Jump to content

Ventilløftestenger Sabb G-mod. 10hk


Walter_S

Recommended Posts

Motorene min trakk dårligere og dårligere etterhvert. Ved stor belastning - stor stigning på vingene - og forsøk på høy turtall, kom det masse sot og mørk røyk. Et tegn på at det er for lite luft i forhold til diesel.

 

Tok derfor av "topphetta" over ventilvippearmene i dag for å sjekke. Når man ser på ventil-løftestangen som styrer innsugsventilen så er det et under at motoren gikk i det hele tatt! Der hvor løftestanga treffer vippearmen under-i-fra var selve toppstykke på løftestanga helt flatbanka og nedslitt. Omtrent 5 mm klaring (her skal det ikke være noe større klaring enn 0,3 mm).

Bilde

 

BildeBilde

 

Den hylsen som man ser på bildet til høyre, skal sitte på toppen av selve løftestanga!

 

Nå er spørsmålet:

  • - Kan jeg skifte dette selv?
  • - Må hele ventilstanga skiftes? Eller bedre spurt - er løftestanga ett stykke - eller delt opp i flere komponenter?
  • - Er løftestanga festet på noen måte nede på "nokken" i pumpekassa?
  • - Må vippearmbrakett og vippearmene helt av for å plassere løftestanga ned mot "nokken" i pumpekassa??
  • - Er det noen "føringshylser" eller noe tilsvarende som holder løftestanga på plass vertikalt - slik at den "treffer" vippearm-stillskruen?
  • - Eller bør jeg overlate dette til fagfolk?
Noe anne jeg bør vite / undersøke før jeg går i gang med dette? Tips og erfaring mottas med takk!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tar jeg ikke helt feil så skal den hetta under vippearmen sitte fast på støtstangen og det er nok problemet ditt. Støtstangen skal ikke berøre godset i toppen. Dette skifter du enkelt selv: Av med "vippetøyet", ut med den ødelagte støtstangen og inn med ny, på med vippetøyet og juster klaringen etter boka. Mulig du kan sveise/bronselodde stangen sammen igjen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette er lett å skifte selv. Du må ha ny stang, og helst også ny bolt da disse slites inn sammen. Løs låsemutteren, skru ut skruen nedover og løft ut stanga. Skru i ny skrue nedenfra. Normalt så går det greit å få støtstanga på plass uten å løsne vippearmsbrygga, bare skruen er skrudd helt opp. Hvis ikke så er det bare å tynge ned ventilen litt og smette stanga på plass. Juster ventilene, sett på dekselet og start opp. :smiley:

 

Rart at den har gått i det hele tatt da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Dette har vel ikke skjedd med begge motorene?

Klebager, trykkleif.....  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

.... og helst også ny bolt da disse slites inn sammen.

Bolt?

Mener du selve vippearmstillskruen Nr.: 11 i spregnskissen eller Nr.: 20 - løftestangtoppstykke eller Nr.: 3 Vippearmbolt?

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hallo Walter !

 

Du må ha ny støtstang og helst også ny ventiljusteringsskrue. Dersom kula på skruen ser OK ut kan den nok passere, men ny anbefales. Slitt skrue i ny stang gir ofte støy og hyppig behov for ventiljustering. Du bør også bestille deg en ny pakning for dekselet eller to. Sjekk også kulelagrene i vippearmene samt at smørerøret er i orden. Vask også vekk drit og møkk fra vippestellet. Vær også nøye med å skrape bort pakningsrester fra pakkflatene.

 

Fagfolk behøver du ikke involvere da du er på god vei til å bli det selv.

Link to post
Share on other sites

Bolt?

Mener du selve vippearmstillskruen Nr.: 11 i spregnskissen eller Nr.: 20 - løftestangtoppstykke eller Nr.: 3 Vippearmbolt?

 

Ventilstyringen.gif

Jeg mener stilleskruen ja. Det er ikke så veldig kritisk hvis den ser fin ut, men den pleier ikke å koste så mange kronene ekstra så da får du to deler som passer perfekt sammen i stedet for en ny støtstang og en slitt kule på skruen. Det er meningen at støtstangen skal rotere litt under gange, men hvis kula er for mye slitt risikerer du at den ligger og hamrer på samme stedet nedi gropa på støtstangen hele tiden og du kan før eller siden få et brudd i kanten på denne gropa. Så hvis ikke skruen er for dyr så ville jeg ha skiftet den også.

 

Lykke til, dette burde være en enkel og grei reparasjon. Jeg er spent på å høre om hvordan motoren går etterpå. At en motor i det hele tatt kan gå med 5mm ventilklaring er ganske ubegripelig, men ut fra hvordan støtstangen ser ut så har den nok gjort det en hel stund. Den er jo helt klinket på toppen... Nok et eksempel på alt en Sabb kan tåle uten å svikte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil, må man passe på hvis man tar ut begge støtstengene, å huske på hvem som skal forrerst og hvem som skal bakerst på kamakslingen (via Ventilløfter (6)). Jeg tror det er mulig å bytte om disse, noe man ikke bør gjøre. Kamakslingen ligger "Langskips".

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

....å huske på hvem som skal forrerst og hvem som skal bakerst på kamakslingen (via Ventilløfter (6)).....

Den akterste ventilløfterstang skal til eksosventil på babord-side - den fremre ventilløfter går til innsugsventil på styrbord side!

...Ta kontakt med Verkstedlaget i Gokstad kystlag, så har vi kanskje deler til overs.

God idé, prangel - men nå er komplett ventilstang bestillt. Kr. 328,- + Mva

Skal huske dette neste gang! takk for tipset.  :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei! ville bare si at det står 2 stk 10 hk saab på finn nå fe11498.

Dem i Mandal? Så dette i går. Annonsetekst er notert!  :yesnod: Takk for at du følger med. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Fikk nesten lyst på en sånn i sjekta

Vet om en Sabb 10hk med overhalt topp til 5.000,-  !!! interessert? Står i Rogaland. :o) (friste, friste....)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nja, er fristet men.....

Vet om en komplett til 4000 også, tror jeg prisen var!

 

Vi får se utover vinteren, det er forresten godt jeg har en sjef som har litt dilla på gamle motorer og trebåter!

Han ville at FM´en skulle stå i montér på spiserommet :lol::cool:

Så lagringsplass er til stede :yesnod:

 

Walter, om du er intressert skal jeg skaffe deg en cd plate som heter motordunk!

Da ewr det bare og sette seg i godstolen og skru opp lyden på anlegget og nyte livet :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så kom den store dagen! Ventilløfterstangen ble hentet hos min lokale Sabb-pusher kr. 444,- inkl Mva. Kona spanderte delen for å bli kvitt et grettent båtmenneske uten sjark!  :wink:

 

Den gamle, korte og den nye ved siden av hverandre. Sjekk forskjellen i lengden.

Bilde

Her ser man åpningen på innsugsventilen - den skulle ha vært 0,3mm  :eek:

Bilde

 

Vippe-stellet har blitt omhyggelig rengjordt: Bilde

 

Så var den nye stanga på plass - styrbord side - og kulelageret på vippearmene smurt opp.

Bilde

 

Justering av ventilklaring på begge ventilene ble foretatt - eksosventilen var også i det "romslige hjørne". :o)

Bilde


Så var det å få et rengjordt toppdekslet på plass, sjekke dekomp.-hendelen, fylle olje i smørekoppen, osv. Det store øyeblikket jeg har gledet meg og samtidig grudd meg til (dette er første gangen at jeg har tørt å røre ved ventiljustering), kom. Inn med startsigaretten og etter 1 kinning våkner Sabben til liv.......


 

Forsiktig som jeg er, kjører jeg motoren driftsvarm på lav turtall - etter 10 min. økes turtallet, fremdeles bra. Etter 1/2 time tar jeg mot til meg og øker gassen. Høy turtall og jevn og fin dur, ikke noe metallisk klakkelyd, bare Sabb-lyder.........

Etter 1 time kaster jeg loss for å prøve "nyvunnen styrke" i Sabben. Kjenner ikke igjen motoren - og for den saks skyld båten, det sparker unna (i hvert fall i forhold til hvordan det var før!).  :smiley:

 

Endelig er alle 10 hester på plass under motorkasse-lokket igjen. Ingen gamper på beite lenger.......

 

Takk for følge og mange gode råd underveis, uten hvilke jeg aldri hadde tørt å gjøre dette selv!

:seeya: Walter_S

.... som har "vokst" litt i dag........

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Flott at Sabben er tilbake i drift igjen! At du i det hele tatt kom deg helt hjem fra Arendal slik som dysa og støtstanga så ut er jo bare imponerende! Det skal mer enn en bagatell til for å stoppe en Sabb. :smiley:  En 10hk Sabb i god form er jo som musikk å høre på.

 

Jeg var imidlertid ikke i tvil om at du skulle få til dette. Når man er så nøyaktig og forsiktig som du ser ut til å være så pleier det meste å gå greit. Og en Sabb er jo lagd for å kunne skrus på da...

 

Jeg for min del har nettopp tatt ut dieselpumpa og regulatoren på min 2H, for et besøk hos pumpedoktoren. Ser ut til at han bør få sjekke dysene også. Men det er vel ikke så utenkelig at trykket begynner å minke litt etter 25 års drift.. Jeg er i alle fall spent på hvordan den starter og går etterpå. Synes den har vært litt vel tung å starte denne sesongen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel utført jobb, Walter!

 

Med en så grei motor som SABB å arbeide på, sammen med din innstilling til å ta en ting om gangen, pent og forsiktig  -  så er det utrolig hva man får til  :wink:

 

Jeg kjenner forøvrig bare til en motor "i hele verden" som klarer å holde seg selv igang, og sogar gi litt kraft, med ventilklaring i centimeterklassen   -   gjett tre ganger hvilken jeg tenker på  :wink: :wink: :wink:

 

Lykke til med både Kommedalsbåt og Sabb  -  en ypperlig kombinasjon av to gode vestlendinger!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hatten av for Walter_S! Det er ein fryd å lese, og veldig instruktivt! Gler meg til fleire artiklar om same motor! Det er veldig fint at Walter bryr seg med å ta billed når han mekkar. Skulle nesten ønskje at han fekk fleire problem - neida, men håpar at du deler med oss når du skal inn i regulatorluka eller sjekke probellen. Har sjøl eit slitasjeproblem i propellen, nylon-trustringane lagar slitasje i forkant av messinggodset. Merkeleg -.

Ha ein fin dag, Walter!

mvh

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...