Myrvang Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Hei. har en Grimstad tresnekke med en sabb 10HK som ikke vill starte, det er ikke anntydning til start. Noen som har noe forslag? på forhånd takk! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kalle74 Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Sveiv eller el.start? Diesel på tanken? Luft i diesel? Har du kompressjon? Kan være mye rart, ikke så lett og komme med forslag med så lite info. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 det er el.start og sveiv, men el.starten har hengt seg opp på grunn av rust. men brukte sveiva i hele fjord, men nå vill den plutselig ikke starte. det er disel på tanken. åssen får jeg evt. ut lufta av diselen og har kompresjon, men vet ikke om det er nok. Er helt fersk med snekke. men hadde ikke noe problem i fjord, men nå vill den ikke starte igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Hei, kan jo prøve med 2-3 støt med olje ned iden. blanke koppen med lokk på toppen.event en start sigarett.Hvis du kjenner støt i røret til dysa får den diesel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 den får disel, men den vill ikke tenne. sveiver så krampa tar meg, men er ikke antydning til at det skjer noe. har hatt olje oppi den koppen. men har ikke hjulpet. har ikke prøvd med startsigarett enda, må se om jeg får kjøpt i mårra. men går det ann å at det er for lite komprisjon? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Skru ut sigarettholderen og gi den fire-femm pump med motorolje inn gjennom hullet. Da pleier den å starte betydelig lettere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Hei, ok men kompresjon må være bra for å få start, men ta en titt i dokumentarkivet event søk på 10 saab i søkefeltet.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 skal prøve det, den er lissom helt død etter jeg har sveivet og dratt over hendelen på toppen så skjer det ikke noe. kan det ha kommet kondens i diselen fra ifjord som gjør det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Neppe kondens, men en liten lekkasje i påfyllingen kan ha gitt vann i tanken. Har du ikek en tappekran nederst på tanken der du kan tappe ut vann? Alle Sabb tanker pleier å ha det... Jeg ville ha skiftet filter og luftet helt frem til dysen for å være helt sikker på at drivstoffsiden er OK. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 ja det kan være nok til at den ikke starter? har en liten tappekran i bunn av tanken. kan tømme den og tømme den fram til dysa. er det den som sitter på toppen? etter dieselfiltre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Dysa finner du på toppen av sylinderen ja. Løs mutteren på røret og sviev motoren rundt med ventilene åpne, da skal det komme en ørliten skvett hver annen runde. Stram til, pumpt litt olje inn i sigaretthullet og start. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 da skal jeg prøve det i mårra. Takk for all hjelp sålangt!. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
salti Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 du kjenner på sveiva om komp er ok. skal være betydelig forskjell når du sveiver og vrir over de-komp ventilen. du husker sånn noenlunde hvordan komp var i fjor går jeg ut i fra. så må du dren tank for vann,åpn på lufte skrue nede på filter som jeg formoder du har skiftet og blø gjennom til det ko ren diesel. så gis full gass og sveiv ca 50 ganger med sveiva med motor dekomprimert,da skal det kjennes,event høre et støt med øret på et skrujern som stetoskop mot røret. så er det full gass fremdeles på regulatoren,6 støt m olje i midten på oljekoppen og fullfart på sveiva,legg over hendel så du får komp,og så....PANG,PANG,PANG,sabben går!! hvis ikke kan jo sigaretter være nøkkelen til årets første oppstart. altså-ren diesel uten vann og luft,full gass på regulator,og god kompr kommer som regel m hjelp av olja man spruter inn. ellers kan du laste ned bruker manual,den er meget enkel og lettfattelig. frydenbø har også div tips ang gamle sabber på hjemmesiden sin hvis du ikke skulle få liv i motoren din. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg hadde problemer å få lufta i røret mellom dieselfilteret og pumpa, men å løse koblingen på pumpa, på styrbord side av motoren, og la det renne litt der, før en lufter på dysa.. Var dette som skulle til for meg vertfall! Men med det samme du holder på med dette, er det lurt å skifte papirfilteret på motoren.. bør skiftes hver vår.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 takk for all hjelp, har fått start på den men den kutter ut etter 10sek. det kommer diesel ned til pumpa, men når jeg skrur opp mutteren til dysa så kommer det ikke noe. kan det være at jeg ikke har sveivet nok for å fylle røret fra pumpa og opp til dysa? for når jeg skrur opp mutteren som går fra dieselfiltre og ned til pumpa så kommer det masse. noen hint om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 noen gode forslag om olje jeg kan bruke inn i startsigaretthullet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bert Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Du skal bruke vanlig mineral motorolje.Det virker jo som det er luft et sted mellom pupa og dysa.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Kan være tregt å få ut lufta i mellom filter og pumpe.. Det jeg gjorde, var rett og slett å blåse i påfyllinga på tanken.. Jepp med munnen.. Fikk litt mer trykk i røret og fikk bort all luft.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Myrvang Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 var ikke verre enn at røret var sprekt så jeg akk ikke så det!. noen som vet om hvor jeg kan få tak i det røret fra pumpa og opp til dysa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Kobben Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Er vel vanlig reservedel hos sabb.. men et verksted som driver med dieselmotorer kan nok lage et.. Frydenbø i Bergen har vertfall delelager Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frivakten Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Er det ikke bare et kobberør med sånn "press-kopp/dupp/hylse" med tilhørende mutter? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.