Jump to content

Svarte prikker på puter. sopp? kan det fjernes?


glalaks

Recommended Posts

Hei. Jeg har kjøpt ny(brukt) Skjærgårdsjeep i påsken:) :cheers_wine: Båten er 2004 modell.

 

den har masse hvite puter som er hele og pene, men de har en del svarte prikker. regner med det er sopp.

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan rense/fjerne dette?

 

mvh glalaks

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

hørt at blekemiddel kan fungere ja. fjerner de soppen, eller bare blir fargen bleket? bør man behandle hele puten da? hvis ikke blir vell det man behandler mye hvitere enn resten?

 

sitronsaft skal prøves. står en flaske her etter forrige rekesmørbrød :thumbsup:

 

nå er det bare å vente på godværet:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Er dette puter hvor du kan ta av trekket eller er de faststiftet i sete og rygg?

En del av produktene du får kjøpt krever vask med mye vann etterpå. Det blir jo da litt komplisert med fast trekk. Jeg ville nok uansett tatt puter som skal behandles med hjem slik at du kan tørke de skikkelig foran en ovn e.l. Husk at det er fukt og rå luft som har skapt disse prikkene.

 

I en tråd her jeg har gående om oppgradelinger og vårpuss på båten har jeg tatt en del bilder hvor jeg har fjærnet/ bleket jordslag innvendig i en blå kalesje. Resultatet ble ganske bra. Dersom du har fått jordslag på baksiden av puter eller steder som ikke er så synelig, prøv på de først for å se om fargen blir bleket når stoffet er tørt.

Link to post
Share on other sites

Det er løse puter til solseng/ seter osv. Det er glidelås, men saltvannet har gjort jobben sin så de er ikke åpenbar:p tenkte å bytte de til vinteren. Putene har nok ligget fuktig i rommet foran i båten og dermed er det blitt sopp.

 

Er det "farlig" å ligge på putene med sopp? Kan det smitte eller noe?

 

Takk for hjelpen:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

etter en missforståelse i høst ble putene liggende i båten i vinter. Resultatet er enda mere jordslag enn i fjor. Pappa fikke en pute med seg for å se om han fikk gjort noe.. han brukte sånn vanlig klorin på flaske på en fuktet klut og det ble veldig bra. ikke blandet ut eller noe. putene ble nesten hvite igjen.. Mulig det er litt hardt til sømmene.. men Ble bra resultat hvertfall! :thumbsup:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Fikk noen få svarte prikker iu en krok på toalettet i vinter. Det ble forsøkt både rødsprit, whitesprit, klorin, skrubbing og banning. Men det som tok det lekende lett var en hvit lett fuktet svamp. Tror de heter Swiffer svamper, Magic eraser eller noe slikt. Uansett. Det er en hvit svamp som du får kjøpt i de fleste butikker som har renjøringsartikler (matvarebutikk). Disse tar det meste som sitter fast. Kan anbefales!

Link to post
Share on other sites

Støtter Jabras forslag. Disse svampene er laget av melamin, og skal bare fuktes med vann. Selges under flere navn, ofte noe med Magic eller Super. Etterlater seg et melkehvitt belegg som du tørker av med en fuktig klut.

 

Dersom overflaten på putene er litt ruglete, er det ikke sikkert svampen kommer nedi. Forsøk da med jif og en børste

 

Ellers er eddik et vidundermiddel mot sopp. Vasker bort, dreper og forebygger. Men det lukter surt en stund :-)

Link to post
Share on other sites

Tror jeg leste i tråden til Tomsern om hans puter i Dracoen. Hans mor fikk putene gullende rene med en blanding av lunkent vann, Zalo og salmiakk. Forøvrig er de Magic Eraser svampene helt strålende, bruker det også hjemme når ungene har vært litt "uheldig" med fargeblyanter på hvite vegger.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Det finnes mange produkter som fjerner jordslag. Problemet er at mange av dem tar knekken på sømmer o.l., noe mange har fått erfare med kalesjen. Personlig bruker jeg gjerne Shipshape, et produkt spesielt beregnet på å fjerne jordslag, men forsøker å styre unna sømmene da jeg er usikker på hvor hard produktet er mot disse.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Dette er en av putene vi har bak i båten. Gjennom vinteren har vi hatt noen pledd liggende på dem, og de har vært/blitt litt fuktig med dette som resultat. Dette er forresten den fineste av dem, den andre var mye verre.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble betenkt, for det virket som om det hadde trengt inn i stoffet(skai).

Men........

bilde

 

.......så gikk jeg løs på oppgaven med hjelp av magi.

Ikke mange gnikk senere, og........

bilde

 

.....litt skrubbing i rillene med 2clean på en tannbørste ble.......

bilde

 

......putene seende slik ut!

- Fornøyd og glad!!! -

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...