Jump to content

Kjøling av matvarer-ulike kjølemetoder?


BåtGeir

Recommended Posts

Hva gjør båtfolket for å holde mat og drikke kaldt ombord over tid i sommervarmen?

 

Jeg synes hele tiden det er en utfordring. Jeg har en snekke med et isolert kjølerom som ligger under vannlinjen. Dette rommet er stort og jeg får plass til mange 4-5 liters kanner med frossent vann. Dette holder kjøletemeratur i opptil 10 dager, såfremt man ikke putter varme ting oppi den. Bruker i tilegg kjøleskap, men her er det store forbrukshensyn og ta.

 

Nå har jeg kjøpt en ny båt med v-bunn uten de samme mulighetene for et slikt nedkjølingsrom. Dette fordi under dørken er det 2 store motorer, varmtvannstank, batterirom og septiktank. Men jeg har mulighet for et kjølerom inne i båten, under benkene, men det blir jo ikke helt det samme som i snekka. Noen med gode erfaringer som vil dele erfaringe`?

Link to post
Share on other sites

Ville nok satset på kjøleskap og -boks. Dagens kjøleskap bruker mindre strøm enn de gjorde "før i tiden". Siden du har 2 motorer så er det vel en noe større båt. Under gange er det jo null problem med strøm. Ved landligge i uthavn så bør man ha ok batterikapasiet, men også et solcellpanel er til stor hjelp for å tilføre strøm til batteriene.

Hvis du har en isolert boks under dørken så kan du jo koble en kompressoer med fordamper til denne... .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...