Jump to content

Hvor Lenge Holder Bunnstoff?


PiperBill

Recommended Posts

Jeg har hatt en 17ft’s plastbåt i 4 år men har ikke hatt den liggende på vannet. Har hatt den på henger og satt ut – dratt opp hver gang jeg ha brukt den. Slik er jeg vant til hjemme i Australia. I år har vi leid båtplass innest i Skjebergkilen og jeg er i gang med å se etter egnet bunnstoff. Båten var sist stoffet høsten 2007, året før jeg kjøpte og den gangen lå den på (ved?) Mjøsa. Det ser ut som det er brukt selvpolerende stoff.

 

Spørsmålet er: Siden baten har vært så lite på vannet siden den var stoffet i 08, kan det værer nødvendig å stoffe igjen nå? Jeg tenker at siden det er kontakt med vannet som gjør at den skiller ut veksthemmende stoffer, er det godt mulig at det er ikke nødvendig å stoffe på nyt enda. Tipper at båten har vært på vannet ca 30 dager totalt siden 08.

 

Det er ingen sak å ta et nytt strøk bunnstoff eller å sette ut båten for å se om den gamle holder…

 

Bare lurte på om noe andre hadde lignende erfaring.

 

Forresten. Har bod i Norge en del år nå. Elsker Norsk skjærgård! Helt unikt i verden!.. And no bloody sharks!

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det avhenger av hvor mye som var lagt på, hvor mye du har spylt båten under++ Jeg hadde en Viksund 29foter før som var lagt på flere lag hvert år før eg fekk den. Det var så tjukt at.. ja.

 

Generelt er det ofte påført for mye og unødigt er mitt inntrykk.

 

Ser det ut som bunnstoffet er i grei stand er det bedre å ikke påføre mer er mitt råd. Litt groe får en uansett så spylingen kommer du ikke unna nå når den skal ligge ute.

Link to post
Share on other sites

Det avhenger av hvor mye som var lagt på,

 

 

Jeg har en kvittering fra forrige eier. Han betalte Kr5500 for sliping og stoffing in august 07. (Wow! That's expensive!) Regner med at "sliping" betyr at det nå er bare et lag med bunnstoff. Ser sånn ut jaffal... Det har ikke vært bunnsmurt siden. Båten er fra 2004. Laster opp et par bilder.

 

Bill

bunn2.jpg

bunn1.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet så virker selvpolerende stoff så lenge der er bunnstoff igjen. Jeg hadde en båt i 5 år uten å fornye bunnstoffet, kun litt skrubbing i vannlinjen en gang i blant og en skikkelig bunnspyling på land annenhver sesong eller noe slikt. Litt mer skeptisk når båten er på land i lange perioder men Daskekladden min skal på sjøen snart med samme bunnstoff som i fjor. Om det blir dårlig suksess så er det jo kjapt å hive den opp og evt. ta en bunnsmøring midt i sesongen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Er det selvpolerende bunnstoff skal de giftige stoffene fremdeles være aktive -Men ikke nødvendigvis. Brukte Gjøko's selvpolerende bunnstoff (ala Seajet), som var bra første året i sjøen. Deretter ble båten liggende på land om vinteren uten tildekning av presenning. Neste år grodde ruren forferdelig. Ble tipset om å sjekk datablad på nettet- og der står det at malingen ikke tåler direkte sollys ved opplag på land. Stod ingenting på malingsboksen om dette. Etter vask med høytrykkspyler ved opptak blir noe av malinga spylt bort (mesteparten forsvant i hvertfall med Hempel sin Mille Dynamic husker jeg).

Mal et nytt strøk hvor det ser tynt ut.

Link to post
Share on other sites

Jeg har iallefall råd til å stoffe hver vår. Og spyler med turbodyse ved opptak, min '87 modell ser helt ny ut! Men det er vel stor forskjell på hvor man ligger, en kompis med ny bavaria hadde mere groing enn jeg har sett noen gang. Båten hadde hvitt stoff, ble brukt lite og lå innerst i bunnefjorden. Bruker mørkeblått Hempel mille ultimate nå, problem solved. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Jeg har iallefall råd til å stoffe hver vår.

 

Det har nok de fleste som har båt. Problemet er likevel at det bygger seg på et tykkere lag ettersom man ikke tillater at stoffet får slitt seg ned mellom hver påføring. Når det så blir tykt nok, krakelerer stoffet og begynner å flasse av i store flak. Mao innebærer ukritisk påføring av bunnstoff (selvpolerende) unødvendige utgifter og en masse ekstra arbeid.

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tipsene så langt! Bare lurer på en ting. Jeg antar at jeg har selvpolerende på båten nå men er det mulig å sjekke det på noe måte? Det er en planerende båt (Castello Amazon HT med 50 hesters). Jeg legger merke til at stoffet smitter over på klut eller svamp hvis jeg kommer bort it det når jeg vasker båten. Er det slik som selvpolerende gjør?

 

Kanskje jeg bør bare flekker et par steder og ta et strøk rundt vannlinja.

 

Sometimes less is more :thumbsup:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg legger merke til at stoffet smitter over på klut eller svamp hvis jeg kommer bort it det når jeg vasker båten. Er det slik som selvpolerende gjør?

Ganske sikker på at dette er selvpolerende, ja. Det smitter av bare du gnir fingeren over. Hardt bunnstoff derimot har en hard og glatt overflate som minner om "vanlig" halvblank maling eller lakk, og skal ikke smitte.

 

På min båt (daycruiser) hadde opprinnelig eier lagt på hardt bunnstoff fordi han bare fraktet båten på henger til og fra. Jeg har båten liggende ute hele året og har smurt på selvpolerende over det harde. Dette medfører at ved opptak og spyling hver vår forsvinner alt det selvpolerende bunnstoffet og jeg må smøre hele flaten på nytt.

 

Om dette er en fordel eller ulempe er ikke godt å si, skulle vel ønsket at det selvpolerende stoffet ble værende litt lenger, men i alle fall bygger det seg ikke opp nye lag hvert år. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tipsene så langt! Bare lurer på en ting. Jeg antar at jeg har selvpolerende på båten nå men er det mulig å sjekke det på noe måte? Det er en planerende båt (Castello Amazon HT med 50 hesters). Jeg legger merke til at stoffet smitter over på klut eller svamp hvis jeg kommer bort it det når jeg vasker båten. Er det slik som selvpolerende gjør?

 

Kanskje jeg bør bare flekker et par steder og ta et strøk rundt vannlinja.

 

Sometimes less is more :thumbsup:

 

Bill

 

Hvis det smitter av er det sannsynligvis selvpolerende, men da er det på den andre siden ikke vanlig å slipe det, slik forrige eier har betalt for. Medmindre både stoff og primer ble sandblåst bort og båten primet og stoffet fra grunn av. I såfall har du jo en gylden anledning til å ikke klatte ned båten med for mye selvpolerende. Siden du får båten på henger er det vel mye bedre å evt. måtte spyle vekk litt groe midt i sesongen pga. litt lite stoff, enn å måtte ta jobben med å fjerne bunnstoff som skaller av før det er høyst påtrengt og nødvendig. Det er en drittjobb uten like og noe man ikke ønsker å utsette seg for oftere enn nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Hva med oss som har hvit selvpolerende bunnstoff?

Skrapte ned hele båten i fjor til topcoaten og la på 3 lag 2 komponent og 2 lag med hvit selvpolerende bunnstoff. Spylt og svampvaska båten under da jeg tok den opp, lå et lag med olje,slam, algerester under båten. Pga motorproblemer gikk båten maks 15 timer. Båten har vært lagra mørkt innedørs og produktene som ble brukt var fra Seajet.

 

Har hørt flere anbefale å legge på et lag med bunnstoff i år. Har hverken lyst at båten skal gro eller få en haug med lag..

Link to post
Share on other sites

Hva med oss som har hvit selvpolerende bunnstoff?

Desto lysere bunnstoff desto mer gror det, sies det. Ellers er det vel ikke annerledes med dere enn med alle andre som bruker selvpolerende. Kompromisset som ble foreslått over med å smøre rundt vannlinja og godt i baugen hvor det slites og gror mest høres fornuftig ut syns jeg. Men jeg er ikke sikker på om effekten i bunnstoffet som sitter på er så god lengre, det har jo gjort jobben sin mens båten har ligget i vannet, uten at det har blitt slitt vekk etterpå. Kanskje du skal gå over lett med en slipesvamp og få av det ytterste "døde" laget?

Link to post
Share on other sites

Har brukt hvit selvpolerende bunnstoff fra Hempel på to båter i mange år og aldri hatt behov for å gjøre noe annet enn å høytrykksspyle båten under om høsten og legge på litt nytt bunnstoff om våren. Tar alltid ekstra godt på i vannlinjen og 10/20 cm nedover slik at jeg kan vaske litt her et par ganger i sesongen. Aldri opplevd noe groeproblem av betydning og vil/ville ha valgt samme bunnstoff/farge neste gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ett lag med hardt hvitt bunnstoff i bunnen og så rødt selvpolerende utenpå.

Tar en rask runde med pussemaskin og flekker deretter over de (små) områdene hvor det hvite skinner igjennom.

Legger på ett nytt strøk selvpolerende kun hvert 3. - 4. år.

Denne fremgangsmåten har jeg benyttet "i alle år".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...