alfb Startet 25.April.2011 Link til dette innlegget Startet 25.April.2011 Var en tur på sjøen i dag og da jeg skulle legge til brygga igjen og koplet bakover fortsatte båten forover. Heldigvis har jeg to motorer så det ordnet seg :-) Men - wireoverføringen ser ok ut (fikk ikke sjekket så mye da vi hadde dårlig tid) Kan det ha hopper av i drevet? I såfall må jeg vel på land? Noen gode råd?? (Motorene er Mercruiser 4.2 d-tronic) Link to post
HansT Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Hei. Høres ut som den har hoppet av i drevet,og for å fikse det så må den nok på land. Manna ville skjekket ut alle andre muligheter først. Link to post
Teerex Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 når var drevet av sist da ? Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Birchwood 320 Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Hoppet av i drevet er vel tvilsomt. Røket gir vaier er vel sannsynlig. Har du sjekket at overføringskabelen til drevet er inntakt. Der skal vel gå en fra spaken og ned på motor og en annen derfra og til drevet. Min hoppet av der en gang og da hjelper det lite å røre kontroll spaken. Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
alfb Svart 26.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 (redigert) når var drevet av sist da ? Har servicemann som kommer til meg og tar service hvert år med meg som "håndmann", vår eller høst - alt etter som. I fjor var det vår så da er det et år siden. Hoppet av i drevet er vel tvilsomt. Røket gir vaier er vel sannsynlig. Har du sjekket at overføringskabelen til drevet er inntakt. Der skal vel gå en fra spaken og ned på motor og en annen derfra og til drevet. Min hoppet av der en gang og da hjelper det lite å røre kontroll spaken. Du er nok inne på noe her med røket gir vaier. Har vært å sjekket litt mere i dag og alt ser ok ut fra spaken og ned til motor. Videre ser vaieren som går derfra også ok ut, så da er det vel mest sansynlig at de har røket helt ute ved drevet Redigert 26.April.2011 av alfb (see edit history) Link to post
TB2855 Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Da kan du prøve å løsne vaier strømpen å se om du klarer å drage vaieren ut av drevet. Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
Birchwood 320 Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Jaja. du må jo ha servise likevel så å nappe av drevet er jo raskt gjort. Litt fikkel med å skifte kabelen. Husk tetningen. 800 kr er det vel dor den kabelen mener eg å huske eg fikk pris på. Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
alfb Svart 26.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Ja, service skal jeg jo ha okke som - og vi tar av dreva hver gang uansett! Det som er problemet er at jeg hadde tenkt å ta service i Juni rett før ferien. Av den grunn har jeg jo ikke bestilt tid på slipp og det er tilnærmet umulig i disse tider. . Jeg hadde båten på land i nov/des og bunnsmurte, skiftet sink, tappet litt drevolje for å se at den så fin ut så jeg hadde ikke noe hastverk før nå... Får kanskje napp på en mobilkran som er i distriktet i morgen.. Link to post
Frøken Fryd Svart 26.April.2011 Link til dette innlegget Svart 26.April.2011 Ta gjerne en titt på denne tråden som jeg startet en tid tilbake. Link to post
alfb Svart 27.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Interesant tråd, frøken fryd! Det får meg til å tenke på at dette har faktisk vært problem hos meg også på dette aktuelle drevet. Når jeg legger spakene forover kopler dette inn først når jeg begynner å gi gass.. Link to post
Frøken Fryd Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Drevet skal gire med engang uten øking av turtall, det skal også gire litt hardt, altså skal du merke at propellen dunker inn i gir for å si det sånn, er det mykt (og behagelig) så slures det og konen vil slites. Dette er iallefall min erfaring med kon som ble verre med årene, ett forsøk på å stramme vaieren for mye endte i knekt del inne i drevet. Link to post
alfb Svart 27.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Har jo Bravo 3x drev, er fremgangsmåten for skifte av kon den samme her som den som linkes til i frøken fryds tråd? Link to post
Eureka Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 (redigert) Må dere ut med motoren for å skifte gearwire på drevene deres? jeg venter på tilbakemelding på om den jobben må gjøres på D6'n... da med elektronisk overføring fra spak til aktuator og en wire ut til drev.. Redigert 27.April.2011 av Eureka (see edit history) Link to post
Manzon Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Når drevet monteres på så skal gir/gass spaken stå fremover. Med andre ord skal gass7gir hendelen stå koblet i gir fremover. Så monteres drevet. Når jeg byttet drevet så glemte jeg dette, dette medførte at den kun gikk fremover og i nøytral. Den var også tung å sette i gir. Tok opp båten, tok av drevet, satte den i gir fremover og monterte igjen. Alt har fungert smerte fritt etter dette. Link to post
Frøken Fryd Svart 27.April.2011 Link til dette innlegget Svart 27.April.2011 Må dere ut med motoren for å skifte gearwire på drevene deres? På Mercruiser er svaret nei. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn