Jump to content

Plotter, GPS, Autopilot; hva er det svake leddet?


Laholm

Recommended Posts

Jeg har Garmin 4012 som via NMEA 2000 er koblet til Garmin GPS 17x og autopilot GHC 10. Det har virket helt perfekt til sist lørdag. Da merket jeg at båtmarkeringen på plotteren ikke flyttet seg når jeg gikk, og at GPS posisjonen ikke oppdaterte seg. Jeg har kartet på baug-opp, og kartet svinget når jeg svinget båten.

 

Autopiloten slår seg på når jeg starter plotteren, og fungerer greit som isolert enhet, men systemet virker ikke for å gå etter ruter eller mot waypoints.

 

Min amatørmessige forståelse tilsier at GPS-signalet blir borte ett eller annet sted før det får operativ effekt. Når jeg sjekker NMEA oppsettet, ser jeg at det er kontakt mellom plotteren og de to enhetene i autopiloten, men det står ikke noe om GPS.

 

Jeg har koblet fra og til NMEA-tilkoblingen til GPS-antennen, ikke noe som tyder på at det har vært brudd der.

 

For meg ser det da ut til at der er to muligheter; enten har GPS-antennen tatt kvelden, eller så er det en eller annen komponent i plotteren som ikke fungerer.

 

 

Er det såvidt overveiende sannsynlig at det er antennen som har tatt kvelden at jeg bør prøve å bytte den i en ny, eller er det ytterligere tester som bør gjøre i forkant?

 

Jeg har tatt en runde i havnen, ser ikke noen som har maken antenne som jeg kunne byttet med min temporært for å se om det har noen effekt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det kan være bugs i softwaren på plotteren, ta en titt på garmin.com og sjekk om det er utbedret noe på software siden.. min erfaring med Garmin, som er 3010 og 4008 så er det mange oppdateringer her..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Takk!

 

Ikke noen dioder eller slikt som viser om GPS'en er aktiv.

 

Jeg fant imidlertid under konfigurasjon en mulighet for å se hvilke enheter som er tilkoblet NMEAnetteverket. Det var bare ekkolodd og autopilot. Dermed koblet jeg GPS-antennen fra sin ledning, og koblet den til den kontakten der ekkolodd og autopilot kommer inn. Da fikk jeg frem at det ikke var noen enheter som var koblet til NMEA nettverket i det hele tatt. Det styrker meg i at det er noe galt med GPS-antennen. Litt merkelig hvis en bug i systemet plutselig skulle koble den fra etter noe over et år.

 

Men jeg skal foreta oppdateringen og se om det har noen effekt.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Da er jeg tilbake i båten og har foretatt softwareoppdateringen. Det hadde ikke effekt på det aktuelle problemet. Når jeg en gang får fikset dette problemet bør jeg kanskje kjøre oppdateringen på nytt for å sikre at eventuelle oppdateringer i forhold til GPS-enheten også kommer med?

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...