Jump to content

Hvordan måles lengden på en RIB?


Smiley

Recommended Posts

Jeg driver og kikker etter diverse Kina-riber på nettet. Det har da slått meg at det varierer ganske mye på lengden på den delen av pongtongen som stikker bakover ved siden av motoren. Spørsmålet er derfor: På en Rib som er 420, er det da totallengde inkl. pongtonger som er 420cm eller skal det være lengden på det faste skroget som utgjør lengden?

Er det standarder på dette, eller kan man risikere at det er litt opp til den enkelte fabrikant å definere?

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Er som regel inkl. pontonger ja. De fleste har jo også oppgitt målene på selve skroget.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det var det jeg var redd for. Nå er det noen av de med "lengst" pongtonger der disse er "skråskjært" opp bak med badetrinn. Disse ser vel kanskje noen ganger lengre ut enn de er (sett i forhold til de som ender i en spiss).

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

For min båt gjelder disse målene:

Dimensions (m - fi)

Length overall 4.70 - 15’5”

Inside length 3.38 - 11’1”

Width overall 2.05 - 6’9”

Inside width 1.05 - 3’5”

Tube diametre 0.50 - 1’8”

 

Hull storage (m - fi)

Hull length: 3.82 - 12’6”

Hull width 1.38 - 4’6”

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...