Jump to content

Bravo 3x låst seg i forover


alfb

Recommended Posts

Var en tur på sjøen i dag og da jeg skulle legge til brygga igjen og koplet bakover fortsatte båten forover. Heldigvis har jeg to motorer så det ordnet seg :-) Men - wireoverføringen ser ok ut (fikk ikke sjekket så mye da vi hadde dårlig tid)

Kan det ha hopper av i drevet? I såfall må jeg vel på land?

Noen gode råd?? (Motorene er Mercruiser 4.2 d-tronic)

Link to post
Share on other sites

når var drevet av sist da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hoppet av i drevet er vel tvilsomt. Røket gir vaier er vel sannsynlig. Har du sjekket at overføringskabelen til drevet er inntakt. Der skal vel gå en fra spaken og ned på motor og en annen derfra og til drevet. Min hoppet av der en gang og da hjelper det lite å røre kontroll spaken.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

når var drevet av sist da ?

Har servicemann som kommer til meg og tar service hvert år med meg som "håndmann", vår eller høst - alt etter som. I fjor var det vår så da er det et år siden.

 

Hoppet av i drevet er vel tvilsomt. Røket gir vaier er vel sannsynlig. Har du sjekket at overføringskabelen til drevet er inntakt. Der skal vel gå en fra spaken og ned på motor og en annen derfra og til drevet. Min hoppet av der en gang og da hjelper det lite å røre kontroll spaken.

Du er nok inne på noe her med røket gir vaier. Har vært å sjekket litt mere i dag og alt ser ok ut fra spaken og ned til motor. Videre ser vaieren som går derfra også ok ut, så da er det vel mest sansynlig at de har røket helt ute ved drevet :headbang::headbang:

Redigert av alfb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jaja. du må jo ha servise likevel så å nappe av drevet er jo raskt gjort. Litt fikkel med å skifte kabelen. Husk tetningen. 800 kr er det vel dor den kabelen mener eg å huske eg fikk pris på.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Ja, service skal jeg jo ha okke som - og vi tar av dreva hver gang uansett! Det som er problemet er at jeg hadde tenkt å ta service i Juni rett før ferien. Av den grunn har jeg jo ikke bestilt tid på slipp og det er tilnærmet umulig i disse tider. . Jeg hadde båten på land i nov/des og bunnsmurte, skiftet sink, tappet litt drevolje for å se at den så fin ut så jeg hadde ikke noe hastverk før nå...

Får kanskje napp på en mobilkran som er i distriktet i morgen..

Link to post
Share on other sites

Drevet skal gire med engang uten øking av turtall, det skal også gire litt hardt, altså skal du merke at propellen dunker inn i gir for å si det sånn, er det mykt (og behagelig) så slures det og konen vil slites. Dette er iallefall min erfaring med kon som ble verre med årene, ett forsøk på å stramme vaieren for mye endte i knekt del inne i drevet.

Link to post
Share on other sites

Når drevet monteres på så skal gir/gass spaken stå fremover. Med andre ord skal gass7gir hendelen stå koblet i gir fremover. Så monteres drevet.

Når jeg byttet drevet så glemte jeg dette, dette medførte at den kun gikk fremover og i nøytral. Den var også tung å sette i gir.

Tok opp båten, tok av drevet, satte den i gir fremover og monterte igjen. Alt har fungert smerte fritt etter dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...