Jump to content

Kobling av varsellampe Yanmar instrumentpanel


Niko76

Recommended Posts

Når jeg skrur på tenninga på min Yanmar 2qm20 fra ca 1980, skal alle tre varsellampene lyse. Problemet er at lampa for temperatur ikke lyser. Har sjekka pæra, og denne fungerer. Når jeg tester for strøm, så får jeg lys hvis jeg setter minuskabelen på minusen på for eksempel voltmeteret. Kan jeg bare koble minusen til varsellampa på hvilken som helst minus, eller blir dette helt feil? Har ikke så mye erfaring med elektronikk...

Link to post
Share on other sites

Hei.

I følge koblingsskjema så skal minus kabelen til lampa gå inn på føleren på motoren. kobler du denne rett til jord(minus) så vil lampa de lyse etter at motoren er startet også...

vis den ikke lyser når den er koblet på giver så er nok givern din ødelagt.

 

Hansi_

Link to post
Share on other sites

I følge koblingsskjema så skal minus kabelen til lampa gå inn på føleren på motoren. kobler du denne rett til jord(minus) så vil lampa de lyse etter at motoren er startet også...

vis den ikke lyser når den er koblet på giver så er nok givern din ødelagt.

 

Det var vel noe sånt jeg var redd for...

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at temp lampa ikke skal lyse når du setter på tenning. Kun hvis du har en alarm test bryter (også hvis tempen faktisk flyr i taket da). På min lyser heller ikke temp lampa ved tenning på, står heller ikke noe motormanualen om det. Det er derimot spesifisert at lade og oljetrykksvarsel skal lyse før motoren starter (som forventet av de fleste).

 

Lykke til.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt at temp lampa ikke skal lyse når du setter på tenning. Kun hvis du har en alarm test bryter (også hvis tempen faktisk flyr i taket da). På min lyser heller ikke temp lampa ved tenning på, står heller ikke noe motormanualen om det. Det er derimot spesifisert at lade og oljetrykksvarsel skal lyse før motoren starter (som forventet av de fleste).

 

Lykke til.

 

ja når jeg tenker meg litt om så stemmer jo det.. den gir jo bare kontakt når tempen er for høy...

men en fin måte å teste den på er jo å ta ut føleren og legge den i vann som holder ca 100-120 grader og se om lampa begynner å lyse da.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om den kan kobles til varsellampen,, Men ville egentlig ikke stolt helt på varsellampen på grunn av den antageligvis kommer til å lyse når det allerede er for seint.

25-8007_m.jpg Med dette instrumenter ifra Biltema så har du full kontroll over kjølevannet, Og de QM motoren er dett ekstra viktig syntes jeg. Saltvannskjølt + Toppen ryker ved før høy varme er det er billig forsikringer å kjøpe dette instrumentet til 230 kr. Min QM ligger på 40 grader nesten hele tiden. Vis den hadde steget til over 50 grader så hadde e begynt å feilsøke og evt kjørt igjennom med systemrens.

 

 

Ny topp = 15.000 kr eller mere.

 

Angående varsellampen så kan e ærlig talt ikke huske om den lyste før, men nå lyser den ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...