Jump to content

Volvo TAMD 71A som ikke når maks turtall


Knert1

Recommended Posts

Hadde desverre sommerdiesel på tankene i vinter og oppdaget at denne hadde frøset, da jeg på det kaldeste (- 18°C) skulle kjøre Eberspächeren og denne ikke ville tenne.

Så var det plutselig vår og sesongen starter, dvs med langsomt tempo. Jeg får ikke toppturtall på 71A'en.

Maskinen starter greit, sviver fint på tomgang, ingen røyk (dvs. når motoren er varm, på kald motor har jeg selvsagt "Volvo tåken") eller ulyder.

Klarer toppturtall (2500o/min) i fri, med propell innkoblet kun maks 12-1300 o/min.

Motoren er nyoverhalt sommeren 2009, dvs nye topper/ventiler/fjærer og dyser.

Har sjekket følgende:


  •  
  • Skrudd av luftslangen inn til turboens innsug, kjørt motoren og her er "bra" med undertrykk. (Kjent med hånden)
  • Demontert "bypass'en", dvs her er et stempel som skal presses opp i en sylinder og la et spjeld styre lufta til å gå via intercooleren. Dette spjeldet hadde alle bevegelsen inne og smurte kun sylinderveggene med 6.66.
  • Har "kneppelyd" (høres litt ut som ei brenselspumpe til en dieselvarmer) i grovfilteret, byttet dette i dag.
  • Fikk høre at dersom dielsen fryser i rørene, så kan vil disse avgi "koks", slik at en må stake opp for å få full flow igjen, har noen hørt om dette?

Eller har noen andre vært ute for lignende? :confused:

Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt at rør går tett av diesel.

Det som skjer med dieselen når den blir kald er at den begynner å skille ut stearin som tetter filtrene. Men jeg trodde at når det ble varmere igjen så ville stearinen løse seg opp, og alt ville være i orden.

Du kan jo ha fått dritt/fremmedlegeme i rørene...hva med å løsne dem i begge ender(mellom tank og filter) og å blåse gjennom dem med trykkluft?

 

Tar forbehold...er ingen ekspert!

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent vil voksen som skiller seg ut når 'sommerdiesel' utsettes for kulde, gå tilbake i dieselen igjen når temperaturen stiger. Mesteparten av dieselen ombord i Hulda er 'sommerdiesel'. Her har motor, varmer og aggeregat gått problemfritt i hele vinter. Damen har som vanlig ligget innefrosset i vinter.

 

Det gror heller lite av sjøvekster om vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ikke uvanlig at sommerdieselen skiller ut voks og tetter filter i løpet av vinteren. Mener å huska at dieselen må bli betydelig varemere for at voksen igjen skal smelte. ( 10-15 grader )

 

Løste dettte ved å ha på oppvarmet parafin i kombinasjon med en vifteovn som varmet rommet rundt tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...