Jump to content

Eberspächer stopper etter 2min med kaldluft


Sjefsfeskern

Recommended Posts

Har en eberspecher dieselvarmer i båten, er ikke sikker på akkurat hvilken modell, men den har stått i siden båten var ny. Båten er en Skilsø 27 plastsnekke fra 1981. Kjøpte den nå i høst, og det er min første snekke.

Saken er at den sluttet plutselig å blåse varm luft. Hadde hatt den på i åtte timer i strekk. Når jeg slår den på, blåser den kaldt i to tre minutter, og så stopper den. Jeg vet at den slår seg av når dieseltanken er under halv, men jeg hadde fylt tanken full tidligere på dagen (ca 100 liter), er det noen som kanskje vet hva som er galt? Den bruker vel ikke så mye diesel?

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problem med min Eber D4L. Føler meg sikker på at det er overhetningstermostaten som har tatt kveld men har ikke tatt meg tid til å finne mer ut av det. Der sitter en gummisak med 2 ledninger i underkant av varmeren nær utblåsingsrøret. Der skal normalt være en resetknapp på denne men samme hvor mye jeg trykker på den skjer ingenting.

 

Når jeg starter min blir glødepluggen varm men dieselpumpa starter ikke og etter få minutt stopper den siden der ikke blir flamme.

 

Har lett mye på nett etter manual til D4L men finner bare de fleste andre variantene.... Noen som har en link?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat samme problem med min Eber D4L. Føler meg sikker på at det er overhetningstermostaten som har tatt kveld men har ikke tatt meg tid til å finne mer ut av det. Der sitter en gummisak med 2 ledninger i underkant av varmeren nær utblåsingsrøret. Der skal normalt være en resetknapp på denne men samme hvor mye jeg trykker på den skjer ingenting.

 

Når jeg starter min blir glødepluggen varm men dieselpumpa starter ikke og etter få minutt stopper den siden der ikke blir flamme.

 

Har lett mye på nett etter manual til D4L men finner bare de fleste andre variantene.... Noen som har en link?

 

Har ingen link men et forslag  :    :smiley:

Kobl av ledningene til pumpen og koble strøm direkte på pumpen for å se om den får strøm

evt åpne pumpen og se om det er blitt irr på kontaktoren inni der (relesak) irr der og pumpen vil ikke gå  :wink:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Kobl av ledningene til pumpen og koble strøm direkte på pumpen for å se om den får strøm

Min pumpe får ikke strøm og det er jo normalt om overhetningstermostaten har slått ut, derfor regner jeg med det er det som er problemet. Har som sagt ikke tatt meg tid til å lete så mye etter feilen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har lett mye på nett etter manual til D4L men finner bare de fleste andre variantene.... Noen som har en link?

Tror disse manualen er ganske like.

Har selv hatt en gammel D2 og har nå en ny airtronic D4 og bortsett fra at den nye er mere proppfull av elektroniske dippetutter så er resten ganske likt.

Tallet betyr vel ikke annet enn hva den gir i watt. Min gamle 2000 og den nye gir 4000.

 

Jeg slet også mye med min gamle før den ble byttet ut. Tok en service på den hos merkeforhandler, og det var ikke dyrt. Da virket den en stund før kretskortet tok kvelden, og DET var dyrt.

 

Da ble det ny, ikke minst for at 2000w var litt lite for båten. Ble liksom aldri godt og varmt.

Link to post
Share on other sites

Min pumpe får ikke strøm og det er jo normalt om overhetningstermostaten har slått ut, derfor regner jeg med det er det som er problemet. Har som sagt ikke tatt meg tid til å lete så mye etter feilen.

Da kan du bare koble sammen ledningene på overhetningstermostaten og den vil starte i så fall ................rask måte å feilsøke den på  :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Min pumpe får ikke strøm og det er jo normalt om overhetningstermostaten har slått ut, derfor regner jeg med det er det som er problemet. Har som sagt ikke tatt meg tid til å lete så mye etter feilen.

Akkurat disse ord som du har skrevet står også i den nye manualen til D4.

 

og så står det at dette vil ikke aktiveres igjen før årsak er funnet og rettet. Da skal jeg koble fra alt av strøm og så koble sammen igjen. Da skal den virke.

 

Dette gjelder kanskje bare disse nye med databrikke. Disse kan kobles opp mot en datamaskin og så kan man se i "loggen" hva som er galt.

Link to post
Share on other sites

Da kan du bare koble sammen ledningene på overhetningstermostaten og den vil starte i så fall ................rask måte å feilsøke den på

Det er neste skritt på programmet :yesnod:

 

Tror disse manualen er ganske like.

De manualene som ligger på www.termomarin.no er for den moderne sorte firkantede typen, min er rund og grå og er nok en helt annen generasjon.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Håper denne kan være til hjelp: http://home.broadpark.no/~jstedoy/Repmanual%20D4L.pdf

 

Hadde vært fint om tråden fortsetter med svar på hvordan feilen ble rettet. Sliter nemlig med nøyaktig samme problem selv.

Bingo!!! Det var akkurat den jeg var på jakt etter. Skal se om jeg får lokalisert feilen i løpet av helgen. Rapport følger.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Da kan du bare koble sammen ledningene på overhetningstermostaten og den vil starte i så fall ................rask måte å feilsøke den på

Det var en litt FOR kjapp måte :lol: Overhetningstermostaten kortslutter og sprenger sikringen til pumpa om tempen blir for høy. Iflg. skjemaet går denne sikringen kun til dieselpumpe og overhetning. Har koblet fra begge og likevel går sikringen. Tok hele apparatet hjem i kjelleren i går så jeg skal nok få gang på det før eller siden.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Konklusjon så langt:

1: En flisete ledning til overhetningstermostaten fikk pumpesikringen (nr 12 i skjemaet, 0.4A automatsikring) til å gå av og til.

2: Varmgang i ene kabelskoen på glødepluggen ga for lite glødetemperatur til at apparatet tente.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...