Jump to content

Motor fusker ved kald start, marinisert vw d24


Hvolsdal

Recommended Posts

Hei alle godt sjøfolk.

 

Har blitt ny eier av Mørebas 7300. Lukket kabin med selvlensende dekk.

Motoren er en vw d24 med vp hekk agregat.

Da jeg skulle hente båten viste det seg att motoren gikk veldig dårlig ved kald start.

Personen som solgte båten sa dette muligens hadde skjedd noen ganger på slutten av sesongen i fjor før han tok den opp.

Problemet mitt er att den er tungstartet. Må gløde i ca 30sec.

Når jeg har prøvd ett par ganger starter den men må noe mer turtall for den ikke skal stoppe. Viss motoren har gått ved 1000-1500 omdr. I 30-40 min går den på tomgang.

Meget slitsomt da jeg ikke har planer om og treffe noen andre båter i havnen.:)

 

Jeg tenker det er glødepluggene som er dårlige men kansje noen har andre forslag?

Er det noen som kan hjelpe?

Link to post

Det er og konisk hjul på registerreim, sjekk først at allt her er korrekt med merket med OT på svinghjul og et flatt jern som skal passe i kammen ved pumpehjul(må demonteres)da er registeret riktig innstillt, så stiller du inn pumpen på basismerke ved pumpe/hjul og her skal det helst brukes måleur for finjustering

Link to post
  • 3 uker senere...

Galskapen lenge seile...

Har funnet ut hva som feilet nå.

Hadde dieseldyr!!

Det som selger sa angående bytting av filter og rengjøring av tank var bare tull..

Tok av filteret og det var potte tett, tok deretter ut tanken og vasket denne grundig da den var grodd med ett par mm med dyr i bunnen.

Hadde på ny diesel og omega og kjørte en stund. Byttet deretter filter og kjørte en stund til, men da med en blanding av diesel og hammerdown.

Motoren går som en klokke og alt er fint og flott:)

 

Tenkte jeg bare måtte skrive hva som feilet om noen kansje får det samme problemet..

Link to post
  • 2 år senere...

Problemet mitt er att den er tungstartet. Må gløde i ca 30sec.

Vil bare generelt si at for lange glødesekvenser kan medføre at glødepluggene feller tuppen, dette kan medføre motorhavari. Glødepluggene er ca 7mm i diameter og klaringen i de fleste VAG dieselene er mindre enn 1mm i drift og minst ved max turtall.

 

Lurer på om denne motoren har et annet navn hvis den er marinisert? Noen som vet?

Lurer på hva som må til for å få denne på et VP 280 drev?

Dette kan jo være en hjemme-marinisering... er det det du tenker på selv ?

Har laget et par svinhjulskåper til mariniserings prosjekter, mye arbeid om det skal gjøres ordentlig... anbefaler alu m 4-5% magnesium om du skal lage.

Tenker du turbo og ladeluftkjøler så har Bowman en fin en opp til 250hk som jeg har testa, ca 9000kr.

Om du tenker turbo må du starte med en orginal turbo motor.... jammen skal bare blir for dyrt i lengda, VAG sugemotorer er ikke turbomotorer uten turbo.

 

Fikk en pris på ca 14500 for en svinghjulskåpe fra VW265, men vet ikke hvor mye innmat som var med...

Lønner seg neppe å bygge opp en motor selv om du ikke gjør det bare for moro da :wink:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...