Jump to content

Fusking på tomgang - Evinrude 35 hk to takt


Dannyboy11

Recommended Posts

Heisann.

 

Vurderer å handle en Ryds 440 GT med EVinrude Elan 96 modell. En 3 sylindra to takts motor på 35 hester. Eier opplyser at den fusker noe på tomgang, og kan stoppe iblant (på tomgang) Prøvekjørte den nylig og det oppleves som at motoren nesten "stopper opp" når den fusker, men at den da kommer igang igjen og går jevnt og greit, ca 1000 omdreininger. Når den stopper (skjedde et par ganger) så er den utrolig lett å starte igjen.

 

Ved gasspådrag går den jevnt og fint, oppnådde 5300 omdreininger på maks. Tror dette er omtrent der den skal være (i følge test fra Baatmagasinet). Men det er angivelig en del bunnstoff (tykt lag) på båten og en dårlig firebladers propell (lest meg opp til at original propell er svak/puslete), om den feks er tungdrevet så påvirker jo det turtallet.

 

Noen som har noen spesifikke erfaringer med denne motoren, som jeg trenger å vite om? Snakker man om justeringer her? Gåen oljepumpe? Tenningsproblemer? Er jo separat oljetank (i motoren) som forer bensinen med olje. Eier nevnte noe om at det kunne være et problem at bensinblandingen blir for "fet" på tomgang, som gjør at den fusker. Lokalt verksted hadde sagt det. Angivelig noen som velger å fjerne hele oljetanken og blande bensinen manuelt. (om det er det som er problemet, da)

 

Eier opplyste også at den kan ha startproblemer når den har stått en stund. Snakker vi om en skitten forgasser her? Kan det samle seg litt olje feks i forgasseren når den står litt, som gir starttrøbbel? Jeg inbiller meg at problemet er enkelt å fikse med noe justering, rens, eller lignende. Men jeg er redd for at det kan være noe mer graverende feil her.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt ett sted at de hadde så mye broblemer med oljeblandingen på disse at den ofte ble koblet vekk ved første service.

Derfor ville jeg koblet vekk denne.

 

Jeg har lik motor i Johnson format (Endeavour) og på den var det koblet vekk da jeg kjøpte den.

 

Når det er sagt så hender dette også med min motor. (Noen ganger kan den bli riktig lei å starte også)

Jeg tipper dette blir borte med en ordentlig rens av forgasser.

 

Ellers så er det vistnok også noen problemer med tennpluggkablene på disse.

Jeg skiftet mine i fjor.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har blitt fortalt ett sted at de hadde så mye broblemer med oljeblandingen på disse at den ofte ble koblet vekk ved første service.

Derfor ville jeg koblet vekk denne.

 

Jeg har lik motor i Johnson format (Endeavour) og på den var det koblet vekk da jeg kjøpte den.

 

Når det er sagt så hender dette også med min motor. (Noen ganger kan den bli riktig lei å starte også)

Jeg tipper dette blir borte med en ordentlig rens av forgasser.

 

Ellers så er det vistnok også noen problemer med tennpluggkablene på disse.

Jeg skiftet mine i fjor.

 

Da får jeg vurdere å fjerne det (oljetilførselen). De feila du nevner er å leve med. Gitt at båten har en grei pris noe som er tilfelle her. 15 år gammel båt og motor er jo ikke "nytt", så noe vil det vel uansett være. Motor har forøvrig vært på service hvert år siden den var ny, noe som egentlig er i meste laget, men fint for meg som skal kjøpe.

 

 

Har du forøvrig erfaringer med annen propell på din? Har lest at original propell (4 blad) er en skikkelig dårlig sak, og det fikk jeg også inntrykk av under prøvekjøring. Ser for meg at en trebladet stålpropell må være greia her. oppnådde 5300 rpm på turtall. Er det omtrent der din også er? Ellers en fin gange på motoren synes jeg.

 

Til slutt: Ville du valgt en slik motor igjen om du skal handle en bruktbåt?

Link to post
Share on other sites

Hei. Jeg hadde samme problem med min motor, riktignok en Evinrude 90 HK - 90 mod. Den fuska kraftig og stoppet ofte under 1200-1500 omdreininger.

Jeg tok med båt og motor til et verksted og det viste seg at flottør-husene var blitt skeive. Så de varmet husene og bøyde de tilbake så godt det lot seg gjøre, og planslipte resten.

Da gikk den som en klokke etter det. Har ikke prøvd det selv enda men jeg stoler på det de gjør/sier av tidligere erfaring :thumbsup:

Kan jo være noe å sjekke på motoren din, selv om det ikke er samme typen.

Mvh Ørjan

Link to post
Share on other sites

Har du forøvrig erfaringer med annen propell på din? Har lest at original propell (4 blad) er en skikkelig dårlig sak, og det fikk jeg også inntrykk av under prøvekjøring. Ser for meg at en trebladet stålpropell må være greia her. oppnådde 5300 rpm på turtall. Er det omtrent der din også er? Ellers en fin gange på motoren synes jeg.

 

Til slutt: Ville du valgt en slik motor igjen om du skal handle en bruktbåt?

Jeg har trebladers aluminiumspropell men dessverre ingen turteller så jeg vet ikke hvilket turtall jeg har.

Jeg synes kanskje det høres ut til at jeg har litt lavt turtall så plan nr 1 er å få sjekket ut dette.

Nå er det veldig avhengig av hva slags båt du har om det er fordel med stålpropell eller ikke.

Ellers er vel en tommelfingerregel at du får mer akselerasjon med flere blader og høyere toppfart med færre.

 

Om jeg ville kjøpe en slik igjen...

Jeg ser helst etter Yamaha eller Suzuki men hvis båten jeg fant mest riktig hadde slik motor så ville jeg kjøpt den.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Ok. Da er det mulig man holder seg til fire blad, men iallefall en annen propell. Original skal være mindre god.

 

Det er forøvrig det jeg tenker, om motor vs båt, at båten er "riktig", så da blir totalpakka, med en ok motor og riktig pris en god (nok) pakke.

 

Ellers enig i Yamaha og Suzuki som motorer man gjerne vil ha "bakpå" båten...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...