Jump to content

Hvor få tak i blybarrer til ballast?


Ludde30

Recommended Posts

http://www.batguiden.no/wip4/ad/detail.epl?id=7598

 

Kanskje her... vet ikke hvor gammel denne annonsen er...

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Dra innom det du finner av dekkverksteder og steder de avballanserer felger.

De har mange slik små blygjedder som vel er å regne som spesialavfall. Jeg tipper du får med noen kilo fra hvert sted du spør.

Disse kan du samle i poser sammen med litt gips, sement eller feks silikon. Da kan du legge dem i kjølsvinet mens det enda er litt "flytende" og vips har du spesialtillpassede blygjedder. (Lettere enn å smelte det til gjedder)

Skulle du komme over noen som driver med boktrykk enda eller et gammelt etablert trykkeri, kan det hende de har ferdige blygjedder fra den tiden man satt sider i bly på setteriene.

Siste tips må være en skraphandler. Der må du sikkert betale litt for blyet, men det er ikke sikkert det er så veldig mye du må betale for det.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hvor mange kg trenger du?

 

For litt siden tømte jeg et gammelt hus. Der fant jeg et magasin i stål i målene 30X20 cm. Har ikke tatt det på vekta, men jeg sliter med å rikke det fra bakken med ei hånd. tipper 50-60 kg. Et magasin er en stålklump som ble brukt i tidligere generasjoners elektriske komfyrer. Disse ble varmet opp til det glødet om natten, når strømmen var billig/ tilgengelig... neste dag lagde man maten på dette magasinet eller hold varmen i kjøkkenet...

 

Men du vil vel kanskje fordele vekta litt utver i kjølen så det ikke blir stor punktbelastning.

 

I gamle naust kan du finne striesekker med blysøkker brukt til garn... her er det bare å samle :)

Link to post
Share on other sites

Her var det mange gode svar, takk for det! Har sendt en henvendelse til annonsøren på Bårguiden. Har tenkt på dekkverksted også, og vil bruke det som en siste mulighet. Kjedelig å kjøre rundt :). Tipset med å lege de i pose sammen med gips/silikon hadde jeg ikke tenkt på. Smart. Stål vil jeg helst ikke ha da jeg skal legge ballasten noe over på babord side og derfor en fordel at det lar seg forme etter bordgangene (mer eller mindre).

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...