Jump to content

Maritime bøker for barn


NorSiglar

Recommended Posts

Et av dagens høydepunkt for jentungen på 3år er kveldens lese stund, og hun har lagt sin elsk på båtbiblioteket (som for tiden står i bokhylla hjemme).

Men det er ikke mye der som det er koselig å lese for en 3åring (hun har dog lagt sin elsk på los bøkene, havnebøker og farvannbeskrivelser).

 

Av barne litteratur så har vi kun Steinar Hoff sin bok om Martin og Elisabeth på tur med "Red Admiral". Har lånt litt av Elias bøkene, men jeg er ikke kjempe begeistret for dem, historiene blir for tynne. Dessuten så liker hun at bøkene strekker seg over flere kvelder. Så det er på tide å begynne å tenke på utvidelse av båtbiblioteket for de yngste.

 

Spørsmålet blir da:

Hvilke bøker finnes for barn av maritim karakter for barn og ungdom. Helst bøker til å vokse litt i som er koselige, men også som formidler holdninger og kanskje litt kunnskap.

Link to post
Share on other sites

Boken Red Admiral er vel ikke den jeg tenker først på til en 3 åring, men opplevelser ombord med barn kan være å finne i f.eks.

 

Toril Grande; "Familien Til Sjøs".

Ragnar Thorseth; "Familien i isødet": En vinter i Kongsfjorden på Svalbard - 1989 (Grøndahl Forlag)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bøkene om Ruffen av Tor Åge Bringsværd er obligatorisk i skipsbiblioteket. Ellers har vi med oss noen "faktabøker" om liv i havet, bøker om fisk etc. Søren at jeg ikke husker titlene... De ligger i båten...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Kveldens forespørsmål fra jentungen var "Terje Viken". Og hvert av de 15 første versene ble kommentert!!!! har også båten stappfull av faktabøker :-) men de har en tendens til å engasjere mye ved lesing, noe som ikke er helt kompatibelt med å sove...

Link to post
Share on other sites

Robinson Crusoe,

skatten på sjørøverøya,

Marryat har også noen (gamle) klassikere, kan få tak i dem på QXL/antikvariatnett osv: http://www.qxl.no/pris/boeker-magasiner/boeker/ungdom/styrmann-flink-frederick-marryat-1988/v/an575354790/

Her finnes noen andre: http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Boeker/Skjoennlitteratur/Barneboeker

Hva med polarhistorie? Amundsen, Nansen, shakcleton. (Må gjerne oversettes under lesning til passende alder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...