Knert1 Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Hadde desverre sommerdiesel på tankene i vinter og oppdaget at denne hadde frøset, da jeg på det kaldeste (- 18°C) skulle kjøre Eberspächeren og denne ikke ville tenne. Så var det plutselig vår og sesongen starter, dvs med langsomt tempo. Jeg får ikke toppturtall på 71A'en. Maskinen starter greit, sviver fint på tomgang, ingen røyk (dvs. når motoren er varm, på kald motor har jeg selvsagt "Volvo tåken") eller ulyder. Klarer toppturtall (2500o/min) i fri, med propell innkoblet kun maks 12-1300 o/min. Motoren er nyoverhalt sommeren 2009, dvs nye topper/ventiler/fjærer og dyser. Har sjekket følgende: Skrudd av luftslangen inn til turboens innsug, kjørt motoren og her er "bra" med undertrykk. (Kjent med hånden) Demontert "bypass'en", dvs her er et stempel som skal presses opp i en sylinder og la et spjeld styre lufta til å gå via intercooleren. Dette spjeldet hadde alle bevegelsen inne og smurte kun sylinderveggene med 6.66. Har "kneppelyd" (høres litt ut som ei brenselspumpe til en dieselvarmer) i grovfilteret, byttet dette i dag. Fikk høre at dersom dielsen fryser i rørene, så kan vil disse avgi "koks", slik at en må stake opp for å få full flow igjen, har noen hørt om dette? Eller har noen andre vært ute for lignende? Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Medusa Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Har aldri hørt at rør går tett av diesel. Det som skjer med dieselen når den blir kald er at den begynner å skille ut stearin som tetter filtrene. Men jeg trodde at når det ble varmere igjen så ville stearinen løse seg opp, og alt ville være i orden. Du kan jo ha fått dritt/fremmedlegeme i rørene...hva med å løsne dem i begge ender(mellom tank og filter) og å blåse gjennom dem med trykkluft? Tar forbehold...er ingen ekspert! Sitér dette innlegget Link to post
Master_740 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Har båten lagt på vannet eller stått på land i vinter? Har den lagt ute siden i fjor har det kanskje grodd endel under og ikke mindst på propellen. Redigert 25.April.2011 av Master_740 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 (redigert) Båten har ligget i ferskvann (Otra) og ble sjekket av dykker på fredda. Ikke mye groe sa han... Redigert 25.April.2011 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Hulda Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Så vidt meg bekjent vil voksen som skiller seg ut når 'sommerdiesel' utsettes for kulde, gå tilbake i dieselen igjen når temperaturen stiger. Mesteparten av dieselen ombord i Hulda er 'sommerdiesel'. Her har motor, varmer og aggeregat gått problemfritt i hele vinter. Damen har som vanlig ligget innefrosset i vinter. Det gror heller lite av sjøvekster om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Princess 36 Riviera Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Ikke uvanlig at sommerdieselen skiller ut voks og tetter filter i løpet av vinteren. Mener å huska at dieselen må bli betydelig varemere for at voksen igjen skal smelte. ( 10-15 grader ) Løste dettte ved å ha på oppvarmet parafin i kombinasjon med en vifteovn som varmet rommet rundt tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.