Jump to content

Ønsker tips til vedlikeholdsservice på Suzuki DF115, 2003 modell


Flistrar

Recommended Posts

Heisann venner i havna :smiley:

 

Sola skinner og vi nærmer oss dagen for å hente nykjøpt bruktbåt. :sailing:

En Skibsplast 655 med Suzuki DF115 motor. Jeg synes at jeg fikk en god pris, og gikk med på å kjøpe båten "som den står". Den er i god stand, og fra 2003. Men, en del av dette er at motoren har gått 310 timer og ikke hatt service i år. Dette står med andre ord for tur. Jeg kontakta Elvsaas i Molde i dag, for å bestille service. Verkstedet sa at det var fryktelig lang ventetid for å få utført denne servicen nå... men, den hyggelige mannen sa at dette var da ingen sak å gjennomføre selv, om "du har skrudd litt før". Der følte jeg meg hjemme! Jeg har skrudd mye, men det er lenge sia, og mest på moped :rolleyes:

 

Alt jeg trenger av servicedeler kan jeg gjerne få kjøpe av han for 3045 kroner. Dette innebærer sink, oljer, filtre, pakninger (og kanskje mer?). Er dette en u-pris? Bør jeg f.eks. finne billigere oljer?

 

Men, hovedspørsmålet fra gubben i Molde i kveld:

Hva slags verktøy trenger jeg for å gjøre dette? Tar meg en liten investering på dette nå, så gjennomfører jeg disse servicene i fremtiden selv. Fins der evt. noen tips på hvor jeg bør kjøpe dette? Jeg går ikke for det aller dyreste, men heller ikke noe "sarv".

Takker på forhand for alle typer svar!

Link to post
Share on other sites

kommer lettest til oljefilteret når du skrur av nedre kåpe, noen få splinter og 10mm så er det av. Pumpe med gjenger du skrur i undervannshuset når du skifter girolje er også å anbefale, utover det er det bare verktøy du finner i verktøykassa hjemme. Avhengig av styrke i klypa på deg, kan verktøy for oljefilter brukes.

 

Ikke noe hokus pokus på disse motorene, sjekk timeantall for reim/kjede, men mener det er kjede på disse, etter XX timer skal man også sjekke ventiler og klaring, (kan stortsett hoppes over) skift gjerne plugger om de er gamle.

 

Generelt ganske flotte maskiner, fuel injection er så fantastisk mye bedre enn 2/4takerne med gasser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...