Jump to content

Gigantisk Princess


Mariell

Recommended Posts

Komm over denne under en spasertur i dag. Ligger i Mariehom Marina Strømstad. Skal etter sigende være 86 fot og brakt til Strømstad av en Nordmann. "Jolla" i forkant er en 40-42 fots eldre Princess

Noen har MYE pææng.

princess_86fot.jpg

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Komm over denne under en spasertur i dag. Ligger i Mariehom Marina Strømstad. Skal etter sigende være 86 fot og brakt til Strømstad av en Nordmann. "Jolla" i forkant er en 40-42 fots eldre Princess

Noen har MYE pææng.

princess_86fot.jpg

 

Og han og kona manovrer denne perfekt med de 2 ombord. Han hadde 8 fot mindre i fjor. Tidligere har han tatt det meste av servicer ombord alene.

Synes det er tøfft gjordt.

 

Ellers er det ikke skjeldent en ser et annet hyggelig BP medlem ombord.

Vi sees!

Link to post

Bra gjort å takle farkoster i den størelsen.

Nå har jeg ikke frekventert Norske havner med mindre båt enn ca.350 fot i jobb sammenheng, da trengte vi los. Hvor går den grensen for los plikt? Selvfølgelig forutsatt at Kapt. ikke har farledsbevis for gjeldende farvann

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post

Hvor går den grensen for los plikt? Selvfølgelig forutsatt at Kapt. ikke har farledsbevis for gjeldende farvann

 

§ 6. Lospliktige fartøyer

 

Følgende fartøy er lospliktige når de er underveis i farvann som er definert som lospliktige i § 5:

 

 

 

1.

 

Fartøy som har en lengde på 70 meter eller mer eller en bredde på 20 meter eller mer.

 

 

 

 

2.

 

Fartøy som skyver eller sleper en eller flere gjenstander, der gjenstanden eller gjenstandene har en total lengde på 50 meter eller mer.

 

 

 

 

3.

 

Fartøy med dobbelt skrog som har en lengde på 50 meter eller mer og som frakter farlig eller forurensende last i bulk som er nevnt i MARPOL vedlegg I, eller laster i forurensningskategori X, Y og Z som er regulert i MARPOL vedlegg II, jf. IBC-koden kapittel 17 og 18.

 

 

 

 

4.

 

Fartøy med enkelt skrog som har en lengde på 35 meter eller mer og som frakter farlig eller forurensende last i bulk som er nevnt i MARPOL vedlegg I, eller laster i forurensningskategori X, Y og Z som er regulert i MARPOL vedlegg II, jf. IBC-koden kapittel 17 og 18.

 

 

 

 

5.

 

Fartøy som har lengde på 50 meter eller mer og som frakter kondenserte gasser i bulk, jf. IGC-koden kapittel 19.

 

 

 

 

6.

 

Fartøy som har en lengde på 50 meter eller mer og som frakter 10 metriske tonn eller mer med farlig eller forurensende last i pakket form som tilhører fareklasse 1, regulert i MARPOL vedlegg III, jf. IMDG-koden.

 

 

 

 

7.

 

Fartøy som fører stoffer som er regulert i INF-koden.

 

 

 

 

8.

 

Passasjerfartøy som har en lengde på 24 meter eller mer.

 

 

 

 

9.

 

Atomdrevne fartøy.

 

 

Kystverket kan ved forskrift gjøre endringer i første ledd.

 

Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke:

 

 

 

1.

 

Fartøy som nevnt i nr. 8 når fartøyet har løyve til persontransport i rute etter lov 21. juni 2002 nr. 45 om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) og fartøyet trafikkerer den ruta som løyvet gjelder for.

 

 

 

 

2.

 

Fartøy som nevnt i nr. 8 som er omfattet av forskrift 5. januar 1998 nr. 6 om bygging, utrustning og drift av hurtiggående fartøy som anvendes som passasjerskip eller lasteskip kapittel 7, og som har en lengde mindre enn 70 meter.

 

 

 

 

3.

 

Fartøy som er fredet etter lov 9. juni 1978 nr. 50 om kulturminner.

 

 

 

 

4.

 

Skoleskip.

 

 

 

 

0

 

Endret ved forskrifter 25 april 1995 nr. 390, 7 des 2010 nr. 1588 (i kraft 1 januar 2011 kl. 00.00, og gjelder fartøy som påbegynner seilas i lospliktig område etter dette tidspunkt. Se endringsforskriften for nærmere overgangsregler).

Link to post

Så dyr båt, og så har den ikke MAST for seil.... :giggle:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Ja,det ble en avsporing.

Beklager Astor.

Det bare irriterer meg grenseløst at en kinesisk skipper som blir anvist ankringsplass av Kystverket og får et uhell med ankeret sitt må i fengsel.

Mens en islandsk og norsk skipper kan kjøre på alt i deres vei uten at noen løfter et øyebryn.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...