Jump to content

Kjørte motor med tenninga slått av, kan jeg ha ødelagt noe?


Marulf

Recommended Posts

Var ute med båten her en dag. Da jeg kom i land fikk jeg ikke stanset motoren med stoppknappen grunnet at tenninga var avslått. Slo på tenninga og fikk stanset motoren. Vet ikke hvor lenge jeg har kjørt med tenning avslått, men regner med at noen har kommet borti tenningsnøkkelen under gange.

Jeg har en 2000 mod Yanmar 4jh3.

Kan jeg ha ødelagt noe? Er det noe jeg bør sjekke?

Startet opp motoren etterpå og alt virket tilsynelatende ok.

Link to post
Share on other sites

Dynamoen vil vel fortsatt lade? Den er jo selvmagnetiserende når den først er "kommet igang".

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette prøvede jeg for 2 år siden. Yanmar 4JH2-TE. Opdagede det først efter ca 1 time, da ingen elektriske målere (diesel-, temperatur-, voltmetre og omdrejningstæller) fungerede. Kunne heller ikke stoppe motoren med den elektriske stopknap.

Var meget bekymret for dynamo og hele det elektriske system.

Men ingen skade skete :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ingen fare, det eneste som skjer er at dynamoen ikke lader når spenningen til feltviklingen fjernes(tenningen slås av).

Dynamoen er ikke avhengig av feltspenning lenger enn til ladelampen har slukket. Etter dette sørger den selv for feltspenning så lenge motor går.

 

På min båt er det mulig å ta nøkkelen rask forbi stoppstilling, og da kan nøkkel tas ut av tenningslås med motor i gang. Dette har jeg gjort flere ganger uten at noe skade skjer. Det er ingen fare med å kjøre motor med tenning avslått. Har også slått av tenning med motor i gang på egen og andres traktorer uten at noen skade er skjedd.

Redigert av Kurt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...