Bjerknez Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Har en kamerat som har en Draco Suntop 1800 1985mod. med 140HK'ers Mercruiser motor. Problemet er at tankmåleren ikke virker. Selve klokken i dashbordet virker da denne er testet, men den får ingen "signaler" fra føleren i tanken. Finnes det noen her som vet hvor feilen kan ligge, eller evt. vet om noen koblingskjemaer etc. som beskriver hvordan dette er bygget opp? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Kalle74 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Er vel stor sansynlighet for at giveren i tanken er defekt, men kan også bare være en ledning som er av. Ta opp dørkplaten over tanken og sjekk tilkoblingen til giveren på toppen av tanken, når du først har den av kan du jo måle ledningene mellom giveveren og instrumentet for og sjekke at de er hele. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Bjerknez Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Takker for svar :) Skal sjekke det. Men er det noen her som har noen tegninger eller koblingskjemaer til denne måleren? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 Ingen som har mer info. angående koblingskjema/bilder etc. anngående dette? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ios Svart 11.Mai.2011 Del på Facebook Svart 11.Mai.2011 Jeg har ikke noe koblingsskjema, men har skiftet giver på min Draco. Kretsen er ganske enkel, 12V inn på instrumentet, deretter fra instrument til giver, via plint montert på insiden av akterspeilet. Giver er en regulerbar motstand på 10 - 180 Ohm (Vanlig metrisk giver, hvis den er skiftet i løpet av levetiden kan det være 240 - 33 ohm). Motstanden reguleres med flotøren i tanken, som leder strømmen til jord. Mål spenningen over giver, skal variere fra 10 - 1 V. Det enkleste er å følge kablene fra giver til plint bak i båten, og måle om det er spenning over noen av kontaktene, (den ene går til jord, må måles mot +12v, gir den 0 er det brudd). Problemet med å skifte giver er at avstanden mellom dørk og tank er liten, så de fleste givere bugger for høyt over tanken, Jeg bruker nå en giver fra Faria. Problem to er å få det tett. Det er en O ring med 25 cm i diameter som ligger under lokket, som ikke er lett å finne ny. Jeg brukte 1mm gummipakning fra Biltema, som jeg skar til og dekket hele flaten under lokket. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.