Jump to content

Hjelp, syrevaske vannkjøler!


Luco

Recommended Posts

Snakka med fagfolk om å saltsyre vaske kanalene i vann kjøleren min. (var full av kalkbelegg? og gamle halvkorriderte anoder)

Men jeg måtte for all del kun syrevaske innmaten da resten huset(f.eks. aluminium) tok skade av det..

Hos meg viste det seg at alt var en klump, men det er rødbrunt på farge. Kan jeg da syre vaske hele??

 

Hvilket metall er det som kan syre vaskes? Fikk beskjed om noen timer i bad og så skylle godt

 

Hva forsjellige matrialer er vanligt å lage vannkjølere av?

 

Motoren er Cummins 5.9L 210 hk 94 modell

Link to post
Share on other sites

Har selv brukt sitron syre, slik som fåes kjøpt på din vanlige dagligvarehandel. Fungerte veldig bra de gangene vi har gjort dette på jobben. Fikk dette tipset av en som drev marina/ båtverksted.

Har brukt det på platevekslere og rørvekslere, på begge sider.

 

Spylte gjennom med frisktvann etter at syra hadde fått gjort sitt. Må gjentas noen ganger for et topp resultat. Husk å sjekke hvor mye trykk den tåler før du begynner å spyle!

Redigert av Olsen83 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vi har gjort er å dele en pose på alle 4 stussene, helt på vann og ristet veksleren slik at det har blandet seg godt, verre jo større den er. Latt dette stått et par timer så ristet litt videre og sett om det er masse avleiringer i vannet. Er det ikke noe særlig avleiringer, men fortsatt tett har vi helt på mere sitron syre pulver for å få en sterkere blanding. Når vi har fått gjennomstrømning har vi da spylt veksleren for å få ut avleiringene og deretter gjort hele prosessen på nytt. Holder på slikt til det ikke er noe avleiringer som er synlig eller at det ikke kommer ut partikler ved gjennomspyling. Må også se om det er for mye motstand når man spyler. Virker det som om det er noe igjen inni der så må man bare gjenta operasjonen. Pulveret er ikke dyrt i forhold til den rensevæska man får kjøpt så greit å kjøre gjennom en gang ekstra hvis man er i tvil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...