Jump to content

Defekt tankmåler på Draco 1800 Suntop

Bjerknez

Recommended Posts

Har en kamerat som har en Draco Suntop 1800 1985mod. med 140HK'ers Mercruiser motor.

Problemet er at tankmåleren ikke virker. Selve klokken i dashbordet virker da denne er testet, men den får ingen "signaler" fra føleren i tanken.

Finnes det noen her som vet hvor feilen kan ligge, eller evt. vet om noen koblingskjemaer etc. som beskriver hvordan dette er bygget opp?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Er vel stor sansynlighet for at giveren i tanken er defekt, men kan også bare være en ledning som er av.

Ta opp dørkplaten over tanken og sjekk tilkoblingen til giveren på toppen av tanken, når du først har den av kan du

jo måle ledningene mellom giveveren og instrumentet for og sjekke at de er hele.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

• 2 uker senere...

Jeg har ikke noe koblingsskjema, men har skiftet giver på min Draco. Kretsen er ganske enkel, 12V inn på instrumentet,

deretter fra instrument til giver, via plint montert på insiden av akterspeilet. Giver er en regulerbar motstand

på 10 - 180 Ohm (Vanlig metrisk giver, hvis den er skiftet i løpet av levetiden kan det være 240 - 33 ohm).

Motstanden reguleres med flotøren i tanken, som leder strømmen til jord. Mål spenningen over giver, skal variere fra 10 - 1 V.

Det enkleste er å følge kablene fra giver til plint bak i båten, og måle om det er spenning over noen av kontaktene,

(den ene går til jord, må måles mot +12v, gir den 0 er det brudd).

Problemet med å skifte giver er at avstanden mellom dørk og tank er liten, så de fleste givere bugger for høyt over tanken,

Jeg bruker nå en giver fra Faria. Problem to er å få det tett. Det er en O ring med 25 cm i diameter som ligger under lokket,

som ikke er lett å finne ny. Jeg brukte 1mm gummipakning fra Biltema, som jeg skar til og dekket hele flaten under lokket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...