NorSiglar Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Et av dagens høydepunkt for jentungen på 3år er kveldens lese stund, og hun har lagt sin elsk på båtbiblioteket (som for tiden står i bokhylla hjemme). Men det er ikke mye der som det er koselig å lese for en 3åring (hun har dog lagt sin elsk på los bøkene, havnebøker og farvannbeskrivelser). Av barne litteratur så har vi kun Steinar Hoff sin bok om Martin og Elisabeth på tur med "Red Admiral". Har lånt litt av Elias bøkene, men jeg er ikke kjempe begeistret for dem, historiene blir for tynne. Dessuten så liker hun at bøkene strekker seg over flere kvelder. Så det er på tide å begynne å tenke på utvidelse av båtbiblioteket for de yngste. Spørsmålet blir da: Hvilke bøker finnes for barn av maritim karakter for barn og ungdom. Helst bøker til å vokse litt i som er koselige, men også som formidler holdninger og kanskje litt kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
NorSiglar Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 Enten så er det ingen med barn og båt eller så er jeg skremt.. Ikke en eneste idee gitt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Boken Red Admiral er vel ikke den jeg tenker først på til en 3 åring, men opplevelser ombord med barn kan være å finne i f.eks. Toril Grande; "Familien Til Sjøs". Ragnar Thorseth; "Familien i isødet": En vinter i Kongsfjorden på Svalbard - 1989 (Grøndahl Forlag) Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Jan E. Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 (redigert) Waldemar, den ensomme sjøormen i Kattegat. ble anbefalt i et båtmagasin. Ser det er link i linken over for å bla litt i boken. Har for treg linje til å se hvordan den er bygd opp. Redigert 26.April.2011 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
NorSiglar Svart 27.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2011 Frivakta: Det er skrevet to bøker fra "Red Admiral"s jordomseiling, en for voksne (og den er nok litt heay for en 3åring ja) og en for barn. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Hos oss slo denne an, men de er litt eldre og eldstejenta leser for minstejenta!! Miniskipperen Kjøpte den på Maritim. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hengefjes Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Jeg fikk lest "Den gamle mannen og havet" av Hemingway for meg som liten. Det var fantastisk spennende og satte dype spor :) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
bjornas Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Jeg synes bøkene om Ruffen av Tor Åge Bringsværd er obligatorisk i skipsbiblioteket. Ellers har vi med oss noen "faktabøker" om liv i havet, bøker om fisk etc. Søren at jeg ikke husker titlene... De ligger i båten... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
NorSiglar Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Kveldens forespørsmål fra jentungen var "Terje Viken". Og hvert av de 15 første versene ble kommentert!!!! har også båten stappfull av faktabøker :-) men de har en tendens til å engasjere mye ved lesing, noe som ikke er helt kompatibelt med å sove... Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Robinson Crusoe, skatten på sjørøverøya, Marryat har også noen (gamle) klassikere, kan få tak i dem på QXL/antikvariatnett osv: http://www.qxl.no/pris/boeker-magasiner/boeker/ungdom/styrmann-flink-frederick-marryat-1988/v/an575354790/ Her finnes noen andre: http://www.nautisk.no/Nettbutikk/Boeker/Skjoennlitteratur/Barneboeker Hva med polarhistorie? Amundsen, Nansen, shakcleton. (Må gjerne oversettes under lesning til passende alder) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.