Jump to content

Trenger man luftfilter på dieselmotor i båt?


jorhan

Recommended Posts

Jeg har en VP TAMD 31A 1986 mod i båten min. På den så er det luftfilter ala det som sitter på bilmotorer. Trenger man virkelig dette i båt?

Trangt og lukket motorrom ofte med dårlig tilgang på luft. Jeg har fått beskjed om å få inn så mye luft som mulig det er det beste for motoren. Flere jeg kjenner har fjernet luftfilter på marinemotorer. Er dette forsvarlig eller bør man ha luftfilter?

 

Det er jo ikke i nærheten av så mye støv og skit i og rundt båten som det er i og rundt en bil.

På eldre marinemotorer så er det var det vel ikke vanlig med luftfilter.

Link to post
Share on other sites

Dersom du er hundre prosent sikker på at lufta i motorrommet ditt er fri for partikler du helst ikke vil ha inn i motoren, så vil jeg da tro at du kan droppe filteret. Skulle det derimot forekomme partikler som f.eks. glassfiberstøv(ikke altfor uvanlig i båt) er det praktisk å holde dette utenfor motoren.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Det er mye ulumskheter i en båt også som ikke bør inn i motoren. Da motoren som regel er montert på det laveste punktet

i båten havner alt av smuss og skit der nede, i tillegg så vil gamle støymatter ofte drysse fra seg støv.

Salt, pollen, støv, hår osv. vil du helst unngå og få i motoren. Rens heller filteret noen ganger i løpet av sesongen enn

og ta det av.

Syntes du motoren får for lite luft så bør du heller sette inn en ventil eller to ekstra. Men nå har den jo klart seg fint

i 25år så da er del vel bra som det er.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post
Share on other sites

Det er vel flere båtmotorer som ikke har luftfilter enn de som har det da, så om det vil gjøre noen skade tviler jeg på. Jeg for min del har ikke luftfilter, men kunne tenkt meg det for lyddempingens skyld. Et innsug uten filter lager rimelig mye støy, så bare det ser jeg som en god grunn til å ha filter...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Jeg har ikke problemer hverken ene eller andre veien. Jeg får luft nok til motorrommet. Spurte kun av nyskjerrighet :confused:

Tenkte kanskje at det kunne være en ting å sløyfe fra servicen man tar hver vår.

 

Spørsmål 2 blir da hvor ofte bør man bytte luftfilter?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...