Jump to content

Tresjekta "PAN" fra Ødegården i Larvik, noen som har kjennskap?


Viksfjordsjekta

Recommended Posts

Hei,

 

Er i besittelse av et gammelt bilde fra 1944 hvor trebåten "PAN" sees i bruk på Viksfjord i Larvik.

 

"PAN" ble med stor sannsynelighet bygget i Ødegården og tilhørte gårdseieren på Malmøya som fra 1943 fikk i oppdrag å utføre daglige transportoppdrag for det tyske Hærkystbatteriet på Malmøya, helt frem til Frigjøringen.

 

Etter krigen fikk gårdseieren forespørsel om å utføre transportoppdrag for det norske kystartilleriet og etter hvert Heimevernet og Sjøheimevernet, hvilket han takket ja til (Malmøya - Ødegården). I den anledning ble det klart at man trengte en romsligere båt og med flere sitteplasser. Båten som ble kjøpt inn til erstatning for (det jeg mener må være) "PAN", er sjekta som jeg eier i dag, Z-844 på 23" (L= 7,20m. B= 2,40m). Kjøpt høsten 2010.

 

Ettersom soldaten på bildet til venstre, Gefr. Leonhard Wittmann fra Nürnberg, opprinnelig var eier av dette bildet samt 6 fulle fotoalbum fra sin tjenestetid på Malmøya, så er fotografen trolig gårdseieren på Malmøya. Det er nemlig ikke kjent at det skulle være mer enn èn tresjekte i bruk mellom Malmøya - Ødegården. (Orginale transportlister foreligger).

 

Denne historien og etterlysningen er på et veldig lokalt plan, men hvis noen kjenner til skjebnen til denne tresjekta (trolig 21") eller om den kanskje fortsatt "lever", ville det vært svært interessant med en tilbakemelding.

Se vedlagt bilde.

 

 

tresjekta_pan_i_viksfjord_1944.jpg

 

 

På forhånd, takk.

 

Beste hilsen,

 

"Viksfjordsjekta, Z-844"

Redigert av Viksfjordsjekta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mener du at den skal være bygd av Martin??? Har du snakket med Elin, tror hun sitter inne med en del kunskap om båtbyggeriet. Kjell sønn til Martin var også med å bygge båt en stund men han var for ung den tiden det her er snakk om. Kjell er/var forøvrig min onkel.....

Link to post
Share on other sites

Hei Finn Erik,

 

Ja, etter at jeg hadde et innlegg i Ø.P. i 2010 (Byrunden), fikk jeg tilbakemelding av en eldre kar som hadde jobbet for Martin fra ca. 1940-45. Han var av den formening at båten på bildet måtte være bygget i Ødegården.

 

Elin har jeg vært i kontakt med, men hun kunne ikke tilføye noe i denne sammenheng. Kjell kjente jeg jo godt, og det kunne jo være at han hadde hatt kjennskap til "PAN"s opphav.

 

Nei, dette blir nok vrient å finne ut av. :eek:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...