Jump to content

hvordan få vekk storangrep av mugg i båt ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Var ein tur å kikket på ny gammel båt i går. Eg likte båten knallgodt.

Men det er veldig usikkert på om det kan bli ein avtale på denne båten pga mangler og slik. Selger har ikkje giddet å sette seg inn i båtens tilstand i heletatt.

Båten har lagt eit år uten bruk, på vannet, lite ventiler, brukte sengetøy, ingen vasking... det var mugg og fukt over allt egentlig.

På finèrteaken på veggene kunne vi skrive i den tynne filmen av mugg.

Såg ut som eit støvlag, men man kunne ikkje sjå det fra alle vinkler.

Madrasser var våte. På innsiden av skrog og oppeter skap, var det mugg når vi løvtet vekk dyner. Og ein time seinere kunne vi fortsatt se tydelig hvor dyna hadde lagt.

Dette er ein båt der dusjvann har rent rett i kjølen, så under alle dørkplater var det modent for vask og... Sikker medvirkende til mugg oppover i båten. Styrhus virker oki. Stort sett bare frammi båten det er angrepet.

 

Men kva kan gjøres? Eg ønsker ikkje å rive innredning. Og ein eg snakka med sa at du kan vaske så mye du vil, men det vil komme igjenn....

hvorfor det? Blir det reint så blir det reint trudde eg.

Men det er klart at bak listverk og slik vil mugg kunne kose seg videre...

 

Eg lurer på riktig vaskemetode. Skikkelig vask av overflater og krinker og kroker med bilvaskekost feks... dynke alt i hus og soppvask. Ta med hageslangen ombord og skylle allt etterpå?

Finnest det firma som kan gasse slik til døde? SLik at vanlig fillevask er godt nok? :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

edikk spiser mugg hvertfall...edikksyre 35% å vask alt du kommer til. Tøm båt for alt av stoff/madrasser osv. Få opp alt vann..fuktslukere. skåler med edikk...gjerne bøtter inne i båten da dette fordamper å jobber videre på soppen...etter dette må det vaskes igjen for å få bort edikk lukt. Eneste jeg har vert borti som er effektivt mot mugg

Link to post
Share on other sites

Si meg, lå denne båten på finn, så vi kan se marerittet?

 

Så vidt jeg vet er det jo overhode ikke særlig helsebringende å oppholde seg en plass med slikt muggangrep du beskriver uten beskyttelse. Sporer er ikke bra i det hele tatt, folk blir sjuke av slikt.

 

Et nettsøk gav meg noen linker...

http://www.sykavhuset.no/muggsopp.htm

 

Men det positive er at ozonbehandling tar livet av soppen.

 

Ingen skal bekylde deg for å "skue hunden på håret" ihvertfall. ( ble rett ordtak, ble det ikke?)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Regner med at du har nokså god grunn for fortsatt å ha interesse for denne båten, da din beskrivelse tilsier at du bør skygge unna. Har du små barn eller barn med allergi/astma, så ville jeg ikke våget noe sånt. Hvilken båttype er dette da, som vil tåle en evnt spyling innvendig, hvis jeg forsto deg riktig?

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Først og fremst bør du tette lekkasjene. For det er garantert lekkasjer i overbygget når båten ser slik ut. Deretter bør alt tre og plast vaskes rent med klorinvann. Jeg ville også ha tatt ned takplater og gjort rent over disse. Puter og madrasser rengjøres med tepperenser og Hagerty teppeshampo. Gjerne flere runder, og avslutt med et par omganger med rent vann i maskinen. Jeg har gjort dette selv, og all mugglukt forsvant og har heller ikke kommet tilbake etterpå. Så det er mulig, men absolutt en del arbeid. Men så lenge prisen er rett så er det utrolig hva man kan gjøre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Båten er en coronet 40 som ligger på finn ja. Lite coronet, så den er enkel å finne.

Den er stor, og stødig, veldig stødig, og har solid rekke rundt alt, og alle mine tre barn kan få egne lugarer, og kona kan bli med sjølv om det blåser over 8m sek. Så derfor er eg fortsatt intressert i den.

Dobbelinstallasjon er drøm å kjøre i forhold til summeren vi har i dag, sjølv om den er tørst.

Myyye jobb med å skifte slanger og klamre kabler bedre, men slik rekner eg med, sidan vi ikkje har råd til dyrere båt.

 

Den er innredet med teak-finer plater, og takplater med trekk som kan tes ned for grundig vask. Alle madrasser og puter vil eg kaste i bosset, samme med gulvbelegg og tepper(som ligger løse heldigvis) og det er kun elektrisk til lampetter og slik nede i båten. Derfor vil det tåle spyling slik eg ser det.

 

Men stemmer det eg trur der? Om eg vasker båten på samme vis som en vasker en gammel bil på utsida, med børste og slange.... så blir jo alle lekter osv i gulvkonstruksjon og inni skap feks, våte... Men de vil vel tørke opp igjenn uten å ha tatt skade ?

 

Meiner sjølvsagt å tørke nokre uker med avfukter og vifter, før pussing og lakk dersom eg gidd å "pynte". Skrogtrekk er stort sett løst i bunn av skap og mellom senger og slik alikevell, slik at dette må rives før vask uansett. Og så male opp igjenn for å få litt fin finish. Men å trekke opp igjenn ein og ein lugar det neste året innimellom bruk, er vel forhåpentligvis kosejobb?

 

Lekkasjer fann eg bare ein av, det var tydelig inni eine kjøkkenskapet, der var fineren sort, og hadde kvit mugg i kantene på det sorte. Lite felt på ca 5x5cm i hjørnet inni eit skap. Må sjølvsagt plukke ut det viduet over der og tette skikkelig. Det er slike alu-lister utvendig og innvendig, som det står skruer i fra innsida. Skulle vel være kurant å plukke ut. eller gni litt sika rundt...

 

Det er mykje jalla ombord, skjøter på eksosslanger og gamle slanger, rusta ventiler og hovedstrømskabler som ligger i klem uten sikringer osv... men det er jo råd å fikse litt og litt....

 

Muggen er verst synest eg. For den hindrer bruk av båten...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Høres ut til at du har en grei oversikt over hva som bør gjøres. Mye jobb, men som du sier så kan det tas over tid. Coronet er jo stilige båter da, og så burde trefotssyken være kurert en gang for alle med et slikt hopp. Bare ikke kjøp deg mer arbeid enn du klarer å håndtere, her kommer det til å gå mange timer og en del kroner...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei !

Eg har forsøkt å lese meg opp litt på ozon-gassing nå.

Og slike ozongeneratorer som feks leverer 3500 g/t vil i løpet av 3-4 dager sørge for at alt ombord er dødt i følge selgere.

Men eg har glemt å spørre om denne drepte muggsoppen er ufarlig å puste? :rolleyes:

 

Altså, dersom en puster inn støv fra "død" muggsopp som plutselig virvler fram i en usynlig sky fra eit taktrekk som ramler ned etter to år, er det som husstøv å rekne dag?,,..

Vanskelig å få stilt spørsmålet riktig synest eg :giggle:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Eg har iallefall idag fått googlet meg fram til at sporene er like skadelig å puste inn for astmatikere uansett hvor døde de er. Så Dermed må båten plukkes i molekyler for å støvsuges med ein eller anna slags hyperfiltersuger, og så såpevaskes, i følge anbefaling.

Eg trur kanskje den båten må bli "gis bort mot henting"...leit. Var kjerlighet med første blikk nesten :cryin:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det trenger ikke være så ille da. Da jeg plukket ned mine vasstrukne takplater så klarte jeg knapt å puste i båten på grunn av muggen. Men etter tetting, rengjøring og utskifting av fuktskadde deler så har jeg ikke merket verken lukt eller ubehag av noe slag de fem årene båten har vært i bruk etterpå. Så til den rette prisen kan dette være en grei båt, uten tvil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...