Jump to content

Sabb type GG 10hk vil ikke starte


Myrvang

Recommended Posts

det er el.start og sveiv, men el.starten har hengt seg opp på grunn av rust. men brukte sveiva i hele fjord, men nå vill den plutselig ikke starte.

det er disel på tanken.

åssen får jeg evt. ut lufta av diselen og har kompresjon, men vet ikke om det er nok.

Er helt fersk med snekke.

men hadde ikke noe problem i fjord, men nå vill den ikke starte igjen.

Link to post
Share on other sites

den får disel, men den vill ikke tenne. sveiver så krampa tar meg, men er ikke antydning til at det skjer noe.

har hatt olje oppi den koppen. men har ikke hjulpet. har ikke prøvd med startsigarett enda, må se om jeg får kjøpt i mårra. men går det ann å at det er for lite komprisjon?

Link to post
Share on other sites

Neppe kondens, men en liten lekkasje i påfyllingen kan ha gitt vann i tanken. Har du ikek en tappekran nederst på tanken der du kan tappe ut vann? Alle Sabb tanker pleier å ha det...

 

Jeg ville ha skiftet filter og luftet helt frem til dysen for å være helt sikker på at drivstoffsiden er OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dysa finner du på toppen av sylinderen ja. Løs mutteren på røret og sviev motoren rundt med ventilene åpne, da skal det komme en ørliten skvett hver annen runde. Stram til, pumpt litt olje inn i sigaretthullet og start.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

du kjenner på sveiva om komp er ok. skal være betydelig forskjell når du sveiver og vrir over de-komp ventilen. du husker sånn noenlunde hvordan komp var i fjor går jeg ut i fra. så må du dren tank for vann,åpn på lufte skrue nede på filter som jeg formoder du har skiftet og blø gjennom til det ko ren diesel. så gis full gass og sveiv ca 50 ganger med sveiva med motor dekomprimert,da skal det kjennes,event høre et støt med øret på et skrujern som stetoskop mot røret. så er det full gass fremdeles på regulatoren,6 støt m olje i midten på oljekoppen og fullfart på sveiva,legg over hendel så du får komp,og så....PANG,PANG,PANG,sabben går!! hvis ikke kan jo sigaretter være nøkkelen til årets første oppstart. altså-ren diesel uten vann og luft,full gass på regulator,og god kompr kommer som regel m hjelp av olja man spruter inn. ellers kan du laste ned bruker manual,den er meget enkel og lettfattelig. frydenbø har også div tips ang gamle sabber på hjemmesiden sin hvis du ikke skulle få liv i motoren din.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde problemer å få lufta i røret mellom dieselfilteret og pumpa, men å løse koblingen på pumpa, på styrbord side av motoren, og la det renne litt der, før en lufter på dysa..

Var dette som skulle til for meg vertfall!

Men med det samme du holder på med dette, er det lurt å skifte papirfilteret på motoren.. bør skiftes hver vår..

Link to post
Share on other sites

takk for all hjelp, har fått start på den men den kutter ut etter 10sek. det kommer diesel ned til pumpa, men når jeg skrur opp mutteren til dysa så kommer det ikke noe. kan det være at jeg ikke har sveivet nok for å fylle røret fra pumpa og opp til dysa? for når jeg skrur opp mutteren som går fra dieselfiltre og ned til pumpa så kommer det masse. noen hint om hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...