Jump to content

Kalesjebåt - best pris på sør/østlandet?


bjoris

Recommended Posts

Jeg lurer på å gå over til bak-vegg-båt nå som vi har bestemt oss for å flytte til vestlandet. Spørsmålet er om vi skal ta med oss Fjorden vestover og ha den i noen år eller om vi skal ta steget med en gang og investere i en skikkelig vestlandsbåt... Det er jo mye penger, men så skal vi jo selge huset også og det ser pt ut til å bli en hyggelig affære rent økonomisk!

 

Hva kan jeg forvente rent prismessig mtp evt salg på vestlandet vs salg her østpå? Dette er jo en kabincruiser med vindskjerm og kalesje over det hele for å si det slik... Perfekt i solskinn.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fikk ikke med meg denne før i dag.

 

Kalesjebåt er helt OK på Vestlandet.  Går helt fint an å bruke og nyte.  Forutsatt at du ivaretar skibet om vinteren. Vår siste kalesjebåt var en Nidelv 24 (Valkyrien, solgt med sorg   :cryin: i 1994).  

 

Vi hadde den på sjøen året rundt og det gikk helt greit.  Ekspedisjonene til båthavnen 10 min biltur unna ble et godt påskudd til å få noen minutter fri fra Quindebestet og til livsviktig meditasjon ombord.  Du aner ikke hva det kan bety til lindring av den alminnelige norske vinterdepresjonen!  

 

Sjelden noe problem med snø etc.  Måtte selvsagt skuffe vekk jækelskapen innimellom, men det var jo bare nok et påskudd til å stikke en tur ned i båten  :wink: ... som det skjønnes var Nidelven min "baby" før Chrapylene gjorde sitt inntog i Worses hjem.  Og for den del, "snøskader" var et godt påskudd til å få kjøpt ny kalesje :wink:

 

Jeg kjenner naturlig nok også kalesjebåtfolk og av disse er det ingen som har problemer med å leve med teltduk over deler av familiens stolthet.  Det er en godt bevart hemmelighet at været her vest egentlig ikke er så hakkande gale likevel. Vi sier det bare, for å holde østlendingene unna vår private idyll   :lol:.

 

Tenker du salg skulle heller ikke det være et problem men det blir jo da et poeng å selge på en solskinnsdag. :lol:   Seriøst, det er neppe et problem men det er ikke tvingende nødvendig for deg å konfrontere det heller.  Med det milde klimaet vi har, kan du faktisk ha kalesjebåt og nyte båtlivet året rundt.

 

Lykke til og velkommen til oss!  VI ses på sjøen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Må bare støtte det Skipper Worse sier ovenfor her. Hvis du er usikker bjoris, så behold Fjorden, ta den med deg og prøv den en sesong. Som Worse sier, ikke noe problem med kalesjebåt på Vestlandet om vinteren. Får du en fin havn, ligger båten og dupper ute hele vinteren, og de få snøfjonene som av og til faller, måker du lettvint unna av og til.

 

Må du være borte fra båten i lengre tid, kan du som sikkerhet sette noen ekstra støtter oppunder kalesjen inne på dekk, for å være sikker på at aluminiumsstagene ikke gir etter om det skulle komme litt ekstra snøfall en natt du ligger i din søteste søvn. Legger du i tillegg en glatt presenning over kalesjen, vil ofte snøen rause av, helt av seg selv, når båten vugger fra side til side. Mange slike Fjord-båter her.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på å gå over til bak-vegg-båt nå som vi har bestemt oss for å flytte til vestlandet. Spørsmålet er om vi skal ta med oss Fjorden vestover og ha den i noen år eller om vi skal ta steget med en gang og investere i en skikkelig vestlandsbåt... Det er jo mye penger, men så skal vi jo selge huset også og det ser pt ut til å bli en hyggelig affære rent økonomisk!

 

Hva kan jeg forvente rent prismessig mtp evt salg på vestlandet vs salg her østpå? Dette er jo en kabincruiser med vindskjerm og kalesje over det hele for å si det slik... Perfekt i solskinn.

Lukkede båter er mer populære (dyrere) Vestpå og Nordpå enn Sørpå og Østpå.

Kalesjebåter er mer populære Sørpå og Østpå enn Vestpå og Nordpå.

Hvis du bestemt skal ha en lukket båt når du kommer Vestpå gjør du alt Østpå, dvs selger kalesjebåten i det høyest prisete markedet og kjøper lukket  båt i det lavest prisete markedet.

 

Du hengte med?

 

Lag deg litt "statistikk" fra finn.no over noen uker så ser du tegninga.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Trenden er at lukkede båter er mere i vinden, dette var en av hovekonklusjonen på Båter i sjøen i høst.

 

Hvor på vestlandet flytter du til? Jeg har selv hatt ca. ett år i utlendighet på Karmøy. Blandt innflytterne het det: "Du kan gjøre det meste på Karmøy, men ikke med bar overkropp", eller "Ha alltid regntøy for hånden når du er ute på tur...."  :smiley:

 

(Hjelpe meg, nå blir jeg flådd av Rogalendingene!) :lol:

Link to post
Share on other sites

Bjoris - jeg bor selv på Nordvestlandet (Nordmøre) og har en såkalt kalesjebåt. Har hatt den i 3 år og er godt fornøyd. Kunne selvfølgelig av og til vært greit med en lukket båt med selvlensende dekk til fiske, slik at man bare kunne spylt dekket etterpå. Har hendt jeg har ligget nære lukkede båter når jeg har vært ute og fisket i litt ruskevær. Det som slår meg er at de står ute på dekk i full oljehyre, mens jeg fisker gjennom en luke i kalesjen og sitter tørt og varmt med dieselvarmeren på.

 

På sommeren er det jo helt topp å ta kalesjen helt av og kjøre "cabriolet" mens solen varmer. Svigerfar har en lukket båt og han savner muligheten til å sitte ute og kjøre når været er på det beste. Med unger ombord så føler jeg også at vi har litt mere oversikt over dem i en kalesjebåt hvor hele cabinen er åpen i forhold til en lukket/delt båt hvor ungene av og til vil stå ute på dekket mens vi sitter inne i båten.

 

Vi har jo i tillegg ganske milde vintre på vestlandet. De to siste årene har det i tillegg vært lite snø og behovet for å koste snø av båten har ikke vært tilstede. Min båt ligger ute hele året og det blir også noen turer om vinteren så lenge jeg slipper å løsne nedsnødde og frosne fortøyninger. Med dieselvarmer og defroster så blir det ganske varmt under kalesjen.

 

Har du forresten fått skikk på motoren din? Hvis du har det så har du jo en motor du kjenner og kan stole på og da ville jeg forsøkt å beholde båten hvis jeg var deg. Så får du testet den ut på vestlandet og heller skifte ut siden.

Link to post
Share on other sites

J. Spørsmålet er om vi skal ta med oss Fjorden vestover og ha den i noen år eller om vi skal ta steget med en gang og investere i en skikkelig vestlandsbåt...

:crazy:Har selv lurt på det samme som deg da jeg flyttet til Vestlandet for 3 år siden.Solgte min dengang kalesjebåt på østlandet og kjøpte lukket båt her på vest etter flyttingen.Tror ikke det gjorde noen forskjell på kjøp/salg for meg.Det går utmerket å ha kalesjebåt her hos oss men det er ikke til å komme fra at tidlig vår , høst og vinter er det triveligere med lukket båt.Her er det jo tross alt de fleste steder isfritt og båten brukes hele året.På østlandet var det jo bare å få båten i opplag når kulda satte inn.

En ting som jeg synes er fint her er at 'investeringen' ikke blir liggende på land store deler av året slik som jeg måtte på østlandet,da er det lettere å forsvare at det koster å ha båt.

På våre kanter sier vi at forskjellen i sommersesongen på østlandet/vestlandet er 5 grader i luft og vann.Jeg kan jo nevne at jeg kan telle på en hånd de gangene flybridgen ble brukt i sommer.                    Velkommen til vestlandet!!   :cool:  mitt valg : lukket båt

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder selve problemstillingen fra bjoris, - altså hvor kjøpe / selge hvilken båt, - østlandet eller vestlandet, så lurer jeg på om det spiller noen rolle i dag? Folk kjøper jo båt over hele landet, transport enten på egen kjøl eller via bil / båt er ikke noe stort problem. Annonserer du f.eks. på finn.no, så når du jo interesserte kjøpere fra hele landet, og er det så at østlendinger vil betale mer for din kalesjebåt enn vestlendinger, så selger du vel til den som ev. byr høyest fra østlandet da ...

 

Var jeg deg, så tok jeg med meg båten vestover, og prøvde en sesong eller to først. Så kan du ev. selge. Når det gjelder det solo sier om hvor ofte han kunne bruke flybridgen i sommer, så vil jeg da legge til at tar du tidlig vår og sen høst med i tillegg, så er det veldig mange nydelige soldager på fjorden her vest, i løpet av den totale sesongen, fra 1.1. til 31.12!  :wink:

 

Hilsen Skvulpen,

- som var utpå i bare T-skjorta på blikkstille fjord og sol for bare to uker siden,

og i dag er det 12 varmegrader her i Ålesund, ypperlig for båtliv bare 6 1/2 uke før julaften!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill, så ikke at noen hadde svar før nå! Tror nok litt på at prisen kan bli høyere på øst/sørlandet enn vestpå, men det er kanskje mindre enn jeg tror. Det er klart du kan frakte båten, men det er jo en del kroner og du må fly å se på den osv... Vel, vi får se. Båten er vi glad i så det må iallefall dukke opp noe meget attraktivt av bak-vegg-typen før denne går under hammeren.

 

Til deg som lurer på hvordan det går med motor og drev, båten står nå hos Scand der de skal se over alt i løpet av vinteren. De virker seriøse selv om de nok neppe syns det var veldig stas å få tilbake båten med en listen over feil. Det spennende blir dette med om motoren er unormalt slitt eller ikke (indikasjon ved røyk fra veivhusfilteret). Resten er faktiske feil som alle kan se at er galt. Regner med at dette løser seg.

 

Vi flytter til Haugesund eller Stord. Fjorden er jo også fin med det at den har selvlensende dekk og du kan derfor ha bakdelen av kalesjen nede selv om den kommer en liten skur. Det blir nok til at vi tar båten med oss, det er lite annet i samme prisklasse som frister. Må gange på 2 minst før jeg finner noe fristende og som en skriver her, bytter en til noe nytt brukt er er det fort nye utfordringer. Tenkte litt på nytt, men ser det blir veldig dyrt... Vi får se, akkurat nå lurer jeg litt på om vi skulle droppet motorbåtlivet til fordel for seilbåt igjen, det er min store drøm og på vestlandet er det som kjent kortere distanser til uthavnene. Nei, vi det blir mange tanker i hode samtidig :seeya:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...