok. ikke lokalisert temp og vanngiver enda , busserlyden kommer fra trottleboxen så lett å sjekke om det er den lyden.

 

leste innlegget ditt igjen, ser du kun mister 5 knop, med den kutten jeg tenker på møter du liksom veggen og du taper ca 3000 omdr .

Kan være bensinen din som får falsk luft og, sjekk belgpumpe når du kjører og får problemet. pump hvis dette oppstår , forsvinner dette så er det det.

 

hadde en 90hp suzuki før den hadde for lite tverrsnitt på bensinslange og fikk forlite av den grunn..

Redigert av bukt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

er gangen på motoren helt jevn og fin etter turtallsfallet? skjer turtallsfallet uten at den "hoster og harker" eller arter turtallsfallet seg som om du kun reduserte gassen på spaken, altså jevnt og fint?

 

-jeg er fristet til, nok en gang denne våren, å spørre: bensinen på tanken, er den fra forrige eier, fra sist sesong eller eldre, er det evt rester av gammel bensin i tanken? jeg tenker da naturligvis på kondens i bensinen. Dersom bensinen er gammel, tøm tanken, drener slangen, filter, innvendige slanger og forgasser. Jeg tror de klunkene du hører kommer av feiltenning, dårlig tenning på en sylinder. når du gir gass virvles kondensrester i systemet opp pga økt forbruk og det når helt frem til forbrenningen.

 

-men ta vare på bensinen til senere bruk dersom det viser seg at det ikke forandrer noe.

Link to post
Share on other sites

Den justerer seg ganske kjapt nedover under turtallsfallet. På et viss punkt er det som om den går normalt, bare under mye mindre gass. Den hoster ikke. Det er kun på full gass at den gir en ekstra rumle/skurre lyd. Ja, etter turtallsfallet kan jeg redusere jevnt og fint uten noe harking etc..

 

Det er mulig du har rett. Virker bare så rart at den skal gå helt perfekt på tomgang og på annet turtall, bortsett fra full gass. Motoren går som en klokke hele tiden, bortsett fra etter 5-10 sek på full gass. Da justerer den seg ganske kjapt litt nedover og mister en del fart og rpm. Tanken har blitt kjørt tom et par ganger nå, men skader vell ikke å rense den.

Redigert av markus10012 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den justerer seg ganske kjapt nedover under turtallsfallet. På et viss punkt er det som om den går normalt, bare under mye mindre gass. Den hoster ikke. Det er kun på full gass at den gir en ekstra rumle/skurre lyd. Ja, etter turtallsfallet kan jeg redusere jevnt og fint uten noe harking etc..

 

.

 

 

da høres det ut som at det er en krangletet føler eller at den virker og noe er feil så den kutter motoren

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor termostaten sitter på din motor; det kan kanskje bruksanvisningen hjelpe deg med? Poenget mitt var bare at den skal være relativt å sjekke ut - er den irrete, kan den være "faulty" - ser den grei ut, er det kanskje andre tips i denne tråden som er mer verdifulle.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...