Jump to content

Flåteankring i ring - noen som kan fortelle noe om dette?


OT-flyktning

Recommended Posts

Så nettopp et bilde her - er pdf-format, så kan ikke linke det inn direkte - hvor mange seilbåter er fortøyd mot hverandre i en ring "ute på havet" - på gruppe-svai liksom. Når jeg så det mener jeg å ha sett dette før. Noen som har vært med på dette? Hvordan gjør man det i praksis? Hvor mange båter må man være? Går det også med trawlere/motorbåter? (slik at også Astor kan være med :lol:)

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd det selv, men et triks er at man starter med en båt som legger anker som vanlig. Båt nr 2 legger ut sitt anker i motsatt retning (180 gr) og bakker inn mot båt nr 1 hvor man anbringer et bildekk e.l som koblingspunkt mellom de to. Videre kan da båter legge seg inn mot bildekket i passende vinkel. Fordelen med bildekket er at da kan man forlate sirkelen når man selv ønsker det.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med på dette mange ganger, sammen med nordiske seilskuter i Nordisk Seilas. Her er et bilde fra 2009, hvor skutene lå samlet en kveld/natt i Starekilen. Her er samlet et 30-talls skuter med ungdom.

 

nordisk_2009.jpg

 

Først ankrer de to største båtene opp i hver sin retning og trekker hekken mot hverandre. Så kommer det inn to store båter til, nå 90° på de to første. Disse fire båtene ligger nå med baugen i hver sin himmelretning, og tilpasser innbyrdes avstand med tanke på hvor mange båter som skal ha plass. Så strømmer resten inn fra 4 sider. De fleste legger markør over sitt eget anker, så ingen trenger å krysse kjettinger. Her var alle på plass på under en time.

Og dermed er alt tilrettelagt for en sosial og hyggelig kveld på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...