Jump to content

PRM girkasse erfaringer?


kentm

Recommended Posts

hei har en rpm girkasse som står på en bmc motor. den virker fint framover. men når jeg setter den i fri så går akselen rundt for det. klarer så vit og holde den i gjen med beina. så smeller det lit når jeg setter den i revers. noen som har hvert borti det. trenger tips :yesnod:Kommentar fra moderator: Endret fabrikat fra rpm til prm

Link to post
Share on other sites

Om du ikke har peil, så ville jeg heller ha overlatt den til en som kan med girkasser i stedet for å ødelegge den selv. Nytt gear blir fort dyrt! Jeg for min del skrur på det meste selv, motoroverhalinger m.m., men gir er faktisk noe som jeg sterkt ville vurdert å levere fra meg om problemer skulle oppstå. Bedre å spandere et par tusen på en som kan dette skikkelig enn å ødelegge for mange flere tusen fordi man mangler kunnskap.

 

Hvilken olje har du brukt på giret? Disse girboksene skal ha mineralsk 15W-40 motorolje, fyller du på gearolje eller anne feil olje kan du fort begynne å få mange slags problemer...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan gå inn på hjemmesidene til PRM (Newage) og finne data på ditt gear. Oljemessig kan du bruke tilnærmet alt av mineralske motoroljer (ikke syntetisk). For å plukke fra hverandre gearet vil du trenge en hydraulisk presse og noe fagkompetanse. For en som kan det, er det barnemat. For en som ikke kan det, vil jeg anbefale å la fagmann demontere/montere kassen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Ser at dette er en gammel tråd, men jeg er i samme situasjon og må ha ut giret. Har hatt lekkasje på det, så fikk det ikke i gir i fjor høst. Mulig jeg har sluret i stykker clutchen også da? :(

 

Først og fremst så lurte jeg på hvordan man demonterer girkassen fra motoren. Ser ingen opplagte bolter som fester de to i sammen, ser bare noen bolter som ser ut til å holde selve girkassen sammen...

 

bilde

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med Halaas & Mohn AS Tlf 9502 0470, veldig hyggelege og servicemindede folk.

Eg har hatt kontakt med ein Alf Sørnes Nilsen på delelageret. :thumbsup:

 

http://www.halaas.no/produkter-og-tjenester/marine-gear-motorer-og-deler

 

Det dei ikkje kan om desse geara, er det vel ikkje vits i å kunne :yesnod:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Og da mener du den store flaten med lite rust på, den som også består av de bakre motorfestene? Var det jeg fryktet. Må vel prøve å finne et lokalt verksted, men vil helst klare å få tatt ut girkassen selv...

 

Joliane, jeg noterer det i tilfelle det skulle bli interessant. Er det dyrt å skifte clutchen tro?

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...