Jump to content

Kjøpshjelp/tips: Håndholdt VHF


Stein-Erik

Recommended Posts

Hei!

 

Har aldri hatt VHF i båten min, men skal seile Watski TwoStar med egen båt i år og da er det krav om å ha dette ombord. Har bestilt pensumboken på nett, og går opp som privatist ved første mulighet!

 

Spørsmålet er valg av VHF. Erfaringene jeg har fra andre båter er at det er vanskelig å høre VHF'en når den er montert nede. Dette er spesielt et problem når en seiler shorthanded - da er det sjelden en person som kan sitte nede og lytte! Jeg har derfor tenkt å kjøpe en håndholdt i første omgang - jeg seiler alltid relativt nære land og andre båter, så rekkevidde blir ikke et problem.

 

Noen som har erfaringer med dagens håndholdte? Finnes jo svært mange modeller i prisklassen fra litt over 1000,- til nesten 4000,-. Har tittet litt på Standard Horizon HX751E - virker som om den er solid, har bra lyd og god batterikapasitet. Og så er den vanntett og flyter.

 

Andre meninger?

 

Et annet spørsmål: Siden jeg har litt dårlig tid, kommer jeg sikkert til å kjøpe en VHF og søke om lisens før jeg har mitt eget sertifikat på plass (regner med det tar noen dager å få lisens!). Kan jeg da oppgi feks. min far som sertifikatinnehaver på søknaden? Sertifikatet har jeg før jeg skal bruke den, og da vil jeg også rekke å få på plass lisensen. Det står jo at eier ikke trenger å være den med sertifikat på søknaden!

 

mvh

Stein-E

Link to post
Share on other sites

Icom og Standard Horizon regnes som de to beste merkene, Standard Horizon er betraktelig billigere enn ICOM så det vil for de fleste være det beste valget.

 

Selv har jeg en Icom M71 som jeg valgte på grunn av størrelsen samt at jeg synes den har bedre ergonomi enn de andre.

 

HX751E er et utmerket valg, denne var ikke på markedet da jeg handlet, men denne har knappene rett under displayet som på M71 og ikke nederst som på de fleste andre Standard Horizon modeller.

Link to post
Share on other sites

Jobber som los og vi (iallefall på min stasjon) bruker ICOM IC-M87. Den har suveren batterikapasitet og er enkel å bruke. God byggekvalitet.

 

Men:

Den brukes utelukkende ved anløp\avgang kai til å kommunisere med taubåt\kai.

 

Er ubrukelig som eneste VHF ombord. Er altfor kort rekkevidde. Kan av den grunn ikke anbefale handholdt VHF til bruk i fritidsbåt som eneste VHF. Kjøp en fastmontert.

Link to post
Share on other sites

Standard Horizon HX751E har jeg selv og jeg kan ikke si at jeg er imponert, lyden er lav og sending og mottak er ikke det beste, jeg opplever at båter som seiler ved siden av meg knapt hører meg og jeg hører de dårlig, når batteriet begynner å nærme seg slutten så forsvinner sendemuligheten uten at man legger merke til det, man får mottak men ingen hører en.

Det er ihvertfall erfaringen min, jeg ville brukt mer penger og kjøpt en Icom eller noe annet av skikkelig kvalitet.

Bærbar VHF er noe man tar med seg fra båt til båt om man bytter og det er noe man gjerne bruker i årevis og å da bruke 1800.- og være misfornøyd kontra 3000.- og grisefornøyd det er ihvertfall ikke noe jeg gjør flere ganger

Link to post
Share on other sites

Jeg har Icom M71 og er kjempefornøyd.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Standard Horizon HX751E har jeg selv og jeg kan ikke si at jeg er imponert, lyden er lav og sending og mottak er ikke det beste, jeg opplever at båter som seiler ved siden av meg knapt hører meg og jeg hører de dårlig, når batteriet begynner å nærme seg slutten så forsvinner sendemuligheten uten at man legger merke til det, man får mottak men ingen hører en.

Det er ihvertfall erfaringen min, jeg ville brukt mer penger og kjøpt en Icom eller noe annet av skikkelig kvalitet.

Bærbar VHF er noe man tar med seg fra båt til båt om man bytter og det er noe man gjerne bruker i årevis og å da bruke 1800.- og være misfornøyd kontra 3000.- og grisefornøyd det er ihvertfall ikke noe jeg gjør flere ganger

 

Tester i blader og erfaringer jeg har lest på mange nettsteder samt egne erfaringer tilsier at Standard Horizon ikke ligger tilbke for Icom når det gjelder rekkevidde, lydkvalitet eller generell produktkvalitet. Standard Horizon kommer fra samme firma som de i Norge mer kjente Yaesu VHF'ene.

 

Men hvis en handler i fra UK kan en få en M71 som etter min mening er den beste bærbare, når en ser bort i fra DSC, til samme pris som HX751E her hjemme, det var hva jeg gjorde.

Link to post
Share on other sites

Et annet spørsmål: Siden jeg har litt dårlig tid, kommer jeg sikkert til å kjøpe en VHF og søke om lisens før jeg har mitt eget sertifikat på plass (regner med det tar noen dager å få lisens!). Kan jeg da oppgi feks. min far som sertifikatinnehaver på søknaden? Sertifikatet har jeg før jeg skal bruke den, og da vil jeg også rekke å få på plass lisensen. Det står jo at eier ikke trenger å være den med sertifikat på søknaden!

Som jeg nylig har lært i en annen tråd, så trenger man ikke lenger sertifikat for å få lisens. Man trenger sertifikat for å slå den på og bruke den, men ikke for lisens/konsesjon.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal delta i Watski Twostar, så går vel både Watski Twostar og Watski 2star Kystseilas i ISAFs sikkerhetskategori 3. Du skal da ha BÅDE fastmontert VHF med masteantenne kapabel til 25W og en håndholdt VHF.

Godt poeng! Og etterhvert skal jeg nok ha en fast montert. Men det blir ikke nå.

Redigert av Stein-Erik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

VHF ligger i området 155 MHz. Dette er samme område som svenske jaktradioer. Kjøp en svensk svensk jaktantenne med overgang til den radio du velger. Event. setter du opp en maritim antenne på rekka bak, med kabel og overgang til håndholdt. Man da blir du mer stasjonær.

 

Ved stasjonær radio:

Ekstra forsikring med antenne på rekke bak. Skulle masten fyke overbord og du har reserveløsning:).

 

Ikke undervurder betydningen av en håndholdt. Skulle du ryke på sjøen og med en håndholdt festet til deg, kan du kalle opp mens du ligger i vannet.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Icom og Standard Horizon regnes som de to beste merkene, Standard Horizon er betraktelig billigere enn ICOM så det vil for de fleste være det beste valget.

 

 

... tilsier at Standard Horizon ikke ligger tilbke for Icom når det gjelder rekkevidde, lydkvalitet eller generell produktkvalitet ...

 

Og du jobber ikke for Standard Horizon? :confused:

Det er vel knapt en VHF-relatert tråd her inne hvor du ikke har plugget det samme budskapet.

Link to post
Share on other sites

...Skulle du ryke på sjøen og med en håndholdt festet til deg, kan du kalle opp mens du ligger i vannet.

Hvor mange har en vanntett bærbar VHF festet til kroppen til enhver tid når de er på dekk?

Siden jeg har motorbåt så lurer jeg på om dette er noe som er vanlig blant seilere, jeg har ihvertfall aldri sett noen med en slik sak i beltet...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Hvor mange har en vanntett bærbar VHF festet til kroppen til enhver tid når de er på dekk?

Siden jeg har motorbåt så lurer jeg på om dette er noe som er vanlig blant seilere, jeg har ihvertfall aldri sett noen med en slik sak i beltet...

 

TrondT

 

Når det er dårlig vær har jeg en rundt halsen. I beltet har du dårlig rekkevidde "body-effect".

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

I dårlig vær sitter jeg fast i båten vha sele og jackstays slik at jeg ikke ramler uti.

 

Til sak. Til slikt bruk som trådstrter skal ha radioen sin til er det viktig at den kan betjenes med våte og kalde fingre samt at den skal kunne brukes med hansker på.

Derfor bør radioer med små trykknapper unngåes.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Icom IC-M35 og er strålende fornøyd med den. Lett å betjene med seilerhansker på, og litt høyere sendestyrke enn de fleste andre håndholdte. Svært god batterilevetid også, og mulighet til å lytte til mange kanaler samtidig.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...