kentm Startet 27.April.2011 Del på Facebook Startet 27.April.2011 hei har en rpm girkasse som står på en bmc motor. den virker fint framover. men når jeg setter den i fri så går akselen rundt for det. klarer så vit og holde den i gjen med beina. så smeller det lit når jeg setter den i revers. noen som har hvert borti det. trenger tips Kommentar fra moderator: Endret fabrikat fra rpm til prm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ksnes Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 Et tips kan vel være at det sannsynligvis er PRM det er snakk om...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 27.April.2011 Del på Facebook Svart 27.April.2011 (redigert) Kan hende at det er noe galt med ventilhuset slik at oljetrykket kommer ut til koblingen når giret står i fri. Kan også være at lamellene i koblingen klistrer seg til hverandre.... Redigert 27.April.2011 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 27.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2011 ok. men er det bedre og blobe det der filtre skal stå ikke ha noe filter i det helle tat? men hvor sitter det du snakker om på kasssa da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 28.April.2011 Del på Facebook Svart 28.April.2011 Mine kasser har ikke filtere, men jeg ser at eldre kasser har filtere. Ventilhuset sitter der hvor armen til teleflexen er. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 ok. så det har ikke noe og si med det filtre egetlig da? hvordan overhaler man det greiene der da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 hvordan overhaler man det greiene der da? Først og fremst demonter gir, ta det hjem, pell det i fra hverandre for å finne feil. Forresten er det olje på gir ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 30.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2011 det var lite olje på den en gang etter det begynte den sån. men hjalp ikke og fyle på ny da. hva kan ha skjed? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 30.April.2011 Del på Facebook Svart 30.April.2011 Lite olje gjør at clutchene ikke får nok oljetrykk slik at de klemmer godt. Da begynner clutchene å slurre, og de blir brente. Da må kassa ut og demonteres Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 hvordan er det og demontere den kassa? er det mange løse deler i den som detter ut når jeg tar den fra hverandre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Om du ikke har peil, så ville jeg heller ha overlatt den til en som kan med girkasser i stedet for å ødelegge den selv. Nytt gear blir fort dyrt! Jeg for min del skrur på det meste selv, motoroverhalinger m.m., men gir er faktisk noe som jeg sterkt ville vurdert å levere fra meg om problemer skulle oppstå. Bedre å spandere et par tusen på en som kan dette skikkelig enn å ødelegge for mange flere tusen fordi man mangler kunnskap. Hvilken olje har du brukt på giret? Disse girboksene skal ha mineralsk 15W-40 motorolje, fyller du på gearolje eller anne feil olje kan du fort begynne å få mange slags problemer... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 1.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 ok. det er såpas vanskelig ja. men jeg bruker vanelig 10,40 olje på den. har det noe og si? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 10W-40 eller 15W-40, det burde gå for det samme. Så lenge du ikke har brukt girolje eller ATF olje som enkelte andre gir bruker, det liker ikke PRM'en... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.Mai.2011 Del på Facebook Svart 1.Mai.2011 Du kan gå inn på hjemmesidene til PRM (Newage) og finne data på ditt gear. Oljemessig kan du bruke tilnærmet alt av mineralske motoroljer (ikke syntetisk). For å plukke fra hverandre gearet vil du trenge en hydraulisk presse og noe fagkompetanse. For en som kan det, er det barnemat. For en som ikke kan det, vil jeg anbefale å la fagmann demontere/montere kassen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
kentm Svart 12.Mai.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2011 hei er det noen som hvet om det er noen i i nerheten av telemark som reparerer di kassene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Ser at dette er en gammel tråd, men jeg er i samme situasjon og må ha ut giret. Har hatt lekkasje på det, så fikk det ikke i gir i fjor høst. Mulig jeg har sluret i stykker clutchen også da? :( Først og fremst så lurte jeg på hvordan man demonterer girkassen fra motoren. Ser ingen opplagte bolter som fester de to i sammen, ser bare noen bolter som ser ut til å holde selve girkassen sammen... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
joliane Svart 4.Juni.2013 Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 hei du må demontere kåpen som ligger over sving hjulet så kommer du til fra innsiden for å løsne selve gearet .har forresten et PRM 160 3:1 liggende i garagen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Nordheim Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 (redigert) Ta kontakt med Halaas & Mohn AS Tlf 9502 0470, veldig hyggelege og servicemindede folk. Eg har hatt kontakt med ein Alf Sørnes Nilsen på delelageret. http://www.halaas.no/produkter-og-tjenester/marine-gear-motorer-og-deler Det dei ikkje kan om desse geara, er det vel ikkje vits i å kunne Redigert 5.Juni.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post Share on other sites More sharing options...
HulkHaugen Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Og da mener du den store flaten med lite rust på, den som også består av de bakre motorfestene? Var det jeg fryktet. Må vel prøve å finne et lokalt verksted, men vil helst klare å få tatt ut girkassen selv... Joliane, jeg noterer det i tilfelle det skulle bli interessant. Er det dyrt å skifte clutchen tro? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.