Jump to content

Tilkoblingspunkter Bosch generator og Sterling PDAR?


Jan E.

Recommended Posts

Skal koble til en PDAR spenningregulator på generatoren. Men sliter litt med å måle meg frem til riktige tilkoblingspunkter.

 

Står kun B1+ og B2+ på generatoren. Og Google kommer ikke opp med mye den heller.

Eneste som står på generatoren er "Bosch" og "L DFM" (type regulator). På regulatoren står det: F00M145431

 

For å koble til PDAR trenger jeg å vite: D+/62/L/DL punktet, generatorfelt/DF/F, og D+/L/61(Eller annet som ikke er koblet til + når generatoren ikke går.)

 

* D+/62/L/D har jeg kommet frem til må være det som blir kalt B1+ (Den som gir spenning ut for å lade batteriet.)

* D+/L/61(Eller annet som ikke er koblet til + når generatoren ikke går.) må være "til ledningsnett motor". Denne har 0v helt til en slår tenning i "ON", som da gir 1,2v. Og når motoren er startet gir den 14.5v.

* Men så var det generatorfelt/DF/F?

 

En skal egentlig lodde inn kabler på børstene, for å finne ut om generatoren har negative eller positiv feltkontroll. Hvordan koble til det her? Regulatoren ser helt lukket ut, og vanskelig å manipulere inn noen kabler på? Er eneste mulighet å prøve og bende av "børstelokk?", borre små hull i lokket, for å se om en kan lodde inn kabler gjennom her?

 

Siste ubrukte koblingspunkt i hurtigkoblingen merket "?" vet jeg heller ikke hva er uttak til?

Med multimeteret i "Diode/ohm" måler jeg 661 med sort pinne på "?" og rød pinne på "FLD" børsten. Ved å snu målepinnene får en ikke måling, står kun på "I" i displayet.

Med sort målepinne på regulatorens halvmåne tilkobling som går til "B2+", og rød pinne på "FLD" børsten måler jeg 650, og "I" om jeg vender om på målepinnene.

img_0128b.jpg

 

2009627163073081.jpg

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Da jeg monterte Ladac i sin tid så kjøpte jeg en børstebro på et Bosch verksted i Tønsberg og byttet ut den originale regulatoren. Den børstebroen hadde flatstifttilkobling for ekstern regulator. Var bare 2 skruer som skulle byttes, og det var lett å sette den originale tilbake hvis Ladac'en streika...

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Men da er Ladac en egen ekstern regulator, uten backup.

Sterling sin PDAR er designet for å stå i tillegg til det originale systemet/reguleringen. Slik at om PDAR kutter/streiker/får overtemp på f.eks. generatoren. Så stenger den ned, og den originale laderdelen tar over ladingen igjen.

Vil helst beholde den egenskapen. Så må klare å koble meg inn med "felt sense" kabel et sted på eksisterende regulator. Håpet egentlig den merket med "?" kunne brukes (Men tviler ut i fra det jeg har målt over). Men hva er den pinnen beregnet å gå til på de motorene/systemene den er i bruk på?

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Da ble løsningen å bende av lokket for å se.

Under var det helstøpt. Men inni støpen, etter litt sliping, var jeg heldig å fant 2 fine ører som stod opp fra hver børste :thumbsup:

 

Men ørene var av aluminium. Og fant ingen som kunne lodde på dette, uten å bruke veldig mye varme.

Borret hull for kabelsko som sikkert blir like bra. Bare å fylle hele saken igjen med Tec7/sica.

generator_foer_nedsliping.jpg

 

generator_tilkobling.jpg

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Jan E.

Jeg svarer nå her i steden på IM fordi det kan være at det finnes flere som lurer om sånt.

 

Dessverre finner jeg ikke regulatornummeret du henviser til mens det ellers finnes både positive og negative av det samme form.

Vi trenger altså minst også dynamoets typebetegnelse.

 

Kanskje det er så enkelt å spørre hos Boschtjenester som finnes veldig mange steder i alle land.

Men jeg synes også at det her er et vanlig og bra eksempel for å henvise på muligheter, du er jo ikke alene med sånt.

 

 

Det finnes flere 1000 forskjellige dynamoer på kloden og minst noen hundre forskjellige regulatorer.

Ofte skjer det også at skrifter og numrer ikke kan leses lengre eller at den mangler komplett.

Det finnes heller ikke noe katalog eller webside som er absolut pålitelig og/eller inneholder alle.

 

Men det gjør ikke noe siden man også kan finne fram selv,

=> både helt enkelt, absolut sikker og uten hjelp av andre. :smiley:

 

Jeg beskriver dette (i forhold til original-bruksanvisningen) på litt forenkelt og allminnelig form

som gjelder for de fleste og kan nedlastes her.

 

Hvordan å bestemme både riktig kontakt og type induksjon står på side 5 & 6.

Følger man dette måleskjemaet (med eller uten å lodde på kabler) så ekskluderes det feil til nesten 100%.

 

Og "går det ikke" av en eller en annen grunn, eller er man bare ikke sikker, da kan man jo spørre folk som kan det.

 

...øøøøm, helst før en ødelegger noe som i resultat blir dyrere enn hele jobben koster på verksted. :thumbsup:

 

:seeya:

Jørg

 

 

Red: Fant akkurat nå en regulator som ha slutnummer 341 isteden for 431 og den er positiv.

Kobles felt i så fall mot negativ da er den kaputt.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Skrift/nummer står det desverre ingen steder på selve generatoren.

 

Men uansett. Som jeg nevnte for deg tidligere ser jeg fortsatt ikke i anvisningen du linker til over her, eller tidligere i IM hvor en best lodder kablene til på lukkede regulatorer.

Hvordan ta målingene når en har fått på kablene er lett.

Har nødreparert et par regulatorer til bil før. Samtidig som jeg har fagskole elektroteknikk, så ikke helt grønn på området. Og ut i fra litt kjennskap til hvordan produksjon av elektronikk er, virker det fortsatt for meg mest logisk å gå inn den veien jeg utførte.

 

Du nevnte i IM: "Hvis jeg ser det riktig på bildet da finnes det noe kunstofflokk på baksiden av børsteholderen.

Vanligvis kan man lodde der."

 

Mener du da det påsmeltede lokket det er ringet rundt på bildet:

spenningsregulator.jpg

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Fint, men da vet du jo hvordan regulatorer og børsteholdere ser ut.

 

Det er riktig at jeg ikke henviser på inneliggende regulatorer, det gjør ikke en gang Sterling eller andre produsenter.

De fleste andre beskriver også bare hvordan man deaktiverer originalkomponenter for så å innstallere regulatorene dems.

PDAR kan det også, men vi leter alltid først etter muligheter for å drive begge to enten i parallell, eller vekselvis hvis det er mulig.

 

Men ang. tilkobling av felt spiller ikke det noe rolle fordi felt blir felt,

og dette tilkobling må gjøres uansett hvilken regulator man bruker.

Og folk som klarte seg frem til det du er nå finner vanligvis også veien videre. :smiley:

 

Alle andre skulle finne seg folk som kan det, f.eks. ved å besøke et verksted

som de også ville gjøre med andre ting når en trenger faglig hjelp.

Det gjelder også når man ha begynnt og man finner ut at det ikke går videre uten fare at man ødelegger noe.

 

Forresten, det lønner noen ganger.

Allerede dynamoet du har koster nesten like mye som første bilen min.

Og det kan bli enda dyrere når det feiler mens den lader => stikkord overspenning når man ikke eier vern

som f.eks. Pro Split e.l. som også kutter ut dynamoer når den går løpsk.

 

 

Så er det sagt, tilbake til regulatoren din.

Lokket som du markerte med ring er regulatorens hus = elektronik.

=> Ikke åpne den. (...nei, ikke en gang for bare å se litt...)

 

Normalt er det så at man åpner på baksiden, akkurat det du betegner som "børstelokk".

Vanligvis (!) finnes det metallplater der, som er motlager for både børstefjærene og et syltynn flettet kobbertråd som er loddet/sveiset/krympet på.

Så å si ikke noe annet enn på alle andre børsteholdere/regulatorer.

 

Nå kan man lodde på enten disse platene, eller, forutsatt det finnes,

på andre kontaktpunkter som er bedre egnet for det.

 

Identifiseringen forutsetter både

- at det ikke finnes andre komponenter i mellom OG

- at kontaktpunktene tåler hele feltstrømmen.

 

Ellers kan man velge fritt og noen ganger finnes det også loddefaner, skrufester, m.m.. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker. Ser ut til at jeg da har startet riktig.

 

Det er de metallplatene du nevner kabelskoene er skrudd til, og som går rett ned til hver sin børste.

Når jeg ser etter nærmere ser jeg nå også de tynne kobberkabelene som kommer opp mot platene. Disse har nå etter slipingen min kun tidvis kontakt med platene. Ved å forlenge disse opp mot platene vil jeg forhåpentlig få tilbake funksjonen i regulatoren, og at jeg da er "cooking" igjen :sweat:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Bra.

Du kan jo enkelt ohme gjennom børstene mot regulatoren.

Så kan du dobbeltsjekke om det er greit.

 

Bare husk å sjekke også om PDAR/felt er koblet til riktig side og at den står på riktig type induksjon.

Som sagt, det er mulig at den er positiv og siden du kommer enkelt til begge to faner er det ikke noe problem å måle det.

 

I så fall: Noen positive dynamoer blir aktivert via L.

Er dette tilfelle også med din da kan du prøve å koble L via A3 på PDAR.

Med det kan begge to jobbe vekselvis.

 

Lykke til og se opp for "småfeil".

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Kan avslutte denne tråden med løsningen, om noen søker seg inn her senere.

 

Slipingen min kuttet en tynn kobbertråd inne i støpen som gikk opp til platene hvor kabelskoen er skrudd til.

Løsningen var å grave litt rundt kobbertråden for å frigjøre mer av den. Slik at så mye loddetinn som mulig fikk feste.

Så var det bare å lodde på litt slik at de stakk ut mot platen. Og feste kabelskoen over loddingen. Vips så var alt i orden igjen, og sense kabelen var i boks.

Om noen havner borte i samme type regulator er det nok riktig sted å koble til. En bør kanskje bare være litt mer forsiktig når en sliper bort plasten. De tynne kobberkablene kommer opp på høyre siden av platene på bildene av regulatoren tidligere i tråden (på siden som er mot tilkoblingen av ladelampe kontakten)

 

 

Ble litt usikker en periode siden jeg kom frem til at mine var positivt styrte. Og den engelske manualen beskriver at 90% av de europeiske er negativt styrte. Disse inkluderer Bosch, Valeo, Hitachi, og Lucas...

Men fikk nå 0V på ene børsten, og 2,8V på andre når den ladet med 14.4v.

Kanskje en grunn til at den norske oversettingen til Jørg ikke har tatt med det punktet i oversettingen :clap:

 

tilkobling.jpg

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

...mmh..

På bruksanvisningen står det at man skal arbeide seg gjennom bruksanvisningen punkt for punkt.

Det står også begge to versjoner (0/2-11 for POS & 14,x/2-11V for NEG) på alle bruksanvisninger.

Unntatt den som dreier seg ren om Hitachi, men den er jo bare noe "ekstra" til standardveiledningen.

 

Med det, hvis man ikke bare gjetter, kan man ikke annet enn å finnes fram til rett resultat. :wink:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Den norske bruksanvisningen var ypperlig den. Forklarte alt veldig lettvindt :thumbsup:

 

Men den engelske fulgte med, så måtte jo lese litt der også. Og når den åpner for at du med 90% sikkerhet har en negativt styrt en, men måler deg frem til at den er positiv. Så blir en å måle 3 ganger, og lese punktet 3 ganger for å være sikker :)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Da skjønner jeg.

 

Ja, den engelske er omfangrik, men pga. GB engelsk tungt å lese for mange.

Det er også orsaken for at vi skrev en forenkelt versjon.

 

...gled deg at du ikke måtte lese den tyske, den leste t.o.m. jeg 5 ganger før jeg skjønnte hva de egentlig mener. :rolleyes:

 

Ha en fortsatt fin sommer!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...