Kal-El Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Driver og planlegger båtbytte. Er veldig i tvil om jeg skal gå for utenbordsmotor eller innenbords diesel. Uansett har jeg lest meg litt redd på drevproblematikk. Hvilke drev bør unngås, og hvilke er bra? Det blir nok en båt på mellom 20 og 25 fot, Askeladden 705 er en av favorittene for tiden... Ved siden av Yamarin 76dc som jeg nok dessverre er i overkant forelsket i...:) Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 alle drev holder leeeeege om de får foreskrevet service, og ikke minst, at drevet er tilpasset motorstørrelsen.. Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
Kal-El Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 alle drev holder leeeeege om de får foreskrevet service, og ikke minst, at drevet er tilpasset motorstørrelsen.. Er det virkelig så enkelt? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Jeg vil våge å påstå at mange gode drev har fått kritikk for pålitelighet mens det egentlig er gjort uheldige installasjoner. Det er stor forskjell på å drive en lettdrevet helplaner med masse ekstra kraft ift å dytte en tung halvplaner med enkel råsterk dieselmotor. Det er momentet og ikke hestene som dreper drivverket. Så å påstå at et gitt drev skal tåle f.eks 600hk er egentlig nonsense. Kanskje en grunn til at Mercruiser og VP har egne dieseldrev. Det samme gjelder å hoppe i bølgene med høy belastning, du trenger kraftigere varer for å tåle det. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 25.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2011 Takk for et godt og utfyllende svar! De fleste båtene jeg ser på har Mercruiser motor. Drevene derimot er Alpha, Bravo og for å gjøre alt enda vanskeligere noe som heter X? Kikker endel på Uttern d68/66 også, hvilke drev bør jeg holde meg unna om noen? Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Jeg har et 270 drev fra Volvo - sikkert fra 1970-tallet. Har kun skiftet olje, zinkanoder, belger. I år skifter jeg for første gang en slitt "holder/fangarm" for tiltpinnen. Virker utrolig solid bygget. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 X er drev for diesel. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Eureka Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 (redigert) alpha og bravo er begge to Mercruiser-drev. skal du kjøpe nytt eller brukt? -jeg tror nok ikke det er noe merke du skal "holde deg unna". det du skal holde deg unna er dårlig behandlet og holdt drev, slurvete service etc. Kjøper du brukt med komplett servicehistorikk innenfor garantitid, skal du føle deg ganske trygg.. Redigert 26.April.2011 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Har hatt flere båter med drev.Som det skrives tidlegere i tråden her så er det viktig at båt/motor/drev passer sammen.vedlikeholdet er selsagt og viktig, da med kontroll av belg-sinker-gearolje, etc.Likeså viktig er bruksmønster..kjører en normalt båten opp i plan og svinger med måte, altså full fart kjøring med full sving er garantert drevproblem på sikt..sving gjerne slakke svinger, eller reduser belastning ved krappe svinger, unnamanøver..2 drev/motorer er absolutt a anbefale på større båter, da en fordeler belastningen, drevene varer lengre, selv om d blir dobbel service utgifter som ikke treng å koste skjorta..en klarer fint å ta av propeller, smøre akslinger, skifte sink og gearolje selv. løsne på den ene slangelemmen for å sjekke om belgen lekker, er en i tvil så skift denne, undertegn. skifter amnnenhvert år. det fleste kjenner noen som har litt peiling på dette, da min erfaring er det aller fleste båtfolk er overmåte sosiale, og liker å gi en hjelpende hånd, ivertfall langs vestlandskysten. Har nå en viksund med 290 duoprop. med 2 41 p motorer, som går ned på ca.37 ltr. i timen/ 3100 rpm v. marsjfart 26-27 knop.. Har og hatt en Halco 29 offshore med et 520 Konrad drev, dette er dyre og sterke drev, står en 270 ford mermaid foran som går som berre tusan meg bekjent ennå, så eg vil anbefale drev, selv om serviceutgiftene nok er litt dyrere enn aksling. Nevner d berre..kjenner en som har samme båt som meg, en 34 Viksund med 1 stk D6 370 Volvo, på aksling, marsjer på 24, maks. 28, bruker 1/3 meir i drivstoff pr time enn min med 2 motorer..min har dessuten max. på over 35.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Det du skriver om forbruk er både pga duoprop og at drev kan tiltes og så havner du på et turtall med to motorer som gir et lavere spesifikt forbruk på begge enn en enkel ville hatt i samme fart, husk også at planende skrog går lettere i plan enn halvplan. Det er ofte slik at to motorer går billigere enn en. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Helt enig diesel dal. Når en sammenlikner 2 like skrog, og i forannevnte båter, så er vekta og temmeleg lik, tyngre,motorinnst.på min med 2 drev, men større dieseltank på akselbåten.Men at det skulle vere såpass merforbruk på akselversjonen, trudde eg ikkje før eg såg kvitt. på dieselfylling. Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 26.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.April.2011 X er drev for diesel. Alle båtene med innenbords, jeg kikker på, har diesel. Men de færreste har X...? La oss ta et eksempel på Uttern d68 med 210 hk Mercruiser... Er det noen drev man her bør styre unna? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.