Jump to content

NB 870 vs Viknes 880


bjoris

Recommended Posts

Jeg ser det skrives mye om Viknes 880, men finner lite om NB 870.

 

Vi sjekket ut begge på messa i september og syns at Viknesen er mye mer stilren, der er alt ryddig og gjennomført i moderne farger og fasonger, men er ikke denne betydelig mindre enn NBen?

 

NBen virker litt mer rotete, rett og slett! Det var det negative ellers syns vi NBen ser litt mer ut som en turbåt og ikke sjark samtidig som den har mye større plass i salongen. Det sist er viktig for oss. Vi ble forresten litt usikre på om ikke stikklugaren i NB 870 er litt for smal for to voksne? Der tror jeg nok Viknesen er bedre.

 

Ellers syns jeg NBen virket mindre rank en Viknesen, dette henger kanskje sammen med bredden på båtene, NBen er jo 25 cm bredere enn Viknesen?

 

Vi har et ønske om marjsfart på 20 knop, fult ferielastet. Holder det med Yanmar 222 hk i disse båtene da? (uten å presse for hardt på motoren).

 

Hører gjerne fra noen med erfaringer fra begge typene. evt om alternativer, jeg har liksom hengt meg litt opp i disse to.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Da kan det kanskje passe å minne om den lange NB-tråden vi hadde tidligere i vår? Den gikk i grove trekk ut på at fabrikken holder en stram, for noen nærmest kundefiendtlig linje på hvem som får selge båter til hvem.

 

Fikk vi noen gang reaksjon fra fabrikken på den saken, eller holdt de sin arrogante linje "to the bitter end" i håp om at saken skulle dø av seg selv?

Laholm

Link to post

Takk for tipset om denne siden. Jeg å si at jeg blir imponert over denne svensken som har innredet båten. Han har jo en hel ting "at pula med" om vintern :eek:

(til de som ikke er innsatt i svensk sjargong så betyr pula på svensk ikke det samme som på norsk. betyr omtrent som vi sier "pusle med")

 

Også forstår jeg nå enda bedre hvorfor jeg velger å kjøpe ferdig lagd båt

Link to post

Hører gjerne fra noen med erfaringer fra begge typene. evt om alternativer, jeg har liksom hengt meg litt opp i disse to.

Siden jeg har en NB 820 selv, så kan jeg være litt forutinntatt, men skal prøve å være objektiv.  NB 870 har vært presentert her i Stavanger de siste helgene, så jeg måtte ta en titt med fare for å vekke to og tre føttinger.  Vi er en familie på fire og kunne tenkt oss en litt større båt for å slippe og re opp i salongen.  

 

Jeg er enig i at stikkøyen på NB 870 er i smaleste laget for to voksne, kun 113 cm.  Er redd for at salongen fortsatt må res. Men bevares for en båt.  Godt utnyttet inredningsmessig, masser av stueplass under dekk, god skapplass i pentry og full ståhøyde for en mann på 200 cm i salongen (litt lavere på toalettet, men høyt nok).

 

Denne båten var også utstyrt med en Yanmar 4LHA-STP på 222 hk.  Dette er for lite.  Er redd motoren kan tynes.  Jeg ville hatt minimum en Yanmar 6LPA-DTP på 240 hk eller 6LPA-STP på 290 hk.  Begge disse motorene er bygget på samme basen som 6-erne i Toyota Land Cruiser, noe som borger for kvalitet ville jeg tro.  Ulempen er det kraftige pristillegget.

 

NB 870 er en helt annen båt en NB 8700, som forøvrig har gått ut av sortimentet til NB. Dessuten leveres NB 870 nå som standard med dør bak på badeplattformen.

 

Har dessvere ikke erfaringer eller kjennskap til Viknes 880, bortsett fra hjemmesidene til Viknes.  Tror dette er et godt alternativ også.  Viknes virker mer proffe i markedsføringen enn NB, jfr. både hjemmeside og tidligere debattert agenturprosedyre.  

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hjemmesidene til NB har blitt kraftig forbedret nylig. Tidligere var det jo direkte trasige greier.

 

Har lest om dette med han som skulle kjøpe båt i Haugesund, men som ikke fikk lov! Utrolig teit, men jeg prøver å være positiv til det meste til det motsatte er bevist. Har bedt om pristilbud nå og ble da overført til forhandleren i Haugesund da de er nærmest på vestlandet så får vi sa hva som kommer.

 

Arnstein: Burde ikke 222 hk holde? Jeg er fornøyd hvis jeg fult ferielastet og ca 500 o/min under topp oppnår 18 knop. Siden dette er en halvplaner så skal vel (teoretisk iallefall) båten gå like pent i vannet som i øvrige fartsområder? Interesant å høre om det bare er du som har store farstforventninger eller om det er båten som går bedre/penere i større fart...

 

På Fjorden min må jeg over 20 knop for at jeg skal kunne "dra opp" flapsen, men regner med det blir annerledes her...? Internessant å høre, ser jo at 290 hk hadde vært fint, men da er jeg redd dette prosjektet aldri blir godkjent av rederinnen (som allerede syns det er latterlig mye penger)...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hjemmesidene til NB har blitt kraftig forbedret nylig. Tidligere var det jo direkte trasige greier.

Arnstein: Burde ikke 222 hk holde? Jeg er fornøyd hvis jeg fult ferielastet og ca 500 o/min under topp oppnår 18 knop. Siden dette er en halvplaner så skal vel (teoretisk iallefall) båten gå like pent i vannet som i øvrige fartsområder? Interesant å høre om det bare er du som har store farstforventninger eller om det er båten som går bedre/penere i større fart...

 

På Fjorden min må jeg over 20 knop for at jeg skal kunne "dra opp" flapsen, men regner med det blir annerledes her...? Internessant å høre, ser jo at 290 hk hadde vært fint, men da er jeg redd dette prosjektet aldri blir godkjent av rederinnen (som allerede syns det er latterlig mye penger)...

Ved full ferielast på min NB 820, dvs. ca. 3100-3200 kg og vel så det, så går jeg 18 knop ved 2750 omdr. En NB870 med full ferielast vil vel ligge på 3800-3900 kg pluss.  Vet ikke om du vil greie 18 knop ved samme omdr.  Antar du sakker et par knop. På blokka står det et skilt som sier kontinuerlig belastning 3100 omdr.  Dette er 450 omdr. høyere enn anbefalt av erfarne brukere ref. http://www.yanmarhelp.com/operate.htm.  Poenget mitt er at man må ha mer på lager og ikke kjøre maskineriet på boritmot full belastning ved vanlig bruk. Du må, antar jeg, opp i ca. 2100-2300 ormdr. før den slipper hekksjøen.

 

Jeg er for såvidt ikke så sugen på den helt store farten, men 20 knop i marsjfart på transportetappene er greit syns jeg.

 

Prisen er blodig med mer hester, men du har det igjen den dagen du eventuelt skal selge.  Dersom du ikke alt har vært innom denne siden http://www.nbmarine.se/, så anbefaler jeg deg det.  Denne utrolige mannen sitter nok inne med mer erfaring enn de fleste NB 870 eiere.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Hvor stor bør motoren være? Jeg har ingen egen praktisk erfaring, men prøver å følge med i timen. Hva gjelder Viknes 880 leveres den i dag med enten 184 hk, 222 hk eller 240 hk (de to første 4 sylindre, den siste 6).

 

Det er litt forskjellige ting som sies. Når jeg snakker med Viknes folk på utstilling, sier de at 222 hk er mer enn nok, det er i og for seg ingen grunn til å gå opp til 240 hk. Man sier også at man greier seg godt med 184 hk, men mange kjøper 222 hk fordi det er greiere å selge en båt med den motoren nå dagen kommer. Dette er inntrykket jeg får fra Viknes folkene.

 

Leter man litt på båtmagasinets båtplassen, ser man også at enkelte mener at Viknes båtene er "overmotoriserte". Hva kan bakgrunnen for dette være?

 

Ser man på Viknes 1030 er den største motoren som står på listen i dag på 340 hk. Med den ombord skal marsfarten bli en 23 - 24 knop for en 1030.

 

På denne bakgrunnen stusser jeg litt over Arnstein som antyder at 290 hk kanskje er velegnet for en NB 870. Er det en forskjell på NB og Viknes båtene her? Hvorfor skulle ikke 222 hk være nok for en NB 870?

 

Forøvrig dette med sluregear: Hvilket fartsområdet er det man bruker dette? Brukes dette stort sett bare på dorging rundt en 3 knop, eller er det helt OK å bruke det for snekkefart, en 6 - 9 knop?

Link to post

På denne bakgrunnen stusser jeg litt over Arnstein som antyder at 290 hk kanskje er velegnet for en NB 870. Er det en forskjell på NB og Viknes båtene her? Hvorfor skulle ikke 222 hk være nok for en NB 870?

 

Forøvrig dette med sluregear: Hvilket fartsområdet er det man bruker dette? Brukes dette stort sett bare på dorging rundt en 3 knop, eller er det helt OK å bruke det for snekkefart, en 6 - 9 knop?

Bare for å gjøre det klart, jeg snakker kun ut fra egen erfaring og bedømmelse.  Har som sagt en NB 820 med 222 hk selv.  Noe større motor anbefales ikke på denne båten da farten vill bli for stor til skroget.  Relaterer selvsagt mine erfaringer til hva jeg tror ville passe best på en NB 870 ut fra hva jeg hører og leser om båten.  For å gjøre samme jobben som en 222 hk er tiltenkt i NB 870 (ref. oppgitt fartspotensiale ved denne motoren), så hadde jeg gått for en 240 hk, fordi 222 hk versjonen blir rett og slett for snau.  Ikke nødvendigvis på hestene, men for mye pes. 290 hk er mer luksus. 184 hk defintivt for lite.  Forskjellene på Viknes 880 og NB 870 tror jeg er mindre.  Har tross alt med masseforflytning å gjøre.  Båtskrogene har selvsagt litt å bety, men neppe så veldig merkbare forskjeller akkurat i denne sammenlignigen.

 

Ad sluregir og fart er jeg blitt instruert av leverandør (ZF63A) om ikke å anvende dette ved høyere motorturtall enn 1200 omdr.  Brenner da clutchplatene i gearet.  Farten blir da maks. det som båten går med full innkopling på dette turtallet.  Jeg bruker mitt for å redusere farten ved tomgang. Ved 750 omdr. gir fullt inkoplet 3,5 knop.  Dette kan jeg redusere til sneglefart, viss jeg klarer å være fin nok på hånden.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Det er litt forskjellige ting som sies. Når jeg snakker med Viknes folk på utstilling,,,,Ser man på Viknes 1030 er den største motoren som står på listen i dag på 340 hk. Med den ombord skal marsfarten bli en 23 - 24 knop for en 1030.

Vær klar over at det er stor forskjell på brosjyre knop og virkelige knop.

Brosjyre knop marsjfarten er sikkert v/3100 rpm (max kontinuerlig) tom båt med medvind,medstrøms og vannvittig hjemlengsel  :lol:

Det interessante er hva marsjfarten er ved ferielastet båt v 2700-2800 rpm.

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Känns som att jag kanske är den som borde gå in och svara. Tack för alla värmande ord om NB-sajten :blush: .

 

Först en sak, motorn 4LHA-STP är inte på 222hk. Det gällde den gamla modellen 4LH-STE. 4LHA-STP har annan turbo, annan värmeväxlare o.s.v. och 240hk på vevaxeln enligt databladet. I praktiken har man kanske 230hk ut. Norska Yanmar och många båttillverkare har tyvärr dock inte uppdaterat sina datablad och bilder, utan anger fortfarande effekten till 222hk på vevaxeln. Ibland anges t.o.m. den gamla motorbeteckningen :confused: .

 

Vår NB870 väger en bra bit över 4000 kg fulltankad. Den har ju en hel del extra ilastad också... :lol:

Vid 2800 rpm marschar båten 17-18 knop, vid 3000 c:a 19-20. Toppfarten fullastad 22 knop, med lite last c:a 24. Allt mätt med GPS. Förbrukning vid marsch c:a 1,8-2,0 l/nm.

 

Enligt min mening skall man inte ha svagare motor än 4LHA-STP. Men en 6:a tar större plats, och vi värderar utrymmet högt under däck. Vårt krav var att kunna marscha 18-20 knop, och då räcker 240hk 4LHA-STP. Men se till att det sitter trimplan på båten, det är väldigt praktiskt för att finjustera gångläget på NB870. Möjligen standardmonteras det numera (?).

 

http://www.nbmarine.se

Ingemar E.

NB Forum

Link to post
  • 11 år senere...

Tar opp igjen denne tråden.

Har vært å sett på en Viknes 880 som jeg syntes var en kjempebåt.

Nå er jeg på utkikk etter en NB 870 og se hva slags løsninger den tilbyr.

GBen er solgt og ser fram til å få en ny "Astor" i havn.

 

Kom gjerne med erfaringer folkens.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Stikk køya er for smal på 870

Ellers tåler skroget mer fart( flatere under) og passende motor er 250-300 hk. Yanmar 222 er for lite.

870 har bredere skrog.

Sjekk også den nye Ardea 32. Den er virkelig flott.

 

Nb 32 er en meget praktisk og flott båt, det har jeg selv erfart som eier av en slik siden 2012.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...