BåtGeir Startet 26.April.2011 Del på Facebook Startet 26.April.2011 Hva gjør båtfolket for å holde mat og drikke kaldt ombord over tid i sommervarmen? Jeg synes hele tiden det er en utfordring. Jeg har en snekke med et isolert kjølerom som ligger under vannlinjen. Dette rommet er stort og jeg får plass til mange 4-5 liters kanner med frossent vann. Dette holder kjøletemeratur i opptil 10 dager, såfremt man ikke putter varme ting oppi den. Bruker i tilegg kjøleskap, men her er det store forbrukshensyn og ta. Nå har jeg kjøpt en ny båt med v-bunn uten de samme mulighetene for et slikt nedkjølingsrom. Dette fordi under dørken er det 2 store motorer, varmtvannstank, batterirom og septiktank. Men jeg har mulighet for et kjølerom inne i båten, under benkene, men det blir jo ikke helt det samme som i snekka. Noen med gode erfaringer som vil dele erfaringe`? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.April.2011 Del på Facebook Svart 26.April.2011 Ville nok satset på kjøleskap og -boks. Dagens kjøleskap bruker mindre strøm enn de gjorde "før i tiden". Siden du har 2 motorer så er det vel en noe større båt. Under gange er det jo null problem med strøm. Ved landligge i uthavn så bør man ha ok batterikapasiet, men også et solcellpanel er til stor hjelp for å tilføre strøm til batteriene. Hvis du har en isolert boks under dørken så kan du jo koble en kompressoer med fordamper til denne... . Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Etter endel googling vurderer jeg en relativt stor kjøleboks som går på strøm og gass. Tror det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Link til det du tenker på? Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Tja noe sånt. Den på 50 liter kan være ok. Man kan få på 70 liter også, men de er ganske høye. Må se og måle litt i båten for å få en praktisk og bra løsning http://www.dometic.com/no/Europe/Norway/Produkter/Kjolebokser/Kjole-pa-fritiden/ Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 120W Sitér dette innlegget Link to post
BåtGeir Svart 28.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.April.2011 Spiller vel liten rolle når den går på gass. Strømmen bruker man bare når man kjører. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Jeg og flere av mine båtvenner har sånne og de virker meget bra Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.