Jump to content

Viftemotor til Supercool kjøleaggregat, hvor få tak i ?


bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei, som overskriften lyder, er det noen som har en viftemotor til supercool kjøleaggreagat liggende, eller vet hvor denne kan skaffes ? Sleipner Motor har sluttet å selge / føre denne, og har heller ikke noe liggende på service verkstedet :headbang: Den er av den lille runde typen, som skal stå på kulde siden i aggregatet.

 

(Vet at "Supercool" :cool::giggle: er en dårlig løsning, men pr. idag er utskifting ikke tema)

 

Trygve

Link to post
Share on other sites

Det ligger 2 stk skap på finn med supercool.

Kan du ikke bare sette på en liten pc-kjølevifte på 12v og se det funker.

Har supercool selv som jeg bruker enda pga av latskap.

Funker helt ok under gange og med landstrøm.

Husk å slå over fra cooldown til "økonomi" når du stanser motoren.

Det finnes ferdige skummede plater(kr 100) hos seatronic når du en gang bytter denne ut med kompressor

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om det står noe fabrikat/typebetegnelse på motoren?

Jeg fikk tak i en vifte til en Ardic varmer for en liten brøkdel av prisen på 'originalen' på den måten.

Dette var hos Arthur F. Ulrichsen i Oslo, de hadde alt mulig sånt. Fant ikke webside, mulig firmaet ikke eksisterer lenger.

Ellers enig med Seasu, går kanskje an å tilpasse for en pc-vifte.

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar så langt :smiley:

 

Det står ikke noen typebetegnelse/fabrikasjons info på motoren. Kjøleaggregatet virker, men det blir jo ikke veldig kadt i kjøleboksen, med unntak av aller nærmeste omkrets rundt kjøleribbene, så ifjor var det en kamp med kjerring og sønn om pilsen, eller matvarene skulle stå nærmest aggregatet. :giggle:

 

Tror det blir litt vanskelig med pc vifte, skulle gjerne hatt motor etc. inn i "hullet sitt" da helt utenpåliggende montasje, vil gjøre at det ikke er mulig å få på beskyttelses gitteret. Har ikke funnet kjølevifte på noen av linkene / eller andre pc kjøle leverandører som passer (ca. 2 - 2,5 cm) Ser at det ene skapet på Finn.no har samme vifte som det jeg trenger :thumbsup: (Har sendt ham en mail, med spørsmål om jeg kan få kjøpe vifta/motor hvis han ikke får solgt skapet)RED : Hmmm. ser ikke ut som om det passer ! :headbang:

 

Har også sjekket diverse hobbyforretninger som driver med radiostyrte fly/båter om de har en motor som kan passe, men har ikke fått positive svar :nonod:

 

Serienr på kjøle aggregatet

bilde3.jpg

 

Forsiden av kjøleaggregatet, m hull hvor motoren skal stå

bilde2.jpg

 

Se så søt liten motor og vifte

bilde.jpg

 

 

Trygve

Redigert av bare lek(k)er (see edit history)
Link to post
Share on other sites

da helt utenpåliggende montasje, vil gjøre at det ikke er mulig å få på beskyttelses gitteret.

Kan du ikke droppe det gitteret og bruke et vanlig gitter på PC-vifta? En PC-vifte vil jeg tro også er langt mer effektiv ift strømforbruk. Spes en 120mm, som du vel vil få plass til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...