Jump to content

Hvilken kamaksel skal sitte originalt i Volvo Penta AQ145B?


KMKS

Recommended Posts

I den mariniserte b23e motoren, som jeg fikk med båten,fant jeg en K-Kam. denne har muligens vært med fra bilen.

 

I aq145a motoren jeg holder på med nå sto det en H-Kam, som er noe vassere en K-Kam'en men ikke mye. H og K er nok de beste alternativene, og hvis noen har data på den MARIN kammen som er nevnt over, så tror jeg de vil være omtrent de sammes om på H-Kammen.

 

Hvis du trenger ny kam, leste jeg på forum.vccn.no (volvo car club norge) om tilbud på K-Kam hos en av de som leverer rally-bil utstyr, rundt 1500kr hvis jeg ikke husker feil. Vanligvis koster vell slike kammer rundt 3000.

 

Etter hva jeg har forstått ang kammer, så er V-Kammen noe slappere en H og K. Har ihvertfall noe mindre løft.

 

Aq140/b21 (ihvertfall den jeg har) Kom med D-Kam.

 

Ble en del annen info, en det du spurte om, men kanskje det hjelper det litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

I følge VP ble alle de gamle Penta motorene levert originalt med "A" kam dersom de hadde en forgasser, og med "V" kam dersom de hadde to forgassere. Har noe med moment på rette turtall for en båtmotor og tomgang å gjøre.

På den andre siden har jeg sett maaange av de gamle motorene med D, H, K og andre kammer. Om dette er originalt eller ettermontert, ettersom dette er de vanligste kammene i bil, vet ikke jeg.

 

Min VP liste sier følgende:

 

Aq145

Production Year AQ145A- 1979-1985

Production Year AQ145B - 1984-1985

Max rpm - 5500

B2x block

2.31L

96mm stroke

80mm bore

8v 1000531 head

Dual Carb

"V" cam

All Square Tooth Belt

Compression 9.7:1,

138hp

Spec på kammene er:

 

A cam:

Lift (in) - 10,5

Lift (out) -

Dur (in) - 254

Dur(out) - 249

LSA - 109

Used in - B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET, B2x Penta Marine engines w/ single carb

 

D cam:

Lift (in) - 11,2

Lift (out) -

Dur (in) - 253

Dur(out) - 249

LSA -

Used on - B19E, B21E

 

 

H cam:

Lift (in) - 12

Lift (out) - 11,5

Dur (in) - 272

Dur(out) - 268

LSA -

Used on - B23E (79-80)

 

 

K cam:

Lift (in) - 11,95

Lift (out) -

Dur (in) - 270

Dur(out) - 257

LSA - 110

Used on - B23E (81-83), B19 Sport, B2xx Penta marine engines

 

 

L cam:

Lift (in) - 9,8

Lift (out) -

Dur (in) - 252

Dur(out) -

LSA -

Used on - B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Canada), B200K

 

 

V cam:

Lift (in) - 11,27

Lift (out) -

Dur (in) - 245,4

Dur(out) -

LSA -

Used on - B200E, B230E, B2x Penta Marine engines w/ dual carb

Link to post
Share on other sites

Den tok jeg faktisk ikke med i forrige innlegg ettersom det er sjeldent man kommer over de i en båtmotor da T kammene kun satt originalt i rødblokk turbomotorer.

T cam

Lift (in) - 9,94

Lift (out) -

Dur (in) - 225

Dur(out) - 218

LSA - 109

Used in - B19ET, B21ET/FT, B23ET/FT, B200FT, B230K/FT/FK/GT

Link to post
Share on other sites

Hei jeg har drevet litt med rally i klassen Volvo original. Der får vi kjøre med biler uten turbo, det går i H-kam på B23 og en tilsvarende på B230FB som heter VX3. Disse gir mest hester og høyest forbruk (har størst durasjon). "Politi-motor" blir de kalt på folkemunne og gir vel sånn 160hk i bil.(har etpar stykker stående). 531 topp er sprekest, men passer denne på B23 da Adeno?

Link to post
Share on other sites

det går i H-kam på B23 og en tilsvarende på B230FB som heter VX3.

 

VX kammene ble ikke brukt av Penta, men det er riktig at VX3, som er den nyere utgaven av VX kammen (V kam på innsugssiden og X kam på eksossiden) kom på B230 EB/FB/G.

 

531 topp er sprekest, men passer denne på B23 da Adeno?

 

 

531 toppen har akkurat samme størrelse på ventiler og annet, så veldig mye "sprekere" er den nok ikke, men det er riktig at den er kjent som "god toppen", mye fordi den har litt større innsugs/eksos kanaler, men mest fordi den har en del mer gods på de rette stedene og derfor lar seg porte mer enn de andre toppene.

 

B23 og B230 topper går om hverandre, og Penta brukte på flere motorer topper som var beregnet for b2xx motorer på B2x motorer, så det er nok ikke noe problem, men på bil kan det være små forskjeller på sensorfester, innfestning av fordeler, regreimdeksel osv. som stort sett er ting som lar seg ordne.

Link to post
Share on other sites

volvo_justerbart_km_cams_drev.jpgHer var det mange gode svar. Får nykammen om ca 1 uke. Skal også kjøpe et justerbart kamdrev av km cams for å stille inn kammen etter anbefalt innstilling. Kan også da teste ut med å vri kammen frem eller tilbake for å finne ut når motoren drar best.
Link to post
Share on other sites

 

 

B23 og B230 topper går om hverandre, og Penta brukte på flere motorer topper som var beregnet for b2xx motorer på B2x motorer, så det er nok ikke noe problem, men på bil kan det være små forskjeller på sensorfester, innfestning av fordeler, regreimdeksel osv. som stort sett er ting som lar seg ordne.

Eh ja, du har helt sikkert rett. Men en 530/531 topp må vel ha andre stempler enn 405 f.eks.? Ellers blir det vel feil komp..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Eh ja, du har helt sikkert rett. Men en 530/531 topp må vel ha andre stempler enn 405 f.eks.? Ellers blir det vel feil komp..... :confused:

 

Det temaet har jeg hatt på banen blandt volvo-bil gutta på vccn, hvor de fleste mente at det lille avviket med å gå fra de "gromme" 531 / 40? toppene til modellen under ikke utgjorde så mye at det burde by på problemer.

 

Edit:

Forskjellen skal vist være 0,5:1 i forskjell på de toppene, og et bytte fra 531 til 530 utgjør vist ca 7 tapte hester.

Redigert av lite (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...