KMKS Startet 25.April.2011 Del på Facebook Startet 25.April.2011 Er det noe som vet hvilken kamaksel som skal sitte originalt i Volvo Penta AQ145B ? Tenker da på bokstav betegnelsen som er stemplet inn i enden av kammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 V Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 25.April.2011 Del på Facebook Svart 25.April.2011 Hei. Kikk litt på denne linken : Link Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMKS Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Har mest tro på den som heter MARIN. Den er nok lik K-kammen som er bra. V-kammen blir vel for snill. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 I den mariniserte b23e motoren, som jeg fikk med båten,fant jeg en K-Kam. denne har muligens vært med fra bilen. I aq145a motoren jeg holder på med nå sto det en H-Kam, som er noe vassere en K-Kam'en men ikke mye. H og K er nok de beste alternativene, og hvis noen har data på den MARIN kammen som er nevnt over, så tror jeg de vil være omtrent de sammes om på H-Kammen. Hvis du trenger ny kam, leste jeg på forum.vccn.no (volvo car club norge) om tilbud på K-Kam hos en av de som leverer rally-bil utstyr, rundt 1500kr hvis jeg ikke husker feil. Vanligvis koster vell slike kammer rundt 3000. Etter hva jeg har forstått ang kammer, så er V-Kammen noe slappere en H og K. Har ihvertfall noe mindre løft. Aq140/b21 (ihvertfall den jeg har) Kom med D-Kam. Ble en del annen info, en det du spurte om, men kanskje det hjelper det litt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansT Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 Vis du er på jakt etter en kam så kan jeg se hva jeg har liggende, har en del motorer og slikt liggende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 29.April.2011 Del på Facebook Svart 29.April.2011 I følge VP ble alle de gamle Penta motorene levert originalt med "A" kam dersom de hadde en forgasser, og med "V" kam dersom de hadde to forgassere. Har noe med moment på rette turtall for en båtmotor og tomgang å gjøre. På den andre siden har jeg sett maaange av de gamle motorene med D, H, K og andre kammer. Om dette er originalt eller ettermontert, ettersom dette er de vanligste kammene i bil, vet ikke jeg. Min VP liste sier følgende: Aq145 Production Year AQ145A- 1979-1985 Production Year AQ145B - 1984-1985 Max rpm - 5500 B2x block 2.31L 96mm stroke 80mm bore 8v 1000531 head Dual Carb "V" cam All Square Tooth Belt Compression 9.7:1, 138hp Spec på kammene er: A cam: Lift (in) - 10,5 Lift (out) - Dur (in) - 254 Dur(out) - 249 LSA - 109 Used in - B17, B19A, B21A, B23A, B19E (84), B23E (84), B200E, B230A/E/ET, B2x Penta Marine engines w/ single carb D cam: Lift (in) - 11,2 Lift (out) - Dur (in) - 253 Dur(out) - 249 LSA - Used on - B19E, B21E H cam: Lift (in) - 12 Lift (out) - 11,5 Dur (in) - 272 Dur(out) - 268 LSA - Used on - B23E (79-80) K cam: Lift (in) - 11,95 Lift (out) - Dur (in) - 270 Dur(out) - 257 LSA - 110 Used on - B23E (81-83), B19 Sport, B2xx Penta marine engines L cam: Lift (in) - 9,8 Lift (out) - Dur (in) - 252 Dur(out) - LSA - Used on - B19A, B21A (84), B21F-MPG (80-82 US & Canada), B200K V cam: Lift (in) - 11,27 Lift (out) - Dur (in) - 245,4 Dur(out) - LSA - Used on - B200E, B230E, B2x Penta Marine engines w/ dual carb Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMKS Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 Takker for alle svar. Skal vurdere hva jeg skal sette in. Det satt T-kam i motoren, og den er slapp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Den tok jeg faktisk ikke med i forrige innlegg ettersom det er sjeldent man kommer over de i en båtmotor da T kammene kun satt originalt i rødblokk turbomotorer. T cam Lift (in) - 9,94 Lift (out) - Dur (in) - 225 Dur(out) - 218 LSA - 109 Used in - B19ET, B21ET/FT, B23ET/FT, B200FT, B230K/FT/FK/GT Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMKS Svart 4.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Har nå snakket med KM CAMS og skal bestille en spesial slipt kamaksel derfra, tilpasset spesielt marinemotor. Skal vist nok gi bedre bunndrag og drivstoff økonomi. Kommer tilbake når dette er testet ut. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 Hei jeg har drevet litt med rally i klassen Volvo original. Der får vi kjøre med biler uten turbo, det går i H-kam på B23 og en tilsvarende på B230FB som heter VX3. Disse gir mest hester og høyest forbruk (har størst durasjon). "Politi-motor" blir de kalt på folkemunne og gir vel sånn 160hk i bil.(har etpar stykker stående). 531 topp er sprekest, men passer denne på B23 da Adeno? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 4.Mai.2011 Del på Facebook Svart 4.Mai.2011 det går i H-kam på B23 og en tilsvarende på B230FB som heter VX3. VX kammene ble ikke brukt av Penta, men det er riktig at VX3, som er den nyere utgaven av VX kammen (V kam på innsugssiden og X kam på eksossiden) kom på B230 EB/FB/G. 531 topp er sprekest, men passer denne på B23 da Adeno? 531 toppen har akkurat samme størrelse på ventiler og annet, så veldig mye "sprekere" er den nok ikke, men det er riktig at den er kjent som "god toppen", mye fordi den har litt større innsugs/eksos kanaler, men mest fordi den har en del mer gods på de rette stedene og derfor lar seg porte mer enn de andre toppene. B23 og B230 topper går om hverandre, og Penta brukte på flere motorer topper som var beregnet for b2xx motorer på B2x motorer, så det er nok ikke noe problem, men på bil kan det være små forskjeller på sensorfester, innfestning av fordeler, regreimdeksel osv. som stort sett er ting som lar seg ordne. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMKS Svart 5.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 Her var det mange gode svar. Får nykammen om ca 1 uke. Skal også kjøpe et justerbart kamdrev av km cams for å stille inn kammen etter anbefalt innstilling. Kan også da teste ut med å vri kammen frem eller tilbake for å finne ut når motoren drar best. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 5.Mai.2011 Del på Facebook Svart 5.Mai.2011 B23 og B230 topper går om hverandre, og Penta brukte på flere motorer topper som var beregnet for b2xx motorer på B2x motorer, så det er nok ikke noe problem, men på bil kan det være små forskjeller på sensorfester, innfestning av fordeler, regreimdeksel osv. som stort sett er ting som lar seg ordne. Eh ja, du har helt sikkert rett. Men en 530/531 topp må vel ha andre stempler enn 405 f.eks.? Ellers blir det vel feil komp..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FjordHT Svart 6.Mai.2011 Del på Facebook Svart 6.Mai.2011 (redigert) Eh ja, du har helt sikkert rett. Men en 530/531 topp må vel ha andre stempler enn 405 f.eks.? Ellers blir det vel feil komp..... Det temaet har jeg hatt på banen blandt volvo-bil gutta på vccn, hvor de fleste mente at det lille avviket med å gå fra de "gromme" 531 / 40? toppene til modellen under ikke utgjorde så mye at det burde by på problemer. Edit: Forskjellen skal vist være 0,5:1 i forskjell på de toppene, og et bytte fra 531 til 530 utgjør vist ca 7 tapte hester. Redigert 6.Mai.2011 av lite (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KMKS Svart 19.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2011 Sportkam montert og timet inn med justerbart kamdrev. Har testkjørt en del i vanndunk, og det virker meget bra. Blir spennede å teste på sjøen snart :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.